گوگل در حال کار کردن بر روی یک قابلیت کاربردی برای دستیار صوتی محبوب Google Assistant است. این ویژگی جدید به کاربران اجازه می دهد تا با یک فرمان صوتی ساده بتوانند به خلاصه مطالب یک صفحه از وب سایت مورد نظر خود دست پیدا کنند. این اولین قابلیت گوگل اسیستنت است که بر پایه فناوری هوش مصنوعی مولد توسعه یافته است.

قابلیت خلاصه کردن محتوای طولانی صفحات وب

با بررسی آخرین نسخۀ بتا از اپلیکیشن Google (نسخه 14.29) می توان متوجه شد که دستیار صوتی این شرکت آماده است تا اولین قابلیت هوش مصنوعی مولد خود را دریافت کند. دستیار صوتی Google Assistant پیش از این به قابلیت های خواندن صفحات وب سایت با صدای بلند و ترجمه به بیش از 42 زبان زندۀ دنیا مجهز شده بود و اکنون قرار است تا ویژگی های جدید آن افزایش یابند.

در آینده ای که زیاد هم دور به نظر نمی رسد، گوگل اسیستنت ممکن است فرمان های صوتی مانند “Hey Google, summarize this” (هی گوگل، اینو خلاصه کن!) یا شبیه به آن را تشخیص دهد. همچنین یک دکمه جدید با عنوان Summarize به این سرویس اضافه می شود. زمانی که در هنگام مطالعه یک وب سایت عبارت Hey Google را بگویید، این دکمه را در کنار دکمه های Lens و Read مشاهده خواهید کرد. مانند عکس زیر:

قابلیت خلاصه کردن محتوای طولانی صفحات وب

به این ترتیب قابلیت خلاصه سازی Google Assistant فقط برای وب سایت هایی که به طور مستقیم در مرورگر گوگل کروم یا یک تب Custom باز شده باشند کاربرد خواهد داشت. البته این ویژگی در حال حاضر غیر فعال است و زمانی که کاربران از دستیار صوتی گوگل می خواهند تا یک محتوا را برایشان خلاصه کند، با خطا مواجه می شوند.

در حالیکه ویژگی خلاصه سازی محتوا برای دستیار صوتی Google Assistant هنوز در مرحله توسعه قرار دارد، وب سایت 9to5Google عنوان کرده است که این قابلیت به احتمال زیاد فقط برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس قرار خواهد گرفت. البته این موضوع چندان هم غافلگیر کننده نیست؛ چرا که گوگل پیش از این هم برخی از قابلیت های کاربردی دستیار صوتی خود را محدود به گوشی های پیکسل کرده بود که از میان آنها می توان به Call Screen، Hold for me و Quick phrases اشاره کرد.

اولین سرویسی از گوگل که به قابلیت خلاصه سازی محتوا براساس فناوری هوش مصنوعی مجهز شده، سرویس Google Docs است. پس از آن Gmail نیز به این قابلیت مجهز شد و توانایی خلاصه کردن محتواهای طولانی در ایمیل ها را دارد.

قابلیت خلاصه کردن محتوای طولانی صفحات وب

با وجود اینکه کاربران Google Assistant از یک ابزار مشابه برای خلاصه کردن مقالات طولانی تخصصی استقبال می کنند، اما نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. مهم ترین این نگرانی ها، احتمال اشتباه هوش مصنوعی در خلاصه سازی مقاله و درج نکات غیرمرتبط با موضوع اصلی مقاله است. فرض کنید از گوگل اسیستنت بخواهید تا یک مقاله تخصصی پزشکی را برایتان خلاصه کند و این ابزار در تشخیص اصطلاحات به کار رفته در آن دچار اشتباه شود. در نتیجه متن خلاصه شده ممکن است در تشخیص های پزشکی اشتباه ایجاد کند و جان بیماران را به خطر بیندازد. همین دغدغه ها است که بسیاری از افراد را نسبت به استفاده از هوش مصنوعی بدبین کرده است.

منبع: androidcentral