از نمونه مادربردهای شرکت نام آشنا و معتبر گیگابایت که قادر است تجربه متفاوتی از اجرای بازی های ویدئویی را برای کاربر منتقل کند می توان به مدل Z590 AORUS ULTRA اشاره کرد. شرکت گیگابایت یکی از بهترین و قدرتمندترین تولید کنندگان انواع مختلف مادربرد در سراسر جهان محسوب شده و با توجه به بهره مندی از محصولاتی باکیفیت همراه با عملکرد بالایی که در اختیار دارند از طرفداران بی شماری برخوردار است. این مدل مادربرد امکان راه اندازی یک سیستم حرفه ای به منظور اجرای برنامه های تخصصی و بازی های ویدئویی را برای کاربر فراهم کرده و به همین دلیل تبدیل به یکی از محبوب ترین مادربردها در بین گیمرها و دیگر کاربران شده است! از قابلیت ها و ویژگی هایی که در طراحی و ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به سیستم خنک کنندگی و دفع حرارت حرفه ای، سیستم برق رسانی دقیق و پایدار، پشتیبانی از 4 اسلات رم از نوع DDR5 با حداکثر حجم 128 گیگابایت، اتصالات متعدد، امکان پیاده سازی سیستم صوتی رده بالا و شبکه پر سرعت، نورپردازی ظریف، فناوری های کاربردی و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی مادربرد گیگابایت Z590 AORUS ULTRA

مجهز به چیپست قدرتمند و کانکتورهای متعدد!

با توجه به اینکه مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت GIGABYTE در این مادربرد از چیپست Z590 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1200 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 11، 9، 7 و 5 (سری Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA دارای کارت صدا Realtek ALC4080 CODEC است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند به همراه صدای فراگیر 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که GIGABYTE از چهار حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی این مدل مادربرد استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5400 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 3200 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد گیمینگ گیگابایت استفاده کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به سه عدد اسلات PCI Express x16، سه عدد کانکتور M.2 و شش کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد. مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA گیگابایت همچنین دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. XMP به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

بررسی مادربرد گیگابایت Z590 AORUS ULTRA

پورت های متعدد و سیستم خنک کنندگی!

GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت USB Type-C (با قابلیت پشتیبانی از پورت USB 3.2 Gen 2x2)، چهر عدد پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، چهار عدد پورت USB 3.2 Gen 1، چهار عدد پورت USB 2.0/1.1، یک عدد پورت RJ-45 و یک عدد کانکتور خروجی S/PDIF می شود! WIFI 6 AX200 و بلوتوث نسخه 5.1 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ مدل Z590 AORUS ULTRA گیگابایت مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع2.5GbE  ساخت شرکت Intel می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بررسی مادربرد گیگابایت Z590 AORUS ULTRA

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد Z590 AORUS ULTRA جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد Z590 AORUS ULTRA با توجه به برخورداری از فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان وطراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود.

Q-Flash Plus: این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا بدون نصب CPU و به راحت ترین شکل ممکن اقدام به آپدیت کارت گرافیک و حافظه رم کند.

بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

بررسی مادربرد گیگابایت Z590 AORUS ULTRA

قابلیت برق رسانی بی نقص!

به منظور برقراری شرایط انتقال پایدار و بی نقص برق به پردازنده از VRM باکیفیت استفاده کرده است. VRM استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع Digital بوده که مجهز به مدار تغذیه 16+1 فاز است. ماژول Digital به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! کانکتورهای برق رسانی نیز در ساخت مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA گیگابایت مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن شرکت گیگابایت به منظور مدیریت نورپردازی موجود در این مادربرد از نرم افزار RGB Fusion 2.0 استفاده کرده است. با این نرم افزار قادر خواهید بود افکت های نورپردازی مختلف را بر حسب سلیقه شخصی تنظیم کنید. کانکتورها و هدرهای زیادی نیز در داخل مادربرد گیمینگ Z590 AORUS ULTRA تعبیه شده که شامل دو عدد کانکتور Thunderbolt، یک عدد هدر CPU fan، یک عدد هدر Water Cooling CPU Fan، سه عدد هدر System Fan، یک عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، دو عدد هدر Addressable LED Strip، دو عدد هدر RGB LED Strip، یک عدد هدر Front Panel، یک عدد هدر Front Panel Audio، یک عدد هدر خروجی S/PDIF، یک عدد هدر USB Type-C (Support USB 3.2 Gen 2)، یک عدد هدر USB 3.2 Gen 1، دو عدد هدر USB 2.0/1.1، یک عدد هدر Noise Detection و یک عدد هدر Trusted Platform Module (For the GC-TPM2.0 SPI/GC-TPM2.0 SPI 2.0 module only) می شود.

منبع: gigabyte