مادربرد مدل B660M Aorus Pro DDR4 از نمونه مادربردهای تولیدی شرکت گیگابایت بوده که به منظور استفاده در سیستم های گیمینگ و سیستم های رایج طراحی و ساخته شده است. این مدل مادربرد قابلیت فراهم کردن حداکثر قدرت پردازش و خنک سازی را در اختیار دارد. مهندسان و طراحان شرکت گیگابایت در ساخت این مادربرد از پورت های متعددی استفاده کرده اند تا کاربر برای متصل کردن دستگاه های خارجی به سیستم خود با هیچ دردسری روبرو نشود! قابلیت پشتیبانی از نسل 12 و 13 پردازنده های اینتل این امکان را به کاربر می دهد تا جهت اسمبل سیستم رده بالای خود اقدام کند! از دیگر ویژگی ها و قابلیت های موجود در B660M Aorus Pro DDR4 می توان به نورپردازی RGB، راهکارهای پیاده سازی سیستم خنک سازی، قابلیت پشتیبانی از 4 عدد اسلات رم DDR4 به همراه پروفایل های XMP، کارت شبکه قدرتمند و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد شرکت Gigabyte خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مادربرد گیگابایت B660M Aorus Pro DDR4

دارای پورت های متعدد و سازگاری با پردازندهای اینتل!

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 از چیپست B660 شرکت اینتل بهره برده است. در این مدل مادربرد از یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 نیز استفاده شده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 13 (Core) و 12 اینتل (Core, Pentium Gold, Celeron) بر روی سیستم خود استفاده کنید. شرکت گیگابایت جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت های متنوعی نیز استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 1 عدد پورت USB Type-C (USB 3.2 Gen 2x2)، 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، 4 عدد پورت USB 3.2 Gen 1، 4 عدد USB 2.0/1.1، 1 عدد پورت HDMI، 1 عدد پورت DisplayPort، 1 عدد پورت RJ-45، 2 عدد ورودی صدا و 1 عدد کانکتور خروجی اپتیکال S/PDIF می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد.

از قابلیت های موجود در مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 گیگابایت می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5GbE (2.5 Gbps/1 Gbps/100 Mbps) بوده که توسط شرکت اینتل طراحی شده است. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدای استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع Realtek Audio CODEC بوده و می تواند همه انتظارات شما برآورده کند. از ویژگی های کارت صدای استفاده شده نیز می توان به قابلیت پخش صدای HD به همراه پخش صداهای 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله و پشتیبانی از S/PDIF خروجی اشاره کرد. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدایی با کیفیت، شفاف، قوی و بدون نویز را برای شما فراهم کند.

مادربرد گیگابایت B660M Aorus Pro DDR4

سازگار با حافظه های رم قدرتمند DDR4 و هدرهای متعدد!

با توجه به اینکه مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 در ابعاد 244x244 میلی متر و فرم فاکتور Micro ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت Gigabyte از حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 استفاده کرده تا از قابلیت اجرای برنامه های نیمه سنگین و سنگین برخوردار شوید! این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 باید به مجهز بودن آن به 4 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارد دیسک و درایو نوری) و 2 کانکتور M.2 (برای نصب هارد دیسک SSD) اشاره کرد. استفاده از هارد SSD باعث ارتقای چشمگیر سرعت کامپیوتر در بارگذاری سیستم عامل و اجرای برنامه های مختلف می شود. در ضمن کانکتورها و هدرهای متعددی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده که شامل 1 عدد کانکتور 24 پین ATX Main Power، 1 عدد کانکتور 8 پین ATX 12V Power، 1 عدد کانکتور 4 پین ATX 12V Power، 2 عدد کانکتور Thunderbolt، 1 عدد هدر فن CPU، 1 عدد هدر Water Cooling CPU fan، 3 عدد هدر System Fan، 1 عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، 2 عدد هدر Addressable LED Strip، 1 عدد هدر Front Panel، 1 عدد هدر Front Panel Audio، 1 عدد هدر USB Type-C با قابلیت پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2، 1 عدد هدر USB 3.2 Gen 1، 2 عدد هدر USB 2.0/1.1، 1 عدد هدر Trusted Platform Module و 1 عدد هدر Serial می شود.

شرکت گیگابایت جهت دسترسی به وضعیت فعلی سیستم و نظارت بر آن ها از قابلیت System Information Viewer استفاده کرده است. از دیگر ویژگی های این قابلیت نیز می توان به امکان تنظیم سرعت فن ها و تعیین کردن حالت های پیش فرض اشاره کرد. امکان ثبت عملکرد سیستم در هنگام بالا رفتن دمای سیستم از دیگر امکانات آن محسوب می شود. Easy Tune، RGB Fusion و بایوس را نیز می توان از دیگر امکانات و قابلیت های مادربرد گیمینگ B560M Aorus ELITE گیگابایت دانست!

Easy Tune: این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا قادر به تغییر دادن و مدیریت فرکانس حافظه، تنظیمات سیستم و ولتاژها در محیط ویندوز باشید!

بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

RGB Fusion: شرکت گیگابایت به منظور مدیریت نورپردازی موجود در این مادربرد از نرم افزار RGB Fusion 2.0 استفاده کرده است. با این نرم افزار قادر خواهید بود افکت های نورپردازی مختلف را بر حسب سلیقه شخصی تنظیم کنید.

مادربرد گیگابایت B660M Aorus Pro DDR4

سیستم دفع حرارت!

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد B660M Aorus Pro DDR4 با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل از مادربرد شرکت گیگابایت قابلیت پشتیبانی از RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10)، را داشته و می تواند 5333 مگاهرتز فرکانس حافظه در حالت حداکثری را ارائه دهد!

منبع: gigabyte