شرکت OpenAI با عرضه هوش مصنوعی ChatGPT حسابی سروصدا به پا کرده است! ChatGPT در واقع یک ابزار است که توانایی تولید محتوا به سبک گفتاری انسان را دارد. درست است که این ابزار جذابیت های زیادی دارد اما مدارس را با چالش هایی جدی مواجه کرده است! به عنوان مثال مدرسه Alleyn در جنوب شرقی لندن تصمیم گرفته است تا از دادن تکلیف در درس انشا به دانش آموزان خود خودداری کند. مطابق با گزارش هایی که در مجله The Times منتشر شده، این احتمال وجود دارد تا دانش آموزان تکالیف مدرسه خود را با چت بات هوش مصنوعی ChatGPT انجام دهند و این موضوع قطعاً بر روی روند یادگیری آنها تأثیرات منفی خواهد گذاشت!

آیا هوش مصنوعی ChatGPT می تواند به تکالیف مدرسه پایان دهد؟

با وجود اینکه هوش مصنوعی مبحث تازه ای نیست، اما ChatGPT توانسته تا این فناوری را با یک رابط کاربری ساده در دسترس عموم مردم قرار دهد و به نوعی این تکنولوژی سطح بالا را به یک ابزار کاربردی در زندگی روزمره تبدیل کند. این ابزار در نوامبر 2022 برای اولین بار عرضه شد و پس از آن همواره در صدر اخبار قرار داشته است! حتی ربات ChatGPT مقاله ای را تولید کرده که موفق به دریافت امتیاز A شده است، که بالاترین نمره ای است که می توان در بریتانیا کسب کرد!

آیا هوش مصنوعی ChatGPT می تواند به تکالیف مدرسه پایان دهد؟

Jane Lunnon مدیر مدرسه Alleyn در همین رابطه گفته است:

«در حال حاضر سطح یادگیری مطالب درسی توسط دانش آموزان با بررسی تکالیفی که در منزل انجام می دهند سنجیده می شود. واضح است که اگر دانش آموزان به پاسخ های آماده و صد در صد قابل قبول برای معلمان دسترسی داشته باشند، چنین سنجشی عملاً بیهوده خواهد بود. پس این تصور که انجام تکالیف بدون هیچ تلاشی برای آنها امکان پذیر است باید از بین برود و نباید بستر را برای توسعه چنین دیدگاهی آماده کنیم».

خانم Lunnon توضیح می دهد که تکالیف مدرسه همچنان می توانند ادامه دشته باشند، اما نه عنوان معیاری برای سنجش یادگیری دانش آموزان؛ بلکه از این به بعد تکالیف باید نقش تمرینی و جزئی تری داشته باشند. در همین راستا مدرسه Alleyn به دنبال یافتن روش های جایگزین برای سنجش اطلاعات و مهارت های کسب شده دانش آموزان است.

آیا هوش مصنوعی ChatGPT می تواند به تکالیف مدرسه پایان دهد؟

انجام دادن تکالیف توسط ChatGPT علاوه بر اینکه بر یادگیری دانش آموزان تأثیر منفی می گذارد، باعث می شود تا آنها نتوانند از اشتباه های خود درس بگیرند. در واقع مرتکب شدن اشتباه در انجام دادن تکالیف، خود راهی برای یادگیری است و باعث تمرین و تکرار بیشتر می شود. حال اگر تکالیف را ChatGPT انجام دهد، حتی اگر در آن اشتباهی هم وجود داشته باشد، تأثیری در یادگیری دانش آموز نمی گذارد. چرا که عملاً دانش آموز در روند انجام دادن تکلیف و مرتکب شدن اشتباه دخیل نبوده است!

با توسعه بیشتر هوش مصنوعی، شرایطی مانند چیزی که در اینجا به آن اشاره کردیم بیشتر هم ایجاد خواهد شد! به عنوان مثال گزارش شده است که یک نفر با این ربات یک کتاب هم نوشته است! باید ببینیم که داستان ChatGPT در نهایت به کجا خواهد کشید!

منبع: windowscentral