از معرفی Wear OS 3 توسط گوگل زمان نسبتاً زیادی می گذرد. با اینکه فاصله بین معرفی و عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل کمی طولانی شده بود، ولی امروزه این پلتفرم در حال جا افتادن در بین کاربران است و ساعت های هوشمند بیشتری بر مبنای آن به بازار آمده اند. اکنون پس از گذشت 2 سال از معرفی Wear OS 3، گوگل نسخه به روز رسانی شده آن را در قالب سیستم عامل Wear OS 4 ارائه داده است. بیایید ببینیم چه آینده ای در انتظار ساعت های هوشمند است!

معرفی سیستم عامل گوگل Wear OS 4

پلتفرم Wear OS 4 در جریان مراسم Google I/O 2023 معرفی شده است. گوگل در این مراسم اعلام کرده که این سیستم عامل ویژگی های جدید زیادی دارد و این موضوع کاربران گجت های پوشیدنی را حسابی هیجان زده کرده است. از جمله این امکانات جدید می توان به ارتقای قابلیت «تبدیل متن به مکالمه» و مدیریت بهتر شارژ باتری است.

مسلماً یکی از ویژگی های کاربردی که به Wear OS 4 اضافه شده، قابلیت بک آپ گیری و بازیابی فایل است. این قابلیت به دفعات توسط کاربران این پلتفرم مورد درخواست قرار گرفته بود و فقدان آن یکی از نقاط تاریک Wear OS به حساب می آمد. تا پیش از این در هنگام اتصال ساعت هوشمند Wear OS به یک گوشی جدید، باید تمام تنظیمات آن از ابتدا انجام می گرفت و این کار دردسرهای زیادی را برای کاربران ایجاد کرد. اکنون قابلیت بک آپ گیری از تنظیمات و بازیابی آنها فراهم شده و مراحل برقراری ارتباط ساعت با یک گوشی جدید سریع تر انجام می شود. حتی می توانید اطلاعات ساعت هوشمند خود را به یک مدل جدید انتقال دهید.

سامسونگ اجازه بک آپ گیری و بازیابی آن را در ساعت های هوشمند سری گلکسی واچ به کاربران خود می داد. اکنون جای خوشحالی است که این قابلیت کاربردی قرار است به ساعت های هوشمند Wear OS نیز اضافه شود.

معرفی سیستم عامل گوگل Wear OS 4

در Wear OS 4، در هنگام راه اندازی یک ساعت هوشمند جدید، سطح دسترسی ها از گوشی به ساعت انتقال داده می شود. به عبارت دیگر نیازی نیست تا دسترسی های مورد نیاز برای اپلیکیشن های مشترک بین گوشی و ساعت را مجدداً بر روی ساعت اعمال کنید و این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود.

نسخه نهایی سیستم عامل Wear OS 4 تا اواخر سال 2023 در دسترس قرار می گیرد. با این حال گوگل اعلام کرده است که نسخه دولوپر و شبیه ساز این سیستم عامل هم اکنون برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان قابل استفاده است.

جی میل، کالندر، واتس اپ و اپلیکیشن های دیگر در راهند!

علاوه بر ویژگی های جدید، Wear OS قرار است تا به اپلیکیشن های جدیدی هم مجهز شود! مدت ها است که جای خالی این اپ ها در این پلتفرم و بر روی ساعت های هوشمند احساس می شود و به نظر می رسد که بالاخره این شرایط قرار است تغییر کند! چرا که Gmail و Calendar «سرانجام» به Wear OS اضافه خواهند شد و کاربران می توانند از آنها بر روی ساعت هوشمند خود استفاده کنند.
نبود چنین اپلیکیشن هایی در Wear OS برای این همه مدت، تعجب همگان را برانگیخته بود! برای مقایسه بد نیست بدانید که سامسونگ اپلیکیشن های Calendar و Microsoft Outlook را برای مدت زیادی است که در ساعت های هوشمند گلکسی واچ خود تعبیه کرده است! حالا به نظر می رسد که گوگل بالاخره قصد دارد تا این نقص را برطرف کند و بخشی از عقب افتادگی خود از ساعت های گلکسی واچ سامسونگ را جبران نماید!

معرفی سیستم عامل گوگل Wear OS 4

گوگل به طور دقیق مشخص نکرده است که این اپلیکیشن ها چه زمانی در دسترس قرار می گیرند و فقط به گفتن «تا اواخر سال جاری» بسنده کرده است!

واتس اپ هم در حال آماده سازی نسخه Wear OS است و اخیراً نسخه آزمایشی آن ارائه شده است. با این حال نسخه فعلی محدودیت های زیادی دارد و نمی توان چندان به آن اتکا کرد. واتس اپ اعلام کرده است که اپلیکیشن این شرکت برای Wear OS ظرف هفته های آتی تکمیل خواهد شد و ویژگی های جدیدی برای اولین بار به آن اضافه می شود. از جمله این ویژگی ها می توان به امکان آغاز مکالمات جدید و حتی پاسخگویی به تماس در محیط واتس اپ اشاره کرد.

معرفی سیستم عامل گوگل Wear OS 4

باید به این نکته هم اشاره کنیم که اپلیکیشن های فعلی نیز قرار است در Wear OS 4 ارتقا پیدا کنند. به عنوان مثال Google Home در زمینه اعلام نوتیفیکیشن ها به کاربران زنگ های هوشمند Nest عملکرد بهتری را ارائه می دهد و به آنها این امکان را می دهد تا بر روی ساعت هوشمند خود ببینند که چه کسی در پشت درب مشغول زنگ زدن است! همچنین کاربران می توانند از طریق این اپ و ساعت هوشمند خود، قفل درهای خانه را باز و بسته نمایند.

معرفی سیستم عامل گوگل Wear OS 4

اسپاتیفای و Peleton نیز در Wear OS 4 صاحب کاشی های جدیدی می شوند تا دسترسی به امکانات آنها (شامل پادکست، پلی لیست ساخته شده با هوش مصنوعی، برنامه های تمرینی و...) سریع تر و آسان تر شود.

در مجموع به نظر می رسد که خبرهای خوبی برای کاربران ساعت های هوشمند Wear OS 4 در راه است و امکانات جدیدی قرار است به ساعت آنها اضافه شود! با این حال ابتدا باید منتظر بمانیم تا لیست ساعت های سازگار با این پلتفرم اعلام شود!

منبع: digitaltrends