این بار با بررسی و آشنایی با یکی دیگر از مادربردهای شرکت GIGABYTE در کنار شما هستیم که با عنوان مادربرد Z790 AORUS ELITE AX طراحی و عرضه شده است. این مدل مادربرد مجهز به سوکت LGA1700 و چیپست Z790 شرکت نام آشنای Intel بوده که علاوه بر قابلیت سازگاری با پردازنده های نسل 13 و نسل 12 اینتل دارای قابلیت پشتیبانی از نسل های 3، 4 و 5 اتصال PCIe نیز هستند! از دیگر ویژگی هایی که شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت این مدل مادربرد مورد استفاده قرار داده نیز می توان به کیفیت ساخت بی نظیر، بهره مندی از راهکارهای خنک کنندگی، ارتقای سیستم برق رسانی و دیگر ویژگی های مهم اشاره کرد. پورت های متعدد و سیستم صوتی نیز از دیگر ویژگی ها و قابلیت های موجود در مادربرد Z790 AORUS ELITE AX گیگابایت محسوب می شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد GIGABYTE خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX

پورت ها و هدرهای متعدد!

GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد Z790 AORUS ELITE AX استفاده کرده است. پورت ها و کانکتورهای تعبیه شده در قسمت پشتی این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت USB Type-C (با قابلیت پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2x2)، دو عدد پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، سه عدد پورت USB 3.2 Gen 1، چهار عدد پورت USB 2.0/1.1، یک عدد پورت HDMI 2.0، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت RJ-45 و یک عدد کانکتور Optical S/PDIF می شود! ماژول Wi-Fi 6E AX211 و بلوتوث نسخه 5.3 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد Z790 AORUS ELITE AX گیگابایت مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5/6 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد.

کانکتورها و هدرهای زیادی نیز در داخل مادربورد Z790 AORUS ELITE AX گیگابایت تعبیه شده که شامل یک عدد کانکتور 24 پین ATX main power، دو عدد کانکتور 8 پین ATX 12V Power، دو عدد کانکتور Thunderbolt، یک عدد هدر CPU fan، یک عدد هدر Water Cooling CPU Fan، سه عدد هدر System Fan، یک عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، دو عدد هدر Addressable LED Strip، دو عدد هدر RGB LED Strip، یک عدد هدر Front Panel، یک عدد هدر Front Panel Audio، یک عدد هدر USB Type-C (Support USB 3.2 Gen 2)، یک عدد هدر USB 3.2 Gen 1، دو عدد هدر USB 2.0/1.1 و یک عدد هدر Trusted Platform Module (For the GC-TPM2.0 SPI/GC-TPM2.0 SPI 2.0 module only) می شود.

 

بررسی مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX

سیستم دفع حرارت!

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربورد Z790 AORUS ELITE AX جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. این مدل از مادربرد گیگابایت با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان وطراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود. 

  • Q-Flash Plus: از Q-Flash Plus می توانید به منظور به روز رسانی کارت گرافیک و حافظه رم استفاده کنید.
  • بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

 

بررسی مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX

مجهز به فناوری PrefDrive و سیستم برق رسانی بی نظیر!

فناوری PrefDrive را می توان یکی دیگر ویژگی های مثبتی محسوب کرد که شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد Z790 AORUS ELITE AX استفاده کرده است! این فناوری وظیفه ادغام تنظیمات بایوس با یکدیگر را بر عهده داشته تا به کاربر این امکان را بدهد که قادر به برقراری تعادل بین سطوح مختلف عملکرد، مصرف انرژی و دما (بر اساس نیاز خود) هنگام استفاده از پردازنده های نسل سیزدهم Intel Core باشد! گیگابایت جهت تامین جریان برق مادربرد جهت اورکلاک و یا استفاده های معمولی از ماژول VRM (ماژول تنظیم ولتاژ) در این مدل مادربرد استفاده کرده است! این نوع ماژول از مدار تغذیه 16+1+2 فازی 70 آمپری برای CPU، Vcore و SOC سیستم بهره می برد! ویژگی های یاد شده باعث می شود تا ماژول قادر به تامین جریان 1120 آمپری CPU باشد! در ضمن مهندسان گیگابایت به منظور بهبود بخشیدن به جریان هوا و خنک نگه داشتن VRM ها و ماسفت ها نیز از یک هیت سینک بزرگ استفاده شده است! از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5GbE LAN ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX

با توجه به اینکه مادربورد گیگابایت Z790 AORUS ELITE AX در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت GIGABYTE در این مادربرد از چیپست Z790 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد Z790 AORUS ELITE AX دارای کارت صدا Realtek Audio CODEC است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند به همراه صدای فراگیر 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق دو عدد جک موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که GIGABYTE از چهار حافظه رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 192 گیگابایت بر روی این مدل مادربرد استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 7600 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 4800 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به سه عدد اسلات PCI Express x16، چهار عدد کانکتور M.2 و شش کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

منبع: gigabyte