در روزهای اخیر نام کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (Federal Trade Commission - FTC) به چند دلیل در تیتر یک اخبار دنیای تکنولوژی دیده می شود. همان طور که احتمالاً می دانید، این آژانس دولتی کشمکش های زیادی را با مایکروسافت بر سر حق مالکیت اکتیویژن بلیزارد داشته است و موانع قانونی زیادی را در این مسیر برای شرکت مایکروسافت ایجاد کرده است.

با این حال به نظر می رسد که داستان نبرد مایکروسافت ایکس باکس با FTC به زودی به پایان خواهد رسید و این ماجرا پایان خوشی برای هر دو طرف خواهد داشت. چرا که این کمیسیون اخیراً طرح دعوای خود در زمینه تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را از دادگاه های داخلی پس گرفته است و احتمالاً دیگر دغدغه ای در این مورد ندارد.

در شرایطی که به نظر می رسید فعلاً دیگر خبری از FTC در دنیای تکنولوژی نباشد، اما این کمیسیون این بار حوزه دیگری را برای مداخله و تحقیق انتخاب کرده است: هوش مصنوعی!

حساسیت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا بر OpenAI و ChatGPT

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا این بار ذره بین خود را بر روی OpenAI و ChatGPT گرفته است. در همین راستا این کمیسیون تحقیقاتی را آغاز کرده است تا مشخص کند آیا این چت بات هوش مصنوعی قانون حفاظت از اطلاعات مصرف کنندگان را زیر پا گذاشته است یا خیر.

اف تی سی یک دادخواست 20 صفحه ای را آماده کرده است و در آن نگرانی های خود را در مورد روش های فعالیت OpenAI در تأمین امنیت اطلاعات کاربران توضیح داده است. همچنین نگرانی های فزاینده ای در زمینه تأثیرات منفی ChatGPT بر روی شهرت و آبروی کاربران خود وجود دارد.

بر اساس این دادخواست، OpenAI موظف خواهد بود هر بار که چت بات این شرکت «اطلاعات نادرست» به کاربران ارائه داد، شکایات مطرح شده از جانب کاربر را به همراه جزئیات کامل به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا تسلیم کند. این در حالی است که طی بررسی های جدید که از جانب دانشگاه استنفورد انجام گرفته، ChatGPT به مرور زمان احمق تر شده و اطلاعات بی ربطِ بیشتری را نسبت به گذشته به کاربران ارائه می دهد. این موضوع این ظن را ایجاد کرده است که هدف اصلی ChatGPT و OpenAI ممکن است جمع آوری اطلاعات از کاربران باشد تا ارائه پاسخ های درست به آنها!

حساسیت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا بر OpenAI و ChatGPT

در اوایل سال جاری میلادی مایکروسافت طی یک قرارداد چند میلیون دلاری، همکاری خود با OpenAI را توسعه داد و به بزرگترین سرمایه گذار این شرکت تبدیل شد. از آن زمان به بعد، مایکروسافت فناوری هوش مصنوعی را با تقریباً تمامی محصولات و سرویس های خود ادغام کرده است.

به این ترتیب اگر FTC در تحقیقات خود در مورد OpenAI به موارد نقض قانون قطعی دست پیدا کند، این موضوع قطعاً مایکروسافت را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. چرا که چت بات معروف این شرکت (Bing Chat) تماماً بر پایه ChatGPT و تکنولوژی های OpenAI استوار است!

حساسیت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا بر OpenAI و ChatGPT

به طور کلی وظیفه کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) حفاظت از منافع مصرف کنندگان در برابر اقدامات مخرب است. در سال های گذشته شرکت های بزرگی مانند متا، زوم و توییتر به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران، توسط این کمیسیون مجازات شده و جریمه های سنگینی را پرداخت کرده اند. آیا OpenAI هم به سرنوشت این شرکت ها دچار خواهد شد؟ جریمه و مجازات OpenAI در صورت اثبات نقض قانون توسط این شرکت چگونه خواهد بود؟ آیا این مجازات به حدی خواهد بود که پرونده ChatGPT برای همیشه بسته شود؟ تنها گذر زمان است که پاسخ این سؤال ها را آشکار می کند.

منبع: windows central