شبکه اجتماعی لینکدین در تاریخ 5 می 2023 (15 اردیبهشت 1402) بیست ساله شد. به همین مناسبت قصد داریم تا در این مقاله به تاریخچه و سیر تکامل این شبکه اجتماعی محبوب نگاهی بیندازیم. اگر شما هم در لینکدین اکانت دارید، این مطلب می تواند برایتان جذابیت زیادی داشته باشد! با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه و مسیر توسعه لینکدین

در دسامبر 2002 (حوالی آذر 1381) لینکدین توسط Reid Hoffman و Eric Ly تأسیس شد و در سال 2003 به طور عمومی در دسترس قرار گرفت. نکته قابل توجه در این رابطه این است که لینکدین قبل از شبکه اجتماعی محبوب فیسبوک که امروزه بیش از 3 میلیارد کاربر فعال روزانه دارد، پا به عرصه حیات گذاشته است!

این سوشال نتورک مسیر خود را از یکی از اتاق های خانه Hoffman آغاز کرد و امروز بیش از 930 میلیون کاربر از 200 کشور مختلف از آن استفاده می کنند. البته بد نیست بدانید که لینکدین اولین پلتفرم سوشال آنلاین در دنیا نبوده است! در سال 1994، آقای Hoffman سرویس eWorld اپل را نیز توسعه داده بود که یک سرویس آنلاین در زمینه ارسال ایمیل، پوشش اخبار و دانلود نرم افزار به حساب می آید. این شخص همچنین در سال 1997 یک سایت آنلاین دیگر را نیز با نام SocialNet.com عرضه کرده بود.

تیم مؤسس لینکدین از توسعه دهندگانی از سرویس های PayPal و SocialNet تشکیل شده بودند. در سال 2004، تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به 1.2 میلیون نفر رسیده بود. با این حال تعداد افرادی که به هر نحوی با آن در ارتباط بوده اند تا 50 میلیون نفر هم تخمین زده می شد. لینکدین موفق شده بود تا در همان سال های ابتدای تأسیس، 73 درصد از سهم بازار شبکه های اجتماعی کاری را تصاحب کند و رقبایی مانند Ryze، OpenBC، Spoke و ZeroDegrees را کنار بزند.

مروری بر تاریخچه و مسیر توسعه لینکدین

اما اولین جهش بزرگ در مسیر توسعه لینکدین به سال 2016 بر می گردد؛ جایی که مایکروسافت این شبکه اجتماعی را با 26.2 میلیارد دلار خرید! این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی (که دفتر اصلی آن در Sunnyvale مستقر است) از سال 2010 چندین شرکت مختلف را خریداری کرده بود و در ادامه این فعالیت های خود به سراغ لینکدین آمد. این اتفاق به رشد و توسعه این شبکه اجتماعی کمک زیادی کرد.

ثبت نام و استفاده از لینکدین رایگان است، با این حال افراد می توانند با پرداخت هزینه ماهانه، اکانت Linkedin Premium تهیه کنند و به یک سری ویژگی های بیشتر دسترسی یابند. البته از همان روزهای اولیه تأسیس، این برند یک سری محصولات خود را در قبال پرداخت وجه به کاربران ارائه می داد. به عنوان مثال در سال 2005 این شرکت از اولین طرح پولی خود با نام Linkedin Jobs رونمایی کرد که به مدیران و استخدام کنندگان این امکان را می داد تا موقعیت های شغلی خود را به ازای پرداخت 95 دلار، به صورت لیست منتشر کنند.

در ژوئن 2020 (خرداد 1399) Ryan Roslansky به عنوان مدیر عامل لینکدین انتخاب شد. این فرد از سال 2009 به این مجموعه اضافه شد و مسئولیت های مهمی را پذیرفت. به عنوان مثال، از این فرد به عنوان نقش اصلی معامله 1.5 میلیارد دلاری لینکدین برای خرید Lynda.com یاد می شود.

با فراگیر شدن فناوری های هوش مصنوعی، لینکدین نیز به استفاده از آنها علاقه مند شده است. در همین راستا این شرکت ابزارهایی را با مدل زبانی GPT-4 به پروفایل کاربران اضافه کرده است. این ابزارها می توانند برای کاربران متن مورد نیاز جهت قرارگیری در بخش About پروفایل شان را تولید کنند!

ابزار هوش مصنوعی دیگر لینکدین که به تازگی از آن رونمایی شده، می تواند پیام هایی را برای شرکت های استخدام کننده از جانب جویندگان کار پیش نویس کند. همچنین لینکدین به کاربران خود اجازه می دهد تا اعتبار سوابق کاری خود را تأیید کنند و به این ترتیب اعتبار خود را نزد شرکت های استخدام کننده بالاتر ببرند.

مروری بر تاریخچه و مسیر توسعه لینکدین

با اینکه امروز لینکدین به عنوان یکی از معتبر ترین شبکه های اجتماعی دنیا در زمینه بیزینس و استخدام شناخته می شود، اما این شرکت در سال گذشته مجبور به تعدیل نیروی گسترده ای شده است. دلیل این موضوع، بحران های اقتصادی جهانی و جایگزینی موقعیت های شغلی انسانی با ربات های هوش مصنوعی اعلام شده است.

شما تا چه اندازه با لینکدین آشنایی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: neowin