هر دو چت بات هوش مصنوعی ChatGPT و Google Bard توانایی خلاصه کردن متون را دارند. اما تست های اخیر نشان داده است که ChatGPT در این رابطه عملکرد بهتری را ارائه می دهد و می تواند متن را با تعداد کلمات کمتری خلاصه کند. در طرف مقابل، متن خلاصه شده توسط گوگل بارد خیلی طولانی است و در برخی موارد نمی توان عنوان «خلاصه شده» را بر آن نهاد!

عملکرد بهتر ChatGPT در مقایسه با Google Bard در هنگام خلاصه سازی متون

یکی از کارشناسان وب سایت ویندوز سنترال، بخشی از متن مقاله مربوط به «خرید Activision-Blizzard توسط مایکروسافت» را در هر دو چت بات وارد کرده و از آنها خواسته است تا اطلاعات به کار رفته در این متن را خلاصه کنند. ChatGPT یک پاراگراف را به عنوان پاسخ ارائه داده است و در آن به تمامی نکات اصلیِ به کار رفته در متن اصلی اشاره کرده است. حتی ChatGPT پا را از این هم فراتر گذاشته و برای خلاصه کردن متن، از کلماتی متفاوت با کلمات به کار رفته در متن اصلی استفاده کرده است. شما می توانید پاراگراف خلاصه شده توسط ChatGPT را در عکس بالا مشاهده کنید.

در طرف مقابل به نظر می رسد که گوگل بارد فقط ساختار جملات اصلی را تغییر داده است و متن «خلاصه شده» آن از لحاظ تعداد کلمات فقط اندکی از متن اصلی کوتاه تر است. کارشناس ویندوز سنترال خاطر نشان کرده است که به طور خاص به گوگل بارد گفته که می خواهد متن به چه میزان خلاصه شود و تعداد کاراکترهای مد نظر خود را به آن اعلام کرده است. اما باز هم گوگل بارد توجهی به این موضوع نکرده و عملکرد ضعیفی را از خود ارائه داده است. به طور دقیق تر باید گفت که کارشناس ویندوز سنترال از Google Bard خواسته تا متن اصلی را در 2 پاراگراف خلاصه کند، اما چت بات هوش مصنوعی گوگل این کار را در 3 پاراگراف انجام داده است. در عکس زیر می توانید متن خلاصه شده توسط گوگل بارد را مشاهده کنید:

عملکرد بهتر ChatGPT در مقایسه با Google Bard در هنگام خلاصه سازی متون

البته به این نکته توجه داشته باشید که هر دو چت بات ChatGPT و Google Bard می توانند اطلاعات را اشتباه تشخیص دهند و آنها را اشتباه ترجمه کنند؛ پس همیشه صحت اطلاعات به کار رفته در متن خلاصه شده توسط آنها را پیش از استفاده، شخصاً بررسی و تأیید نمایید.
باید این نکته را هم خاطر نشان سازیم که هر دو چت بات ChatGPT و گوگل بارد از رابط کاربری ساده ای برخوردارند و کار کردن با آنها برای هر فردی بسیار آسان است. رابط کاربری این چت بات ها کاملاً مینیمال و بهینه است و به گونه ای طراحی شده تا کادر چت و پاسخ ها به ساده ترین شکل ممکن برای کاربر در دسترس باشند. این رابط کاربری از یک کادر چت در بالا و یک کادر تایپ پیام در زیر آن تشکیل شده است. با این حال می توان گفت که ChatGPT ساختارمند تر است و بهتر سازمان دهی شده است. چرا که اگر چند چت مختلف با انجام دهید، می تواند موضوعات را به خاطر بسپارد و نیازی به یادآوری آنها برای کاربر وجود ندارد. همچنین تمامی چت های جاری در منوی سمت چپ صفحه ChatGPT به صورت لیست نمایش داده می شوند و برای هر کدام از آنها یک عنوان اختصاص داده می شود. این عنوان به صورت اتوماتیک و متناسب با محتوای اولین پیام ارسالی کاربر توسط ChatGPT انتخاب می شود. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد تا احاطه بیشتری بر چت های انجام شده داشته باشد و بتواند به پاسخ هایی که در آنها ارائه شده مجدداً رجوع کند. گوگل بارد در حال حاضر فاقد این ویژگی است و از ChatGPT عقب مانده است!

با در نظر گرفتن تمامی این موارد می توان گفت که ChatGPT در حال حاضر از Google Bard کامل تر است و چت بات هوش مصنوعی گوگل هنوز راه درازی برای رقابت با آن دارد.

منبع: windowscentral