چت جی پی تی به مرور راه خود را به محافل آموزشی و فرآیند تحصیل دانش آموزان باز کرده است. در این میان معلمان مدارس و مربیان خانگی در مورد مزایا و معایب این چت بات هوش مصنوعی با هم اختلاف نظرهایی دارند. اما با وجود تمام این اختلاف نظرها، یک دغدغه در میان اکثر معلمان مشترک است: «آیا با بها دادن به هوش مصنوعی ChatGPT در حال استفاده از مزایای تکنولوژی های جدید هستیم یا داریم بستر را به گونه ای آماده می کنیم تا دانش آموزان کمتر به آموخته های خود متکی باشند؟». به عبارت دیگر، نگرانی ها در مورد تقلب دانش آموزان با چت جی پی تی به اوج خود رسیده است!

اختلال ChatGPT در سیستم های آموزشی

از هر 10 معلم فقط یکی می تواند مچ دانش آموزان خود را در حین تقلب بگیرد!

بر اساس یک نظر سنجی جدید، مربیان خانگی و معلمان خصوصی در مقایسه با معلمان مدارس تا 35 درصد بیشتر به مزایای ChatGPT و مفید بودن آن اعتقاد دارند. هر دو گروه به توانمندی های این چت بات هوش مصنوعی در بهبود شرایط آموزشی و آماده سازی دانش آموزان برای ورود به محیط کار اذعان دارند. به طور جداگانه باید گفت که 69 درصد از معلمان مدارس و 68 درصد از معلمان خصوصی به طور کلی با ChatGPT موافق اند. در این میان معلمان خصوصی دانش آموزان خود را از سن 11 سالگی با چت جی پی تی آشنا می کنند.

با این حال همه چیز این قدر خوب و بدون اشکال نیست! چرا که از هر 10 معلم در مدارس، حداقل یک نفر از آنها اعلام کرده اند که مچ دانش آموزان خود را در حین تقلب با ChatGPT گرفته است! اینجا این سؤال پیش می آید که هوش مصنوعی واقعاً دارد به ارتقای شرایط آموزش آکادمیک کمک می کند یا دارد دانش آموزان را به سمت تنبلی سوق می دهد؟!

اختلال ChatGPT در سیستم های آموزشی

در این میان معلمان مدارس بر روی یک جنبۀ دیگر مانور داده اند: 57 درصد از آنها ChatGPT را به عنوان یک موهبت برای دانش آموزان دانسته اند که می تواند نیازهای اساسی آنها را به خصوص در زمینه دسترسی به اطلاعات روز برطرف کند. با اینکه تکنولوژی می تواند محدودیت ها را از بین ببرد، اما نمی توان جنبه های منفی آن را نادیده گرفت. در همین راستا 98 درصد از معلمان مدارس اعلام کرده اند که در مورد استفاده از ChatGPT توسط دانش آموزان خود نگران اند! این نگرانی بیشتر بابت وابستگی بیش از حد دانش آموزان به این چت بات هوش مصنوعی و عدم تکیه بر دانش شخصی آنها شکل گرفته است.

دوگانگی نظرات در میان معلمان و مربیان، بار دیگر سؤال اساسی در مورد تکنولوژی را پر رنگ کرده است: تکنولوژی یک «موهبت بزرگ» است یا یک «مانع بزرگ»؟ با اینکه معلمان مدارس از ابزارهای تکنولوژی برای بازی های آموزشی یا شخصی سازی فرآیند تدریس استفاده می کنند، اما آنها (همانند معلمان خصوصی) نگران خطرات این ابزارها نیز هستند.

اختلال ChatGPT در سیستم های آموزشی

بدون شک سیستم های آموزشی از ادغام با هوش مصنوعی منفعت می برند و می توانند از پتانسیل های بی شمار آن بهره مند شوند. با این حال معلمان باید در استفاده از این تکنولوژی محتاطانه عمل کنند و دانش آموزان را از دسترسی به چت بات های رایج مانند ChatGPT محدود کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با استفاده از هوش مصنوعی در مدارس موافقید؟ ایده های خود را در بخش «نظرات» همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: gizmochina