با افزایش سرعت خیره کننده حافظه های NVMe SSD، این قطعات هم در کنار پردازنده و کارت گرافیک به خنک کننده اختصاصی نیاز پیدا کرده اند. آزمایش های اخیر نشان می دهد که حافظه های PCIe 5.0 دمایی در سطح پردازنده و کارت گرافیک تولید می کنند و اگر به خنک کننده مجهز نباشند، قطعاً سرعت عملکرد آنها با افت مواجه می شود. یکی از حافظه هایی که در این زمینه مورد آزمایش قرار گرفته، مدل T700 از برند کروشیال بوده که توانسته عملکرد قابل توجهی را از خود ارائه دهد. در ادامه با جزئیات این خبر همراه شما هستیم.

سرعت حافظه کروشیال T700 PCIe 5.0 SSD بدون هیت سینک در حد یک هارددیسک معمولی است!

علاوه بر حافظه SSD کروشیال T700، حافظه کورسیر MP700 NVMe نیز در این آزمایش حضور داشته است. نتیجه تست، ضرورت صرف هزینه برای خرید هیت سینک اختصاصی برای SSD را بیش از پیش آشکار کرده است. سرعت خواندن این دو حافظه در حالت نرمال در حدود 10 گیگابایت در ثانیه بوده است، اما زمانی که دمای این قطعات بالا رفته این میزان سرعت نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
دمای هر دوی این حافظه ها بدون خنک کننده می تواند تا 80 درجه سلسیوس هم افزایش پیدا کند! در اینجا هر یک از شرکت های کروشیال و کورسیر، برای مدیریت این وضعیت بحرانی روش های متفاوتی را در پیش گرفته اند. کورسیر اعلام کرده است که اگر SSD این شرکت فاقد هیت سینک باشد، در صورت رسیدن به دمای 67 درجه سلسیوس در وضعیت idle قرار می گیرد. در یکی از آزمایش ها دمای حافظه SSD کورسیر MP700 NVMe به 87 درجه رسید و در این دما این حافظه کرش کرد.

اما حافظه SSD کروشیال T700 در همین دما (67 درجه سلسیوس) به عملکرد خود ادامه می دهد، منتها سرعت انتقال دیتای آن تا حد یک هارددیسک معمولی کاهش پیدا می کند. در عکسی که در زیر مشاهده می کنید، حافظه 2 ترابایتی کروشیال در ابتدا دارای سرعت خواندن 12.3 گیگابایت در ثانیه بوده است، اما به محض رسیدن به دمای مذکور سرعت آن به 101 مگابایت در ثانیه کاهش پیدا کرده است. در ادامه با افزایش دمای این قطعه به 86 درجه، سرعت خواندن آن به 53 مگابایت در ثانیه رسیده است.

سرعت حافظه کروشیال T700 PCIe 5.0 SSD بدون هیت سینک در حد یک هارددیسک معمولی است!

به این ترتیب افزایش دمای SSD علاوه بر اینکه خطر کرش کردن و از دست رفتن اطلاعات را به همراه دارد، باعث می شود تا سرعت عملکرد حافظه نیز به طور چشمگیری افت کند. به عبارت دیگر اگر یک حافظه SSD NVMe داشته باشید و برای آن هیت سینک اختصاصی نخریده باشید، عملاً این حافظه با یک هارددیسک معمولی و ارزان قیمت تفاوتی ندارد.

در روزهایی که شاهد ورود موج اول حافظه های PCIe 5.0 SSD به بازار هستیم، لزوم خرید هیت سینک برای این قطعات پر سرعت بیشتر از قبل احساس می شود. یکی دیگر از حافظه هایی که بدون هیت سینک به مشکل خورده است، Aorus Gen5 از برند گیگابایت است. برای اینکه بتوان به سرعت خواندن متوالی 10 گیگابایت در ثانیه با این حافظه دست پیدا کرد، باید حتماً از یک هیت سینک هم در کنار آن استفاده شود.

سرعت حافظه کروشیال T700 PCIe 5.0 SSD بدون هیت سینک در حد یک هارددیسک معمولی است!

این موضوع طیف وسیعی از فعالیت های حرفه ای مانند رندرینگ یا اورکلاکینگ را تحت تأثیر قرار می دهد. البته در حال حاضر فقط مادربردهای مدرن و جدید از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند و امکان بهره مندی از سرعت انتقال دیتای PCIe 5.0 SSD بر روی هر سیستمی وجود ندارد. با این حال با فراگیر شدن این حافظه ها، بازار فروش هیت سینک هم حسابی داغ خواهد شد.

منبع: techspot