قانون جدیدی که گوگل اخیراً از آن در قالب «برنامه های افزایش امنیت» رونمایی کرده است، می تواند کاربران زیادی را تحت تأثیر خود قرار دهد! این غول دنیای تکنولوژی به تازگی اعلام کرده است که تا پایان سال 2023 میلادی، حساب های کاربری ای را که دو سال از آخرین فعالیت آنها می گذرد، حذف خواهد کرد. به گفته گوگل، این اقدام در جهت محافظت از کاربران در برابر خطراتی است که این حساب ها ممکن است در معرض آنها قرار گیرند، انجام می شود و از سرقت هویت آنها جلوگیری به عمل می آورد.

حذف اکانت های جی میل قدیمی گوگل

یکی از مدیران رده بالای گوگل در بخش مدیریت محصول (Product Management) در این رابطه گفته است:

«دلیل این اقدام ما این است که حساب های کاربری قدیمی (که شامل اکانت های فراموش شده یا بدون نظارت می شوند)، اغلب به پسوردهای تکراری، تاریخ گذشته و ساده متکی هستند و به همین علت ممکن است در معرض خطر قرار داشته باشند. این حساب های کاربری به احتمال فراوان فاقد قابلیت احراز هویت دو مرحله ای هستند و توسط کاربران به حال خود رها شده اند. تجزیه و تحلیل های داخلی ما نشان می دهد که اکانت های متروکه حداقل 10 برابر کمتر از حساب های کاربری فعال به قابلیت احراز هویت 2 مرحله ای مجهز هستند».
گوگل این قانون جدید را به شکل رسمی معرفی کرده است، اما آن را تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی به مرحله اجرا در نخواهد آورد. به عبارت دیگر، اکانت های غیر فعال گوگل تا پایان سال 2023 حذف نخواهند شد. همچنین این قانون صرفاً برای اکانت های شخصی اعمال می شود و تأثیری بر روی اکانت های سازمانی ندارد.

حذف اکانت های جی میل قدیمی گوگل

گوگل اعلام کرده است که پیش از حذف اکانت ها، این موضوع را به اطلاع صاحبان آنها می رساند. برای این منظور، یک ایمیل ابلاغیه هم به اکانت اصلی و هم به ایمیل ریکاوریِ ثبت شده در آن اکانت ارسال می شود. پس از حذف یک حساب کاربری، تمام اطلاعات مرتبط به آن حساب در یوتیوب، جی میل، گوگل فوتوز و دیگر سرویس های گوگل نیز پاک خواهند شد.

حذف اکانت های جی میل قدیمی گوگل

بنا بر اعلام گوگل، فعال نگه داشتن یک حساب کاربری بسیار آسان است، حتی اگر به طور مستمر از جی میل مرتبط با آن اکانت استفاده نکنید. با این حال کاربران باید به یاد داشته باشند که قوانین مربوط به فعال ماندن اکانت در Google Photos جدا است و روش های خاص خود را دارد. برای این منظور باید باید حتماً یک بار به حساب کاربری خود در فوتوز لاگین کنید.

گوگل لیست فعالیت هایی را که باعث فعال باقی ماندن اکانت می شود، به صورت زیر اعلام کرده است:

•    خواندن یا ارسال یک ایمیل
•    استفاده از گوگل درایو
•    تماشای یک ویدئو در یوتیوب
•    دانلود یک اپلیکیشن از پلی استور
•    استفاده از موتور جستجوی گوگل
•    وارد شدن در سرویس های ترد پارتی با مشخصات اکانت گوگل

حذف اکانت های جی میل قدیمی گوگل

اگر در حالی که به حساب کاربری گوگل خود وارد شده اید یکی از کارهای بالا را انجام دهید، گوگل اکانت شما را فعال تشخیص می دهد. اما اگر به مدت دو سال هیچ یک از اقدامات بالا را انجام نداده باشید، اکانت شما به طور کامل پاک خواهد شد.

منبع: business