Z790 UD AX را می توان یکی از مادربردهای میان رده شرکت GIGABYTE محسوب کرد. این مدل مادربرد مجهز به چیپست Z790 شرکت اینتل بوده که همزمان با یازدهمین نسل از پردازنده های این شرکت معرفی شده بود. مادربردهایی که مجهز به چیپست Z790 هستند با توجه به امکانات سخت افزاری و قابلیت هایی که در اختیار دارند می توانند بهترین و مناسب ترین گزینه برای مالتی مدیا و کاربران اداری باشند! از دیگر ویژگی های چیپست استفاده شده در این مدل مادربرد نیز می توان به قابلیت سازگاری با نسل 12 و 13 پردازنده های اینتل اشاره کرد. Z790 UD AX قابلیت پشتیبانی از رم هایی با سرعت 7600 مگاهرتز در حالت اورکلاک و رم هایی با سرعت 4800 مگاهرتز در حالت عادی را داشته و طبق اعلام سایت اصلی شرکت گیگابایت جهت رسیدن به سرعت حداکثری می بایست از سری پردازنده های 7000 که مجهز به IMC های باکیفیت هستند استفاده کرد! پورت ها و هدرهای متعددی نیز در طراحی این مدل مادربرد گیگابایت استفاده شده که می تواند نیاز کاربر را به صورت کامل رفع کند! وجود کارت شبکه و کارت صدای قدرتمند نیز توانسته این مدل از مادربرد را به یکی از بهترین های بازار تبدیل کند! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد Z790 UD AX گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD AX

قابلیت نصب بر روی انواع کیس های رایج!

با توجه به اینکه مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD AX در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت GIGABYTE در این مادربرد از چیپست Z790 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد Z790 UD AX دارای کارت صدا Realtek Audio CODEC است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند به همراه صدای فراگیر 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 3 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که GIGABYTE از چهار حافظه رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 192 گیگابایت بر روی مادربرد Z790 UD AX استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 7600 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 4800 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5GbE LAN ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به دو اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، یک عدد اسلات PCI Express x16، سه عدد کانکتور M.2 و شش کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

 

بررسی مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD AX

پورت ها و هدرهای متعدد!

GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد Z790 UD AX استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت USB Type-C (Supported USB 3.2 Gen 2x2)، یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2 ، چهار عدد پورت USB 3.2 Gen 1، چهار عدد پورت USB 2.0/1.1، یک عدد پورت HDMI 2.0، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت RJ-45 می شود! ماژول Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.3 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیگابایت Z790 UD AX مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5/6 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد.

کانکتورهای و هدرهای زیادی نیز در داخل مادربرد Z790 UD AX گیگابایت تعبیه شده که شامل یک عدد کانکتور 24 پین ATX main power، دو عدد کانکتور 8 پین ATX 12V Power، دو عدد کانکتور Thunderbolt، یک عدد هدر CPU fan، یک عدد هدر Water Cooling CPU Fan، سه عدد هدر System Fan، یک عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، دو عدد هدر Addressable LED Strip، دو عدد هدر RGB LED Strip، یک عدد هدر Front Panel، یک عدد هدر Front Panel Audio، یک عدد هدر S/PDIF، یک عدد هدر USB Type-C (Support USB 3.2 Gen 1)، یک عدد هدر USB 3.2 Gen 1، دو عدد هدر USB 2.0/1.1، یک عدد هدر Serial Port و یک عدد هدر Trusted Platform Module (For the GC-TPM2.0 SPI/GC-TPM2.0 SPI 2.0 module only) می شود.

 

بررسی مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD AX

سیستم دفع حرارت!

گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد Z790 UD AX جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد GIGABYTE Z790 UD AX با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان وطراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود. 

Q-Flash Plus: از Q-Flash Plus می توانید به منظور به روز رسانی کارت گرافیک و حافظه رم استفاده کنید. 

بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

بررسی مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD AX

منبع: gigabyte