این روزها هوش مصنوعی ChatGPT پادشاه چت بات های هوش مصنوعی است! چندی پیش بود که این چت بات توسط OpenAI معرفی شد و خیلی زود توانست به محبوبیتی باورنکردنی در میان کاربران دست پیدا کند. در این میان گوگل که جایگاه خود را در دنیای مربوط به فناوری های AI در خطر می دیدید، بلافاصله اقدام به رونمایی از هوش مصنوعی خود با نام Google Bard کرد. اما این اقدام شتاب زده تا به اینجا راه به جایی نبرده است و ChatGPT در بسیاری از موارد از گوگل بارد قوی تر عمل کرده است. یکی از این موارد، توانایی ChatGPT به سؤالات فلسفی، یا به عبارت دیگر، سؤالات چالش برانگیز برای انسان است! مثلاً شما می دانید اول مرغ به وجود آمده یا تخم مرغ؟! مسلماً پاسخ دادن به این سؤال نیاز به تفکر و استدلال های فلسفی دارد. کاری که ChatGPT (بر خلاف گوگل بارد) از عهده آن بر می آید!

پاسخ ChatGPT به سوالات فلسفی

در صورتی که یک سؤال فلسفی یا تجربی از ChatGPT بپرسید، این چت بات هوش مصنوعی قادر به تشخیص این موضوع هست و دو نوع پاسخ را به شما ارائه می دهد: هم پاسخ های واقعی مبتنی بر علم و هم پاسخ های برآمده از تفکرات رایج و عامیانه. در طرف مقابل گوگل بارد تفاوت بین یک سؤال چالش برانگیز را با یک سؤال ساده و جدی تشخیص نمی دهد و صرفاً یک سری موضوعات کلی و بی ربط را به عنوان پاسخ ارائه می دهد.

یکی از کارشناسان وب سایت معتبر ویندوز سنترال از هر دو چت بات ChatGPT و Google Bard پرسیده است که «ابتدا مرغ وجود داشته است یا تخم مرغ؟». ChatGPT فوراً متوجه چالش برانگیز بودن این سؤال شده و اختلاف نظر در مورد پاسخ آن را در میان روشنفکران و مردم معمولی تأیید کرده است. همچنین عنوان کرده که از نظر علمی اعتقاد بر این است که تخم مرغ قبل از مرغ وجود داشته است. پاسخ کامل ChatGPT به این سؤال را می توانید در عکس بالا مشاهده کنید.

اما گوگل بارد به هیچ وجه وارد مباحث انتزاعی نشده و به زبانی ساده و خالی از خلاقیت فقط توضیح داده که چگونه تخم مرغ زودتر از مرغ به وجود آمده است. گوگل بارد برای این منظور به یک لینک ساده از ویکی پدیا ارجاع داده است؛ در حالی که در پاسخ ChatGPT هیچ ارجاعی به وب سایت های دیگر دیده نمی شود. پاسخ گوگل بارد را در عکس زیر ببینید:

پاسخ ChatGPT به سوالات فلسفی

باید به این نکته هم اشاره کنیم که ChatGPT در مقایسه با گوگل بارد خلاقیت بیشتری هم دارد و پاسخ های جذاب تری را ارائه می دهد. به عنوان مثال زمانی که از این دو چت بات خواسته شد که درباره «یک اختاپوس در حال پرسه زدن در فضا» یک داستان بنویسند، ChatGPT به روش بهتری از کلمات استفاده کرده و متن جذاب تر و شادتری را تولید کرده است. در طرف مقابل متن ارائه شده توسط گوگل بارد ماشینی تر است و کاملاً مشخص است که توسط یک ربات تولید شده. حتی به نظر می رسد که گوگل بارد در تشخیص موضوع اصلی هم دچار مشکل شده و بیشتر به جنبه های احتیاطی و هشدار آمیز پرداخته است. کارشناس ویندوز سنترال همچنین از این دو چت بات خواسته تا یک شعر بنویسند. در این زمینه هم ChatGPT بهتر عمل کرده است. در مجموع می توان گفت که ChatGPT در مقایسه با هوش مصنوعی گوگل بارد نویسنده قهارتر و خلاق تری است و متن های نوشته شده با آن برای خواننده جذابیت بیشتری دارند.

منبع: windowscentral