به تازگی گزارش ماه May مرکز تحقیقاتی Statcounter در مورد مرورگرهای رایج در دنیا منتشر شده است و بحث در مورد «بهترین مرورگر» را مجدداً بر سر زبان ها انداخته است. بر طبق این آمار، مرورگر گوگل کروم 63.51 درصد از سهم بازار مرورگرها را در ماه آوریل در اختیار دارد و با قدرت بر صدر جدول تکیه زده است! البته در آمار مربوط به دو ماه گذشته، سهم کروم از بازار مرورگرهای وب 64.76 درصد بوده و در آمار جدید، این میزان 1.25 درصد افت داشته است. با وجود این افت، فاصله کروم با مرورگرهای دیگر فوق العاده زیاد است!

گوگل کروم پر طرفدارترین مرورگر دنیا

رتبه دوم در لیست پرطرفدارترین مرورگرهای دنیا به Safari تعلق دارد. مرورگر اپل توانسته است 20.43 درصد از کاربران را به سمت خود جلب کند. محبوبیت اپل سفاری نسبت به ماه گذشته 0.91 درصد رشد داشته است.

مرورگر Edge نیز در رتبه سوم این لیست قرار دارد. نکته جالب اینجاست که مرورگر مایکروسافت تنها 4.96 درصد از سهم کاربران وب را به خود اختصاص داده است و تبلیغات دیوانه کننده در مورد ادغام هوش مصنوعی بینگ چت با آن چندان مؤثر واقع نشده است! البته محبوبیت مایکروسافت اج در مقایسه با سال قبل 0.32 درصد بیشتر شده است که عملاً مقدار ناچیزی به شمار می آید.

مرورگر Firefox هم با در اختیار داشتن 2.77 درصد از سهم بازار بروزرهای وب دنیا، در رتبه چهارم این لیست قرار دارد. این مرورگر نسبت به ماه گذشته، محبوبیت خود را به میزان 0.16 درصد از دست داده است!

مرورگرهایی مانند Samsung Browser، اوپرا و UC Browser نیز در این لیست حضور دارند و بخش اندکی از کاربران از آنها استفاده می کنند.

گوگل کروم پر طرفدارترین مرورگر دنیا

آمار بالا به صورت کلی عنوان شده و میانگین هر دو بخش دسکتاپ و موبایل را پوشش داده است. در ادامه قصد داریم تا محبوب ترین مرورگر را در بخش های دسکتاپ و موبایل به صورت تفکیک شده به شما معرفی کنیم.

در بخش دسکتاپ، رتبه بندی محبوب ترین مرورگرها مشابه با لیست مربوط به آمار کلی است و فقط درصد سهم هر مرورگرها کمی متفاوت است. بر این اساس، گوگل کروم با 66.13 درصد، اپل سفاری با 11.87 درصد، مایکروسافت اج با 11 درصد و فایرفاکس با 5.65 درصد رتبه های اول تا چهارم لیست پرطرفدارترین مرورگرهای دسکتاپ را به خود اختصاص داده اند. مرورگرهای Opera، IE و 360 Secure Browser نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

در بخش موبایل نیز رتبه اول به کروم اختصاص دارد. این مرورگر 61.96 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد که نسبت به ماه گذشته حدود 2.66 درصد افت داشته است. پس از کروم، مرورگرهای اپل سفاری (با 26.85 درصد)، Samsung Browser (با 4.8 درصد) و اوپرا (با 1.88 درصد) قرار دارند. مرورگرهایی مانند UC Browser، مرورگر اندروید و فایرفاکس نیز در با درصدهای ناچیز در این لیست حضور دارند.

گوگل کروم پر طرفدارترین مرورگر دنیا

محبوب ترین مرورگر وب دنیا

مرورگر یا Browser اپلیکیشنی است که به شما اجازه می دهد تا به صفحات وب دسترسی پیدا کنید و در اینترنت بگردید! در طول چندین سالی که از عمر اینترنت می گذرد، مرورگرهای زیادی به دنیا معرفی شدند، اما فقط تعدادی از آنها توانستند ماندگار شوند. در ادامه به محبوب ترین مرورگرهای دنیا در سال 2023 نگاه خلاصه واری انداخته ایم؛ با ما همراه باشید.

گوگل کروم (Google Chrome)

در حال حاضر گوگل کروم پر طرفدارترین مرورگر در سرتاسر دنیا است و به طور میانگین 70 درصد از کاربران از آن استفاده می کنند. مرورگر گوگل به سرعت عملکرد عالی و کاربری آسان معروف است و از طیف وسیعی از افزونه ها و add-on ها پشتیبانی می کند. همچنین کروم با سرویس های دیگر گوگل به طور کامل ادغام شده است و استفاده از آنها را ساده تر می کند. از جمله این سرویس ها می توان به جی میل، گوگل درایو و گوگل داکز اشاره کرد.

موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox)

فایرفاکس از سال 2004 عرضه شده است و در این مدت توانسته کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. این مرورگر که توسط شرکت Mozilla طراحی شده، ویژگی های قابل توجهی در زمینه حفظ حریم شخصی کاربر و مسائل امنیتی دارد و از تمامی استانداردهای وب پشتیبانی می کند. همچنین فایرفاکس به کتابخانۀ عظیمی از افزونه ها و add-on ها مجهز است و کاربران می توانند تجربه مرور صفحات وب با آن را شخصی سازی کنند. در سال های اخیر فایرفاکس در زمینه ارتقای سرعت و پرفورمنس پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

اپل سفاری (Apple Safari)

سفاری مرورگر پیش فرض سیستم های macOS و iOS اپل است و نسخه ویندوز آن هم منتشر شده است. این مرورگر سرعت بالایی دارد و بهینه ترین عملکرد را ارائه می دهد. سفاری با انواع سرویس های اپل مانند iCloud و Apple Pay ادغام شده است و کار کردن با این سرویس ها را بهبود می بخشد. از دیگر ویژگی های مهم سفاری باید به قابلیت های متعدد آن در زمینه حفظ حریم شخصی کاربر اشاره کرد. مرورگر اپل از فناوری Intelligent Tracking Prevention نیز بهره می برد و با بررسی هوشمندانۀ رفتار کاربر در هنگام کار با اینترنت، از نمایش تبلیغات مزاحم برای او جلوگیری به عمل می آورد.

مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

مایکروسافت اج در واقع جانشین اینترنت اکسپلورر است و می توان از آن بر روی سیستم عامل های ویندوز، macOS، iOS و اندروید استفاده کرد. مشخصه های اصلی اج، سرعت و پرفورمنس ایده آل هستند. این مرورگر با سرویس های مختلف مایکروسافت مانند وان درایو و آفیس 365 ادغام شده است و از مجموعه ای از امکانات امنیتی بهره می برد. اخیراً هم هوش مصنوعی Bing Chat با این مرورگر ادغام شده است.

اوپرا (Opera)

اوپرا از حدود سال 1995 تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است و سرعت، امنیت و امکانات شخصی سازی قابل قبولی را در اختیار کاربران خود گذاشته است. چیزی که این مرورگر را از سایرین متمایز می کند، ویژگی هایی مانند اد بلاکر داخلی، حالت ذخیره سازی باتری و افزونه های رایگان است.

در مجموع نبرد بین مرورگرها همیشه داغ بوده است و غول های دنیای تکنولوژی به دنبال روش های جدید برای پیروزی در این نبرد بوده اند. فعلاً که گوگل کروم برنده مطلق این جنگ است! تا ببینیم در آینده چه شرایطی پیش خواهد آمد! شما از چه مرورگری استفاده می کنید؟! پاسخ های خود را در بخش نظرات همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: livemint