گوگل بارد و ChatGPT دو چت بات هوش مصنوعی شناخته شدۀ این روزها هستند که استفاده از هر دوی آنها فوق العاده آسان است. این چت بات ها به سؤالات شما پاسخ می دهند، برایتان مقاله و متن می نویسند و طیف وسیعی از اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهند. برای استفاده از این چت بات های هوش مصنوعی ابتدا باید مدتی را در لیست انتظار بمانید و پس از آن می توانید با این ربات ها تقریباً در رابطه با هر موضوعی که دوست داشتید، صحبت کنید.

در مجموع می توان گفت که در حال حاضر هوش مصنوعی ChatGPT (محصول شرکت OpenAI)، بهترین چت بات هوش مصنوعی دنیا است؛ اما گوگل بارد هم در بسیاری از موارد عملکرد قابل توجهی را از خود ارائه می دهد. در این مقاله سعی کرده ایم یکی از مهم ترین دلایل برتری ChatGPT بر هوش مصنوعی گوگل بارد را مورد نقد و بررسی قرار دهیم: قابلیت ترجمه کامل و دقیق متون به زبان های مختلف.
همچنین در مقاله ای دیگر به بررسی نقاط قوت گوگل بارد در مقایسه با ChatGPT پرداخته ایم. شما می توانید این مقالات را در بخش «اخبار تکنولوژی» وب سایت ایده برتر پارسیان مطالعه کنید.

چرا ChatGPT از Google Bard بهتر است؟

چرا ChatGPT از Google Bard بهتر است؟

در حال حاضر ChatGPT پادشاه چت بات های هوش مصنوعی است! با این جمله مخالفید؟! ادامه متن را بخوانید تا شاید با ما هم نظر شوید!

* قابلیت ترجمه متن به زبان های مختلف

قابلیت ترجمه متن به زبان های مختلف

ربات ChatGPT بیش از 95 زبان زنده دنیا را می شناسد و می تواند متون را به این زبان ها ترجمه کند. همچنین این چت بات کاملاً با اصطلاحات عامیانه زبان های مختلف آشنایی دارد. اما گوگل بارد در زمینه ترجمه عملکردی معمولی ارائه می دهد و نمی توان بر روی آن برای ترجمه تخصصی حساب باز کرد.

در یکی از آزمایش هایی که توسط کارشناسان وب سایت معتبر ویندوز سنترال در این رابطه بر روی ChatGPT انجام شده، کارشناس مربوطه عبارت ایتالیایی “sono sempre i migliori che se ne vanno” را به صورت “it's always the best ones who leave” ترجمه کرده است. در ادامه به زبان انگلیسی توضیح داده است که «این عبارت در زمان های غم یا نا امیدیِ ناشی از دست دادن یک فرد با مهارت یا دوست داشتنی مورد استفاده قرار می گیرد». به این ترتیب ChatGPT صرفاً یک ترجمه ساده از جملات را ارائه نمی دهد و موارد استفاده از آنها را نیز بیان می کند. البته توجه داشته باشید که این قابلیت برای زبان های رایج تر فعال است و این چت بات فعلاً در زمینه ترجمه متون به زبان فارسی چندان کاربردی ندارد.

ChatGPT همچنین می تواند به شما کمک کند تا ویژگی ها یا احساسات خودتان را به زبان های دیگر بهتر بیان کنید. به عنوان مثال کارشناس ویندوز سنترال از این ربات پرسیده است که «بهترین روش برای بیان همدردی به زبان ایتالیایی چیست؟»، و ChatGPT چهار روش مختلف را در این رابطه به او ارائه داده است. همچنین این چت بات توضیح داده است که هر کدام از این روش ها در فرهنگ عامیانه ایتالیایی کِی و کجا مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ChatGPT گفته است که عبارت “ti sono vicino” برای ابراز همدردی و پشتیبانی به یک دوست مورد استفاده قرار می گیرد، و عبارت “le mie condoglianze” برای ابراز همدردی به شکلی رسمی در مراسم تدفین کاربرد دارد.

قابلیت ترجمه متن به زبان های مختلف

ChatGPT پاسخ خود را با یک توصیه به پایان رسانده است: «مهم ترین چیز در هنگام ابزار همدردی این است که سخنان شما صمیمانه و از روی تفکر به نظر برسد». این توصیه ها به شخص در هنگام صحبت کردن به زبان های دیگر اعتماد به نفس می دهد!

در طرف مقابل، هوش مصنوعی گوگل بارد نیز زبان های مختلفی را می شناسد، اما توانایی ترجمه آن فقط به ترجمه عبارات ساده محدود می شود. به عنوان مثال زمانی که از گوگل بارد در رابطه با معنای دقیق یک جمله اسپانیایی سؤال می شود، این چت بات می گوید: «در این رابطه کمکی از دست من بر نمی آید».

همچنین در حال حاضر گوگل بارد توانایی ترجمه متون ایتالیایی به انگلیسی را ندارد و عبارت «هنوز در حال یادگیری زبان های بیشتری هستم» را به کاربر نشان می دهد. در مجموع گوگل بارد در هنگام ترجمه اطلاعات زیادی از کاربر می گیرد و سطح متن ترجمه شده توسط آن تا حد زیادی به این اطلاعات وابستگی دارد. به عبارت دیگر، فعلاً گوگل بارد برای ترجمه ابزار مناسب و قابل استفاده ای نیست!

البته باید در انتها بگوییم که اگر از Google Bard بپرسید که «چگونه چیزی را به زبان دیگر بگویم؟»، پیشنهادهایی را به شما ارائه می دهد. با این حال هیچ توضیح اضافه ای در رابطه با موضوع مورد نظر شما نمی دهد و مانند ChatGPT به شما کمک نمی کند.

منبع: windowscentral