B760 DS3H AX از نمونه مادربردهای رده بالای شرکت گیگابایت محسوب می شود که دارای قابلیت پشتیبانی از سوکت LGA 1700 بوده و به همین دلیل کاربر با استفاده از این مدل مادربرد قادر خواهد بود اقدام به نصب پردازنده های نسل 12 و نسل 13 شرکت اینتل بر روی مادربرد کند! این ویژگی باعث شده تا این مادربرد تبدیل به یکی از مقرون به صرفه ترین مادربردهای شرکت گیگابایت شود! سیستم برق رسانی پرقدرت به همراه جدیدترین نسل استاندارد شبکه (Wi-Fi 6E) از ویژگی های مهم و مثبت این مدل مادربرد محسوب می شود. این مدل مادربرد مجهز به یکی از رده بالاترین چیپست های شرکت اینتل (B760) نیز بوده و می تواند برای اسمبل سیستم رده بالا بهترین و مناسب ترین گزینه باشد. از دیگر ویژگی های مهم و مثبت مادربرد B760 DS3H AX گیگابایت می توان به جدیدترین نسل از حافظه ذخیره سازی، برخورداری از راه های ارتباطی متعدد، سیستم خنک کنندگی، نرم افزار اختصاصی و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید! در ضمن جهت مطالعه و مشاهده مقاله هایی که به بررسی مادربردهای رده بالا و یا دیگر اجزای تشکیل دهنده سیستم کامپیوتری پرداخته شده، می بایست به قسمت اخبار و مقالات سایت شرکت ایده برتر پارسیان مراجعه کنید!

 

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H AX (rev. 1.x)

قابلیت نصب بر روی انواع کیس های رایج!

با توجه به اینکه مادربرد B760 DS3H AX در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. برند گیگابایت در این مادربرد از چیپست B760 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد گیگابایت B760 DS3H AX دارای کارت صدا Realtek Codec است که می تواند صدایی شفاف، قدرتمند، 7.1، 5.1، 4 و 2 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 3 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که گیگابایت از چهار حافظه رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 192 گیگابایت در مادربرد B760 DS3H AX استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 7600 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 4800 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع GbE LAN chip (1 Gbps/100 Mbps) ساخت شرکت Realtek بوده و این مادربرد قادر است عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری شما را قادر می سازد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به دو اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، یک عدد اسلات PCI Express x16، دو عدد کانکتور M.2 و چهار کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

 

پشتیبانی ساندبارهای جدید یاماها از فناوری Dolby Atmos

پورت ها و هدرهای متعدد!

GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد B760 DS3H AX استفاده کرده است. پورت ها و کانکتورهای تعبیه شده در قسمت پشتی این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت USB Type-C (با قابلیت پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2x2)، یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، چهار عدد پورت USB 2.0/1.1، یک عدد پورت HDMI، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت RJ-45، یک عدد پورت PS/2 و دو عدد کانکتور آنتن SMA (2T2R) می شود! ماژول Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.3 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد B760 DS3H AX گیگابایت مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5/6 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. لازم به ذکر است که طبق اعلام سایت اصلی شرکت گیگابایت در ساخت سیستم صوتی این مدل مادربرد جهت بالا بردن میزان کیفیت از خازن های پیشرفته صوتی و محافظ صدا (Audio Noise Guard) استفاده شده تا کاربر علاوه بر بهره مندی از وضوح بالا صدا از صدایی بدون نویز نیز بهره مند شود! از دیگر ویژگی های محافظ صدا نیز می توان به قابلیت جداسازی صدا از سطح PCB اشاره کرد!

پشتیبانی ساندبارهای جدید یاماها از فناوری Dolby Atmos

کانکتورها و هدرهای زیادی نیز در داخل مادربرد B760 DS3H AX گیگابایت تعبیه شده که شامل یک عدد کانکتور 24 پین ATX main power، یک عدد کانکتور 8 پین ATX 12V Power، یک عدد هدر CPU fan، یک عدد هدر Water Cooling CPU Fan، سه عدد هدر System Fan، یک عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، دو عدد هدر Addressable LED Strip، دو عدد هدر RGB LED Strip، یک عدد هدر Front Panel، یک عدد هدر Front Panel Audio، یک عدد هدر خروجی S/PDIF، یک عدد هدر USB Type-C (Support USB 3.2 Gen 1)، یک عدد هدر USB 3.2 Gen 1، دو عدد هدر USB 2.0/1.1، یک عدد هدر Serial Port و یک عدد هدر Trusted Platform Module (For the GC-TPM2.0 SPI/GC-TPM2.0 SPI 2.0 module only) می شود.

 

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H AX (rev. 1.x)

سیستم دفع حرارت و فناوری PrefDrive

فناوری PrefDrive را می توان یکی دیگر ویژگی های مثبتی محسوب کرد که شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B760 DS3H AX استفاده کرده است! این فناوری وظیفه ادغام تنظیمات بایوس با یکدیگر را بر عهده داشته تا به کاربر این امکان را بدهد که قادر به برقراری تعادل بین سطوح مختلف عملکرد، مصرف انرژی و دما (بر اساس نیاز خود) هنگام استفاده از پردازنده های نسل سیزدهم Intel Core باشد! شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B760 DS3H AX جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد B760 DS3H AX با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان وطراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود.

  • Q-Flash Plus: این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا بدون نصب CPU و به راحت ترین شکل ممکن اقدام به آپدیت کارت گرافیک و حافظه رم کند.
  • بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

منبع: gigabyte