هوش مصنوعی روز به روز در میان کاربران اینترنتی محبوب تر می شود و ما تقریباً هر چند روز یک بار با یک خبر جدید در مورد پیشرفت های این تکنولوژی مواجه می شویم. بیشتر این اخبار، به ChatGPT و توانمندی های شرکت سازنده آن، OpenAI، مربوط می شود. این موضوع باعث تعجب بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی شده است؛ چرا که حتی کمپانی های بزرگ با سرمایه های چندین تریلیون دلاری نیز در زمینه فناوری های مربوط به هوش مصنوعی از شرکت OpenAI عقب مانده اند و این مجموعه نه چندان بزرگ توانسته بسیاری از غول های دنیای تکنولوژی را پس بزند! با این حال گوگل نیز بیکار ننشسته است و دوست ندارد تا قافیه را به OpenAI و شرکت تجاری اش، مایکروسافت، ببازد. در همین راستا سوندار پیچای، یکی از مدیران نام آشنا و رده بالای گوگل اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد تا هوش مصنوعی Bard AI را با آپدیت های اساسی مواجه کند و آن را در جنگ با ربات هوش مصنوعی ChatGPT و مدل زبانی GPT-4 مجهزتر از قبل نماید. در ادامه با جزئیات این خبر همراه باشید.

به روز رسانی مهم هوش مصنوعی گوگل بارد برای رقابت بیشتر با ChatGPT  و GPT-4

هوش مصنوعی Google Bard به زودی به مدل های زبانی بیشتری مجهز می شود

حدود چند ماه پیش بود که گوگل به قصد رقابت با ChatGPT، از چت بات هوش مصنوعی خود به نام Bard (بارد) رونمایی کرد. با این حال اوضاع تا به اینجا برای گوگل چندان خوب پیش نرفته است. چرا که بارد در بسیاری از موارد به سؤالات پاسخ های بی ربطی می دهد و این موضوع در حال لطمه زدن به اعتبار گوگل است! حتی عملکرد ضعیف این چت بات باعث شده تا سهام گوگل در بازار با ضرر هنگفت 100 میلیارد دلاری مواجه شود. انتقادات زیادی که در این چند وقت به هوش مصنوعی بارد وارد شده، باعث شده است تا مدیران گوگل به فکر ایجاد تغییراتی اساسی در آن بیفتند.

سوندار پیچای (Sundar Pichai) در مصاحبه ای که اخیراً با نیویورک تایمز داشته، تضمین کرده است که بارد به زودی به مدل های زبانی بیشتر و پیشرفته تری مجهز خواهد شد. این مدل ها که PaLM نام دارند، در واقع فراتر از یک مدل زبانی عمل می کنند و جنبه های بیشتری در حوزه های منطق و کدنویسی را پوشش می دهند. در حال حاضر هوش مصنوعی بارد بر مبنای یک نسخه بهینه سازی شده و کم حجم از LaMDA عمل می کند و توانایی های چندانی به خصوص در حوزه حل مسائل ریاضی و منطق ندارد. گوگل در صدد است تا این نواقص را با مدل های حجیم تر و پیشرفته ترِ PaLM برطرف کند.

به روز رسانی مهم هوش مصنوعی گوگل بارد برای رقابت بیشتر با ChatGPT  و GPT-4

پیچای اذعان کرده است که محدودیت های بارد به رویکرد محافظه کارانه گوگل در حوزه هوش مصنوعی و حاشیه هایی که در این زمینه برای این شرکت ایجاد شده بود بی ارتباط نیست. او خاطر نشان کرده است که این موضوع را با Larry Page و Sergey Brin به عنوان مؤسسان گوگل مطرح و تأکید کرده است که ابتدا باید از عملکرد صحیح مدل های زبانی جدید مطمئن شده و سپس آنها را برای استفاده عمومی منتشر کنند.

با وجود ناکامی های اخیر، سوندار پیچای به آینده هوش مصنوعی و مزایای بالقوه آن خوش بین است. با این حال این مدیر رده بالای گوگل نگرانی های عمومی در زمینه رشد سریع این تکنولوژی را رد نمی کند و معتقد است که هوش مصنوعی باید به صورت کاملاً کنترل شده به روز رسانی شود.

به روز رسانی مهم هوش مصنوعی گوگل بارد برای رقابت بیشتر با ChatGPT  و GPT-4

گوگل بارد در تاریخ 21 مارس 2023 در آمریکا و بریتانیا به صورت عمومی منتشر شد اما نتوانست توجه افراد را هوش مصنوعی بینگ مایکروسافت و چت بات ChatGPT شرکت OpenAI به سمت خود معطوف کند. با این حال گوگل امیدوار است تا با آپدیت های جدیدی که برای بارد در نظر گرفته است، بتواند به عرصه رقابت با این شرکت ها باز گردد. با توجه به سابقه ای که از گوگل سراغ داریم، هیچ بعید نیست که خیلی سریع ورق را برگرداند و دوباره سلطه خود بر دنیای سرچ اینترنتی و تکنولوژی را آغاز کند! شما چه فکر می کنید؟ آیا هوش مصنوعی گوگل بارد می تواند جایگاه بینگ جدید و ChatGPT را بگیرد؟ یا بینگ مایکروسافت پس از سال ها زیر سایۀ گوگل ماندن، بالاخره می تواند به موتور جستجوی شماره یک دنیا تبدیل شود؟

منبع: gizmochina