شرکت OpenAI به جابجا کردن مرزهای دنیای هوش مصنوعی ادامه می دهد و در این مسیر توقف ناپذیر است! این شرکت جنجالی در ادامه ماجراجویی های خود، این بار از Shap-E رونمایی کرده است. این ربات هوش مصنوعی قادر است تا بر اساس متن های دریافتی از کاربر، مدل های باورپذیر 3D تولید کند! در واقع Shap-E متن های ساده را به مدل های سه بعدی تبدیل می کند و شما می توانید از آنها پرینت سه بعدی بگیرید!

پس از موفقیت هوش مصنوعی DALL-E که قابلیت تبدیل متن به عکس را به دنیا معرفی کرد، به نظر می رسد Shap-E نیز به زودی به یکی از محبوب ترین ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل شود.

تبدیل متن به مدل طبیعی سه بعدی با Shap-E

مدل های 3D تولید شده با Shap-E می توانند با پرینتر سه بعدی چاپ شوند!

Shap-E تنها یک تولید کننده مدل 3D نیست و عملکردی فراتر را ارائه می دهد! اگر سابقه کار کردن با نرم افزارهای طراحی مدل های سه بعدی را داشته باشید، حتماً با خروجی آنها آشنا هستید. این نرم افزارها فقط قابلیت تولید واکسل و ابر نقاط (Point Clouds) را دارند و حس واقعی بودن را به شما القا نمی کنند. اما خروجی Shap-E کاملاً باورپذیر و طبیعی است و شما می توانید آنها را به صورت مستقیم با پرینترهای سه بعدی چاپ کنید! این ابزار حتی شکل های پیچیده و تخیلی را نیز به صورت سه بعدی بازسازی می کند و چیزهایی را که در ذهن شماست به دنیای واقعی می آورد!

به عکس زیر توجه کنید! یک صندلی به شکل آووکادو، یک هواپیمای شبیه به موز، یک سفینه فضایی، یک صندلی شبیه به درخت و...، مدل سه بعدی تمام این آیتم ها با Shap-E تولید شده است!

تبدیل متن به مدل طبیعی سه بعدی با Shap-E

ربات Shap-E با تکنیک Neural Radiance Fields (NeRF) یا «میدان های درخشندگی عصبی» سازگار است. NeRF یک تکنیک جدید در زمینه سنتز میدان دید با نمایش مجازی تصویر است که به تازگی در تکنولوژی های الکترونیکی بصری به آن توجه ویژه ای شده است. از این تکنیک در صنایع روباتیک، ایجاد نقشه های شهری، حمل و نقل اتوماتیک، واقعیت مجازی/ ترکیبی و بسیاری زمینه های دیگر استفاده می شود. اکنون Shap-E قادر است تا مدل های پیچیده سه بعدی را بر مبنای تکنیک NeRF تولید کند و کیفیتی باورنکردنی را ارائه دهد.

در طرف مقابل، تکنیک Point Cloud یا «ابر نقاط» در واقع از یک سری نقطه در محور مختصات سه بعدی تشکیل شده است. این نقاط، رئوس مدل سه بعدی را تشکیل می دهند و با اتصال آنها به هم، مدل تشکیل می شود. واکسل (Voxel) نیز تکنیکی است که در آن به جای نقطه، از پیکسل به عنوان رئوس مدل سه بعدی استفاده می شود. درست است که این تکنیک ها مدل های 3D را ارائه می دهند، اما همان طور که گفته شد خروجی آنها حالت کاملاً کامپیوتری و دیجیتال دارد و با مدل های واقعی Shap-E کاملاً متفاوت اند.

تبدیل متن به مدل طبیعی سه بعدی با Shap-E

Shap-E برای تولید مدل های 3D فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارد. مدل های این ابزار می تواند در بازی های ویدئویی، فیلم های سینمایی و دنیای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین دانشمندان، محققان و مهندسین نیز می توانند از مدل های خروجی این ابزار استفاده کنند. در کل باید گفت که Shap-E می تواند دنیای مدل سازی و رندر 3D را با پیشرفت های چشمگیری مواجه کند و انقلابی را در این زمینه بر پا نماید!

منبع: gizmochina