بر طبق گزارش جدیدی که بر روی وب سایت Nikkei درج شده است، مقامات رسمی چین به شرکت های فناوری بزرگ این کشور دستور داده اند که ارائه محصولات و خدماتی را که به هر نحوی به هوش مصنوعی ChatGPT مربوط می شوند، متوقف کنند. این دستور به دلیل نگرانی مقامات چینی از ماهیت بدون سانسور هوش مصنوعی در هنگام پاسخ دادن به سؤالات افراد صادر شده است.

بر اساس گزارشی که به آن اشاره شد، به شرکت های Tencent Holdings و Ant Group گفته شده است که هیچ محصولی را که از فناوری جدید هوش مصنوعی پشتیبانی می کند، به طور مستقیم یا به صورت ترد پارتی ارائه ندهند. هر شرکت فناوری که بخواهد جایگزین هوش مصنوعی ChatGPT اختصاصی خود را ارائه دهد، باید ابتدا به رگولاتور (تنظیم کننده) بالا دستی خود گزارش بدهد.

چین استفاده شرکت های فناوری داخلی از محصولات یا خدمات ChatGPT را ممنوع اعلام کرد

در حال حاضر ChatGPT به طور رسمی در چین در دسترس نیست؛ اما افراد ساکن در این کشور با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی و وی پی ان، می توانند به این ابزار هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنند. در این میان برخی از توسعه دهندگان مستقل، چند افزونه کپیِ هوش مصنوعی را برای اپلیکیشن WeChat از شرکت Tencent ارائه داده اند؛ اما شرکت Tencent به محض اطلاع از این موضوع، این افزونه ها را از دسترس خارج کرده است. به این ترتیب هم اکنون هیچ ابزار، افزونه و اپلیکیشن مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی غربی در چین فعال نیست و فیلترینگ گسترده ای در این کشور بر ChatGPT و فناوری های توسعه یافته توسط OpenAI و مایکروسافت اعمال شده است.

چین استفاده شرکت های فناوری داخلی از محصولات یا خدمات ChatGPT را ممنوع اعلام کرد

مقامات چین نگران این هستند که ChatGPT می تواند به دولت ایالات متحده آمریکا در اشاعه اطلاعات نادرست و دستکاری روایت های جهانی برای دستیابی به منافع ژئوپلیتیکی خود کمک کند. البته چین سابقه ای بسیار طولانی در محدود کردن خدمات اینترنتی غربی دارد و اعمال سانسور در این کشور بیداد می کند. دلیل اصلی ممنوع اعلام شدن استفاده از ChatGPT نیز در درجه اول به سخت گیری های چین در زمینه سانسور اطلاعات بر می گردد.

چین استفاده شرکت های فناوری داخلی از محصولات یا خدمات ChatGPT را ممنوع اعلام کرد

مایکروسافت چندی پیش بود که از نسخه ChatGPT اختصاصی خود رونمایی کرد. این نسخه اکنون با موتور جستجوی بینگ ادغام شده است و از آن با نام Bing Chat یاد می شود. مایکروسافت بینگ چت از تکنولوژی اختصاصی «پرومتئوس» مایکروسافت قدرت گرفته است و استانداردهای ChatGPT را چندین سطح بالاتر برده است. هیچ جای تعجبی وجود ندارد که این سرویس هم اکنون در چین در دسترس نیست و فیلتر شده است! باید ببینیم که مقامات چینی تا کجا توانایی مقاومت در برابر ورود هوش مصنوعی غربی به کشورشان را دارند. آیا در آینده ای نزدیک شرکت های فناوری بزرگ و شناخته شده این کشور فناوری هوش مصنوعی بومی چینی را ابداع می کنند؟ آیا اصولاً شرکت های چینی دانش دستیابی به دستاوردهای OpenAI و مایکروسافت دارند؟ یا صرفاً تمرکز خود را بر روی دستیابی به روش های نوین فیلترینگ معطوف خواهند کرد؟! تنها گذر زمان است که می تواند به این سؤال ها پاسخ دهد.

منبع: windowscentral