اغراق نیست اگر بگوییم هوش مصنوعی ChatGPT طوفانی در فضای اینترنتی به پا کرده است! این هوش مصنوعی که توسط OpenAI طراحی شده در حال حاضر پیشرفته ترین چت بات دنیا است و طرفداران پر شماری پیدا کرده است. در حالی که افراد زیادی در حال لذت بردن از کار کردن با این ربات به صورت رایگان هستند، نگرانی های جدیدی در میان متخصصان دنیای تکنولوژی ایجاد شده است. مطابق با جدیدترین گزارش ها، ChatGPT ممکن است باعث ایجاد یک بحرانِ دوباره در بازارهای جهانی کارت گرافیک شود. در ادامه جزئیات این خبر را بخوانید.

یک خبر عجیب: محبوبیت ChatGPT ممکن است به کمبود کارت گرافیک در بازارهای جهانی منجر شود!

یک بحران دیگر در بازار کارت گرافیک، زودتر از آن چیزی که تصور می کنید!

شرکت OpenAI اعلام کرده است که برای آموزش و ارتقای ChatGPT برای ارائه پاسخ های جذاب تر و سریع تر، از 10000 کارت گرافیک ساخت انویدیا استفاده کرده است. از آنجایی که غول های دنیای تکنولوژی مانند مایکروسافت و گوگل نیز به ادغام هوش مصنوعی با سرویس های خود علاقه مند شده اند، نیاز به کارت گرافیک از این هم فراتر خواهد رفت. تخمین زده می شود که برای این منظور، فقط گوگل به 4,102,568 پردازنده گرافیکی A100 انویدیا نیاز خواهد داشت که هزینه سنگینی بالغ بر بیش از 100 میلیارد دلار را به این شرکت تحمیل خواهد کرد!

تقاضای بالای شرکت های بزرگ دنیای فناوری برای کارت گرافیک به جهت آموزش مدل های هوش مصنوعی خود، ممکن است به بحران کمبود این قطعه در بازارهای جهانی منجر شود. بار آخری که چنین شرایطی ایجاد شد، به دوران رواج استخراج رمز ارز بر می گردد.

یک خبر عجیب: محبوبیت ChatGPT ممکن است به کمبود کارت گرافیک در بازارهای جهانی منجر شود!

به نظر می رسد که این بحران فقط دامن گیر انویدیا می شود. چرا که کارت گرافیک های این شرکت به پیشرفته ترین هسته های AI در دنیا مجهز هستند و تقاضای اصلی شرکت ها به آنها مربوط می شود. با این حال احتمالاً شرکت هایی مانند AMD و اینتل نیز با تقاضای بالایی برای ساخت کارت گرافیک مواجه خواهند شد. این مورد ممکن است باعث شود تا این شرکت ها برای مطابقت استانداردهای خود با انویدیا در عرصه هوش مصنوعی بیشتر تلاش کنند.

اگر انویدیا تمرکز اصلی خود را به حوزه هوش مصنوعی معطوف کند، AMD می تواند از فرصت استفاده کند و بازار گیمینگ را در دست بگیرد. کمبود کارت گرافیک های انویدیا در بازار می تواند گیمرها را به استفاده از محصولات AMD سوق دهد. با این حال اگر انویدیا پردازنده های گرافیکی بیشتری را با هدف آموزشی هوش مصنوعی تولید کند، انتظار می رود که قیمت تمام کارت های گرافیک مجدداً افزایش پیدا کند.

یک خبر عجیب: محبوبیت ChatGPT ممکن است به کمبود کارت گرافیک در بازارهای جهانی منجر شود!

این شرایط می تواند به نا امیدی گیمرها منجر شود و همچنین می تواند بر سایر صنایع متکی به پردازنده های گرافیکی مانند تحقیق و توسعه، انیمیشن و ویرایش ویدئو تأثیر بگذارد. پس اگر برای خرید کارت گرافیک برنامه ریزی کرده بودید و منتظر بودید تا قیمت آن پایین بیاید، به شما پیشنهاد می کنیم که عجله کنید و سریع تر مدل مورد نظرتان را تهیه کنید! چرا که احتمالاً در چند ماه آینده جهان با یک بحران بزرگ در بازار کارت گرافیک مواجه خواهد بود!

منبع: gizmochina