کارت گرافیک های تولیدی برند گیگابایت به قدرت و قابلیت های متعدد مشهور بوده و توانسته اند رضایت اکثر کاربران خود را جلب کرده و نیاز آن ها را تا حد زیادی رفع کنند! از جدیدترین و قدرتمندترین کارت گرافیک های تولیدی این شرکت می توان به مدل AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک جزو رده بالاترین های گیگابایت بوده که قادر است تمامی نیازهای کاربران در هر زمینه ای را رفع کند! طبق اعلام سایت اصلی شرکت گیگابایت این مدل کارت گرافیک قابلیت به وجود آوردن رزولوشن 4K را با واقعی ترین حالت خود را داشته و می تواند تجربه هیجان انگیزی را برای کاربران فراهم سازد! فرکانس بوست AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER برابر با 2550 مگاهرتز بوده که نسبت به مدل پایه از میزان سرعت بیشتری (345 مگاهرتز بیشتر) بهره مند بوده و همین ویژگی باعث می شود تا کارت گرافیک عملکردی به مراتب بهتر و قدرتمندتری داشته باشد! از جدیدترین سیستم خنک کنندگی نیز استفاده شده که با توجه به قدرت بالا توانسته به یکی از نقاط قوت کارت گرافیک تبدیل شود. شرکت های تولید کننده کارت گرافیک جهت عمق بخشیدن به بازی های در حال اجرا از فناوری رهگیری پرتو نور (Ray Tracing) و دیگر فناوری ها استفاده می کنند. گیگابایت نیز از قائله مستثنی نبوده و در ساخت کارت گرافیک های خود از جمله AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER از این ویژگی استفاده کرده است! در نتیجه می توان گفت که بازی ها با نهایت کیفیت به اجرا در خواهند آمد! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک GIGABYTE خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

آشنایی با کارت گرافیگ GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB Master

مجهز به سیستم خنک کنندگیWindForce  و نورپردازی!

از ویژگی های مثبتی که در طراحی کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER استفاده شده می توان به بهره مندی از سیستم دفع حرارت قدرتمند از نوع WINDFORCE اشاره کرد. سیستم دفع حرارت تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل سه عدد فن 110 میلی متری می شود که در کنار یکدیگر تعبیه شده اند! فن های تعبیه شده در کناره ها با توجه به طراحی ویژه ای که در اختیار دارند، برخلاف فن مرکزی که موافق عقربه های ساعت می چرخد از چرخشی در جهت مخالف عقربه ساعت برخوردار هستند! این نوع چرخش باعث می شود تا مشکل آشفتگی هوای موجود در فن های عادی که از چرخش در یک جهت برخوردار هستند ایجاد نشود! در ضمن فن های عادی با توجه به جریان هوای برعکسی که تولید می کنند باعث می شود تا کانال های ورودی هوا با یکدیگر تداخل پیدا کنند. در نتیجه باعث می شود تا دفع حرارت از عملکرد ضعیف تری برخوردار باشد! از دیگر ویژگی های سیستم خنک کنندگی تعبیه شده در کارت گرافیک گیمینگ AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER می توان به 12 عدد هیت سینک و محفظه بخار می شود. ترکیب فن با هیت سینک های تعبیه شده توانسته اند قدرت سیستم خنک کنندگی این مدل از کارت گرافیک را تا چندین برابر بیشتر کنند!

3D Active Fa نیز از دیگر ویژگی های سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود! این ویژگی باعث می شود تا فن ها از قابلیت خنک کنندگی هوشمند برخوردار شوند. 3D Active باعث می شود تا فن های تعبیه شده فقط هنگام انجام عملیات های سنگین و تحت فشار قرار گرفتن GPU شروع به چرخش کنند. این ویژگی علاوه بر بی صدا کردن کارت گرافیک موجب کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد! در ضمن فن های استفاده شده در این مدل کارت گرافیک به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، از عمر بالاتری نیز نسبت به فن های معمولی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که مهندسان و طراحان شرکت GIGABYTE جهت بالا بردن میزان عمر کارت گرافیک و سیستم خنک کنندگی از بلبرینگ های دوگانه استفاده کرده اند. بلبرینگ های اضافه شده در کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER به منظور چرخش بهتر و هوشمند فن های تعبیه شده هنگام اجرای نرم افزارها و بازی های سنگین اضافه شده است!

 

آشنایی با کارت گرافیگ GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB Master

نورپردازی حرفه ای و فناوری های پیشرفته!

از دیگر طراحی هایی که باعث می شود تا سیستم گیمینگ شما جلوه ای زیباتر به خودش بگیرد می توان به سیستم نورپردازی RGB اشاره کرد. سیستم نورپردازی استفاده شده در این مدل از نوع Fusion بوده و می تواند جلوه ای گیمینگ طور به سیستم شما ببخشد! نورپردازی تعبیه شده دارای قابلیت پشتیبانی از میلیون ها رنگ به همراه برخورداری از جلوه های متعدد و قابلیت همگام سازی با سایر قطعات گیگابایت برخوردار است! جلوه های متعدد نورپردازی در این کارت گرافیک شامل DAZZLING, WAVE, COLOR SHIFT, GRADIENT, CYCLE, STATIC, DFLASH, PULSE, TRICOLOR, RAINBOW, CLAWS, STATIC می شود. جذابیت و قابلیت ها تمام شدنی نبوده و از یک نمایشگر LCD نیز در قسمت بالایی کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER استفاده شده است. از ویژگی های نمایشگر استفاده شده در این مدل کارت گرافیک می توان به قابلیت نمایش عکس، گیف، افکت های مختلف و حتی متن های مد نظر کاربر اشاره کرد. افکت های قابل نمایش نمایشگر نیز شامل ENTHUSIAST (نمایش وضعیت پردازنده، VRAM، دمای داخلی کارت گرافیک، سرعت چرخش فن و ...)، CUSTOM TEXT (نمایش متن با فونت های مختلف)، CUSTOM IMAGE (قابلیت نمایش تصاویر با پسوند JPG, BMP, PNG)، CUSTOM GIF (نمایش گیف های مد نظر کاربر) و CHIBI TIME (نمایش کاراکتر کارتونی) می شود!

شرکت گیگابایت در ساخت کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER از درایورها و فناوری های متعددی همچون Nvidia DLSS 3، Nvidia Reflex، Nvidia Encoder، Nvidia Broadcast، Nvidia Studio و Game Ready استفاده کرده است!

Nvidia Reflex: شرکت گیگابایت به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند.

Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!

Game Ready: درایورهایی استفاده شده در سری GeForce قادر به ایجاد بهترین و لذت بخش ترین تجربه اجرای بازی های ویدئویی هستند! این نوع درایور با توجه به گذراندن آزمایش های گوناگون کانفیگ سخت افزاری می توانند بالاترین عملکرد و کارکرد را داشته باشند.

DLSS 3: این ویژگی را می توان یکی از روش های فوق پیشرفته محسوب کرد که به منظور رندر گرفتن به کمک هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.DLSS  با استفاده از نسل چهارم هسته های Tensor اقدام به کاهش دادن نرخ فریم بدون از دست دادن کیفیت تصاویر کرده و به کاربر این امکان می دهد تا بتواند از بالاترین تنظیمات گرافیکی استفاده کند!

Nvidia Broadcast: این ویژگی به صورت نرم افزار در اختیار کاربر قرار گرفته که و صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند برای شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. امکاناتی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وبکم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید!

 

آشنایی با کارت گرافیگ GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB Master

پورت های متعدد و ساخته شده بر اساس معماری پیشرفته!

از ویژگی ها و امکاناتی که شرکت GIGABYTE در طراحی و ساخت این مدل کارت گرافیک استفاده کرده می توان به پورت های تعبیه شده و قابلیت پشتیبانی از چندین مانیتور اشاره کرد. پورت های ارتباطی کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER شامل سه پورت DisplayPort 1.4a و یک پورت HDMI 2.1 می شود. بنابراین شما می توانید با استفاده از این کارت گرافیک از 4 مانیتور به صورت هم زمان بر روی کامپیوتر خود بهره ببرید. این ویژگی به خصوص برای گیمرهای حرفه ای کارایی بالایی دارد و فضای مانور بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهد! لازم به ذکر است که کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER گیگابایت از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک دارای حافظه 16 گیگابایتی از نوع GDDR6X، باس حافظه 256 بیت و فرکانس حافظه 22.4 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت.

آشنایی با کارت گرافیگ GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB Master

شرکت GIGABYTE جهت بالا بردن میزان عملکرد و بازدهی بیشتر کارت کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER را با استفاده از جدیدترین معماری گرافیکی انویدیا Ada Lovelace طراحی کرده است. این معماری قدرتمند توسط شرکت معتبر و نام آشنای Nvidia طراحی و جهت استفاده در کارت گرافیک های سری RTX 4000 تولید شده است. مصرف انرژی این معماری نسبت به معماری نسل قبلی (Ampere) تغییری نکرده و با توجه به قدرت 2 برابری که در اختیار دارد این امکان را به گیمرهای حرفه ای می دهد تا جهت اجرای سنگین ترین بازی های گرافیکی اقدام کنند! از دیگر ویژگی های معماری استفاده شده در این کارت گرافیک نیز می توان چهارمین نسل از هسته های Tensor و سومین نسل از هسته های Ray Tracing اشاره کرد. کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 4080 16GB MASTER از قابلیت دستیابی به فرکانس 2550 مگاهرتزی نیز بهره مند است! پشتیبانی از DirectX 12 Ultimate را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! در آخر نیز باید به این نکات اشاره کرد که این مدل کارت گرافیک از امکاناتی همچون محافظ فلزی و براکت نگهدارنده (جهت بالا بردن میزان مقاومت و جذابیت)، بایوس دوگانه، چراغ هشدار، قابلیت مقاومت در برابر گرد و غبار و نرم افزار اختصاصی (GIGABYTE Control Center) می شود که وظیفه در دسترس قرار دادن امکان تنظیم راحت سرعت، ولتاژ و ... بر عهده دارد!

منبع: gigabyte