اغراق نیست اگر بگوییم این روزها هوش مصنوعی تأثیرگذارترین فناوری بر زندگی بشر است! به عنوان مثال میلیون ها نفر در روز از سرتاسر دنیا با هوش مصنوعی ChatGPT کار می کنند و این تعداد روز به روز در حال افزایش نیز هست. این میزان تقاضای بالا باعث شده تا هزینه های نگهداری از این چت بات هوش مصنوعی از پیش بینی ها فراتر رود! مطابق با گزارشی که توسط Dylan Patel از مرکز تحقیقاتی SemiAnalysis منتشر شده، هزینه نگهداری از ChatGPT به صورت روزانه چیزی در حدود 700000 دلار برآورده شده است که رقمی سنگین برای OpenAI و البته مایکروسافت به حساب می آید!

نگهداری از ChatGPT با هزینه روزانه 700 هزار دلار

هر یک پاسخی که ChatGPT به کاربران ارائه می دهد، 36 سنت برای سازندگان آن هزینه دارد! این پول خیلی زیادی است و قطعاً OpenAI به تنهایی از پس آن بر نمی آید. به همین دلیل بخش زیادی از این هزینه توسط مایکروسافت تأمین می شود. به طور دقیق تر باید گفت که مایکروسافت بخش بزرگی از پول مورد نیاز برای خرید کارت گرافیک از انویدیا را تقبل می کند! هر چه تعداد کاربران چت جی پی تی افزایش یابد و تعداد پیام های ارسالی به آن بیشتر شود، به کارت گرافیک بیشتری نیاز است و این به معنای بالاتر رفتن هزینه ها است. تحلیل گران معتقدند که OpenAI به زودی باید 30000 کارت گرافیک دیگر نیز از انویدیا سفارش دهد و هزینه سنگینی را به این شرکت بپردازد.

این شرایط باعث شده تا مایکروسافت منافع خود را در خطر ببیند و به فکر چاره بیفتد! بهترین راه کاهش هزینه ها برای مایکروسافت این است که خودش چیپ هوش مصنوعی تولید کند! و اتفاقاً به نظر می رسد که در حال انجام دادنِ این کار هم هست!

نگهداری از ChatGPT با هزینه روزانه 700 هزار دلار

چیپ هوش مصنوعی اختصاصی مایکروسافت با اسم رمز Athena در حال طراحی و تولید است و این طور که در گزارش ها آمده، عملکرد مناسبی را در تست های داخلی مایکروسافت ارائه داده است. این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی قصد دارد تا چیپ هوش مصنوعی خود را با سرویس های Azure AI ادغام کند و آن را در سال 2024 میلادی در دسترس قرار دهد.

تحلیل گران اعتقاد دارند که مایکروسافت در همان ابتدای کار همکاری با انویدیا را کنار نمی گذارد، اما قطعاً وابستگی خود به این شرکت را کاهش می دهد. با مجهز شدن سرویس های Azure به چیپ AI، مایکروسافت می تواند به عنوان یک هاست برای چت بات ها و سرویس های هوش مصنوعی تبدیل شود! حتی OpenAI می تواند چت جی پی تی را به این سرویس ها منتقل کند و خود را از هزینه های هنگفت آن نجات دهد.

نگهداری از ChatGPT با هزینه روزانه 700 هزار دلار

مایکروسافت در چند ماه اخیر و به خصوص پس از آنکه گوگل هوش مصنوعی خود را در قالب چت بات Bard معرفی کرد، حسابی به تکاپو افتاده است! با وجود اینکه گوگل بارد با استقبال خوبی حتی از جانب کارمندان خودِ گوگل مواجه نشده، با این حال مایکروسافت از قدرت رقیب سرسخت خود با خبر است و می ترسد که گوگل بارد در آپدیت های بعدی بینگ چت را سورپرایز کند! به همین دلیل مایکروسافت به طور مداوم به دنبال ارتقای محصولات هوش مصنوعی خود است. این مهم جز با کاهش هزینه ها امکان پذیر نیست و باید به مایکروسافت حق بدهیم که به فکر کنار گذاشتن ChatGPT بیفتد!

منبع: windowscentral