شرکت گیگابایت اولین حافظه ذخیره سازی PCIe 5.0 NVMe SSD دنیا را عرضه می کند. این محصول که با نام کامل Gigabyte AORUS Gen5 1000 2TB معرفی شده است، هم اکنون با قیمت 339.99 دلار در وب سایت Newegg در دسترس قرار گرفته است. در ادامه به مشخصات این حافظه ذخیره سازی SSD پر سرعت نگاه دقیق تری می اندازیم؛ با ما همراه باشید.

اولین حافظه NVMe SSD با استاندارد PCIe 5.0 توسط گیگابایت عرضه شد

اینتل اولین شرکتی بود که در سال 2021 و در قالب پلتفرم آلدر لیک، پشتیبانی از استاندارد PCIe 5.0 را به صورت رسمی اعلام کرد. پس از آن AMD هم در اواخر سال 2022 با ارائه چیپ های مبتنی بر معماری Zen 4، پشتیبانی از PCIe 5.0 را آغاز نمود. با این حال از آن زمان تا کنون سخت افزاری که بتواند از مزایای این استاندارد پر سرعت بهره ببرد به بازار نیامده است و عملاً پشتیبانی اینتل و AMD از PCIe 5.0 بی فایده بوده است!

جدیدترین کارت گرافیک های انویدیا و  AMD هنوز بر اساس استاندارد PCIe 4.0 عمل می کنند و از آنجایی که این محصولات به تازگی به بازار آمده اند، برای مشاهده تغییرات اساسی در آنها باید تا سال 2024 منتظر بمانیم. اما در سال 2022 به نظر می رسید که برخی از شرکت های تولید کننده حافظه NVMe SSD قصد دارند تا پایان سال از PCIe 5.0 در محصولات خود استفاده کنند؛ اما این اتفاق به دلیل نگرانی های موجود در رابطه با افزایش بیش از اندازه دمای قطعه هرگز نیفتاد.

اولین حافظه NVMe SSD با استاندارد PCIe 5.0 توسط گیگابایت عرضه شد

در این میان هیچ خبری از برند گیگابایت در میان نبود. تا اینکه اکنون این شرکت به طور غافلگیر کننده ای حافظه AORUS Gen5 1000 2TB NVMe SSD را در سایت هایی مانند آمازون و نیو اگ در دسترس قرار داده است. در کمال تعجب، قیمت این SSD نیز در سایت های یاد شده کاملاً مناسب است!

در رابطه با مشخصات فنی حافظه SSD گیگابایت AORUS Gen5 1000 باید گفت که سرعت نوشتن اطلاعات این مدل نسبت به نسخه Gen4 جهش فوق العاده ای داشته است و از 5.5 گیگابایت در ثانیه به 8.5 گیگابایت در ثانیه رسیده است. همچنین سرعت خواندن دیتای این SSD از 7.7 گیگابایت در ثانیه در نسل 4 به 9.5 گیگابایت در ثانیه رسیده است. این طور که در خبرها آمده شرکت Gigabyte برنامه دارد تا یک اس اس دی سریع تر را نیز به بازار عرضه کند. این مدل از سرعت خواندن 12.5 گیگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 10 گیگابایت در ثانیه بهره خواهد برد.

اولین حافظه NVMe SSD با استاندارد PCIe 5.0 توسط گیگابایت عرضه شد

شرکت گیگابایت تا به این لحظه در رابطه با برند کنترلر NVMe به کار رفته در اس اس دی AORUS Gen5 1000 اطلاعاتی را منتشر نکرده است. با این حال با توجه به شکل و شمایل و طراحی رده بالای هیت سینک به کار رفته در این محصول می توان حدس زد که احتمالاً از کنترلر Phison در آن استفاده شده است. لازم به ذکر است که در رابطه با قابلیت جداسازی هیت سینک از بدنه ماژول این حافظه اس اس دی اطلاعاتی در دست نیست.

منبع: notebookcheck