اگر تاکنون قصد خرید اسپیکر را داشته اید و در بازار به دنبال یک گزینه مناسب بوده اید، مطمئنا با هر دو عبارت "اسپیکر بلوتوثی" و "اسپیکر هوشمند" روبرو شده اید. با این حال در دوراهی بزرگی گیر کرده اید که کدام نوع اسپیکر برای شما مناسب تر است؟ در این بخش، با توضیح اینکه این دو دسته به چه معنا هستند، کجا با هم تداخل دارند، و اینکه بسته به نوع تجربه مورد نظر شما کدام یک ممکن است مفیدتر باشد، شما را از دوراهی شک و تردید خارج می کنیم تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید.

اسپیکر بلوتوثی

اسپیکر بلوتوثی:

اسپیکرهایی سبک وزن هستند که اغلب برای فعالیت های در حال حرکت ساخته می شوند و با اتصال به بلوتوث تلفن همراه امکان پخش موسیقی را فراهم می کنند.

اسپیکر هوشمند:

اسپیکرهایی هستند که می توانند از طریق برنامه، فرمان صوتی یا ابزارهای دیگر کنترل شوند و درواقع راهی برای افزودن ویژگی های هوشمند به صدا در یک مکان خاص مانند آشپزخانه، لابی، اتاق خواب یا اتاق بزرگ هستند. این نوع اسپیکر معمولا ویژگی های بیشتری دارد و نسبت به اسپیکرهای بلوتوثی ثابت تر هستند. لازم به ذکر است که شما میتوانید برای آشنایی با محبوب ترین اسپیکرهای سال 2021 می توانید به بخش مقالات ما مراجعه کنید.

حالا بیایید نگاهی دقیق تر به ویژگی های خاص و تفاوت آنها بین این دو بیندازیم.

قدرت و قابلیت حمل اسپیکر بلوتوثی بهتر است!

قدرت و قابلیت حمل اسپیکر بلوتوثی بهتر است!

اسپیکرهای بلوتوثی، از قابلیت حمل بالایی برخوردار هستند. برخی از آنها به اندازه ای کوچک هستند که می توانند روی یک کارابین یا حلقه قرار گیرند، همچنین اکثر آنها در برابر آب و گرد و غبار مقاومت هستند. همه ضمن اینکه این نوع اسپیکرها مجهز به باتری های قابل شارژ هستند که می توانند حداقل چندین ساعت پخش موسیقی ارائه دهند. از این دسته می توان به برندهایی مانند JBL، Sonos، و Ultimate Ears (UE) اشاره کرد. درحالیکه اسپیکرهای هوشمند قابلیت حمل کمتری دارند. آنها عموماً طوری طراحی شده اند که در یک مکان روی قفسه، میز یا هر چیز دیگری قرار گیرند. معمولاً فاقد باتری هستند و برای اتصال برق به یک پریز نیاز دارند. البته در هر دو دسته استثنائاتی هم وجود دارد.

اسپیکرهای هوشمند کیفیت صدای بهتری دارند!

اسپیکرهای هوشمند کیفیت صدای بهتری دارند!

از آنجاییکه اسپیکرهای بلوتوثی به دلیل قابلیت حمل بهتر باید ابعاد کوچک تری داشته باشند، پس درایورها و تجهیزات آنها نمی توانند به اندازه کافی بزرگ باشند. البته امروزه با پیشرفت فناوری، اسپیکرهای بلوتوثی جذاب و قدرتمند زیادی در بازار وجود دارند که هم می توانند کارهای بسیار چشمگیری انجام دهند و هم صدای زیادی نسبت به اندازه خود تولید ‌کنند، اما کیفیت صدا اغلب به قیمت آن برمی گردد. اسپیکرهای هوشمند که معمولا ساکن هستند و اغلب (اما نه همیشه) ابعاد بزرگتری دارند، کیفیت صدای بهتری ارائه می دهند. به همین دلیل است که بسیاری از اسپیکرهای هوشمند از اتصال به تلویزیون، میله‌های بلندگو و سیستم‌ های سرگرمی خانگی پشتیبانی می ‌کنند.

دستیارهای صوتی اسپیکرهای بلوتوثی در مقایسه با اسپیکر هوشمند

دستیارهای صوتی اسپیکرهای بلوتوثی در مقایسه با اسپیکر هوشمند

اسپیکرهای بلوتوثی، سازگاری خوبی با دستیار صوتی دارند. به عنوان مثال، JBL Link Portable دارای دستیار Google است)، اما تضمینی نیست و این قابلیت در مدل های کوچکتر وجود ندارد. همانطور که از نام آن پیداست، این اسپیکرها بیشتر روی استفاده از پروتکل بی سیم بلوتوث برای کنترل و پخش تمرکز دارند.

همه اسپیکرهای هوشمند نیز از دستیار صوتی و میکروفون همراه پشتیبانی نمی کنند، اما وجود این قابلیت در این نوع اسپیکر نسبت به اسپیکرهای بلوتوثی رایج ‌تر است و در سال ‌های اخیر به یک ویژگی مورد انتظار تبدیل شده است. اسپیکرهای Echo آمازون از دستیار صوتی الکسا برخوردار هستند، Nest Minis از دستیار Google استفاده می کند و HomePods نیز به دستیار صوتی سیری مجهز شده است. برندهای دیگر اغلب ترکیبی از پشتیبانی الکسا و یا دستیار گوگل را ارائه می دهند.

دستیار صوتی به اسپیکر هوشمند این امکان را می دهد که با شما تعامل داشته باشد. درواقع دستورات صوتی مناسب می تواند به شما کمک کند درباره آب و هوا سؤال بپرسید، بروزرسانی بازی های ورزشی را دریافت کنید، رویدادها را برنامه ریزی کنید و یا با مخاطبین خود تماس بگیرید. همچنین آنها می توانند به دستگاه های هوشمند پشتیبانی شده در اطراف خانه شما متصل و از طریق دستیار صوتی کنترل شوند. اسپیکرهای بلوتوثی معمولاً قادر به این کارها نیستند.

کنترل ها و نشانگرها در اسپیکرهای هوشمند جذاب تر هستند!

کنترل ها و نشانگرها در اسپیکرهای هوشمند جذاب تر هستند!

کنترل ‌ها برای اسپیکرهای بلوتوثی و هوشمند نسبتاً یکسان است و هر دو تمایل دارند گزینه هایی برای قدرت، صدا و پخش داشته باشند. اسپیکرهای هوشمند با برخورداری از چراغ های LED یا حلقه های بزرگتر به عنوان نشانگر، در نحوه نمایش این کنترل ها کمی جذاب تر هستند، اما در حالت کلی عملکرد یکسانی دارند. تفاوت بزرگ در اینجا این است که اسپیکرهای هوشمند معمولاً دارای میکروفون و یک دکمه بی صدا اضافی هستند تا میکروفون ها را جهت حفظ حریم خصوصی خاموش کنند.

نمایشگرهای هوشمند اسپیکرهای هوشمند در برابر اسپیکرهای بلوتوثی

نمایشگرهای هوشمند اسپیکرهای هوشمند در برابر اسپیکرهای بلوتوثی

نمایشگرهای هوشمند یک صفحه نمایش لمسی اضافه شده هستند که معمولاً فقط در اسپیکرهای هوشمند مانند Echo Show یا Nest Hub Max در دسترس هستند. اسپیکرهای بلوتوثی می تواننید بر روی یک صفحه نمایش لمسی بسیار کوچک و قابل حمل سوار شوند که چندان مفید نیست.

بلوتوث در مقابل Wifi

بلوتوث در مقابل Wifi

اسپیکرهای بلوتوثی، معمولاً نیازی به اتصال Wi-Fi ندارند و از طریق اتصال مستقیم بلوتوث به تلفن شما برای پخش موسیقی و سایر صداها کافی هستند. این قابلیت به آنها کمک می کند تا در مصرف باتری صرفه جویی کنند و همچنین راه اندازی بسیار آسان تری داشته باشند.

اسپیکرهای هوشمند دارای اتصالات بلوتوث و Wi-Fi هستند و اغلب برای عملکرد صحیح به اتصالات Wi-Fi نیاز دارند. به همین دلیل است که آنها را به خانه یا محل کار محدود می کنند. اما همین اتصال Wi-Fi است که ویژگی های اضافی مانند دستیار صوتی، کنترل دستگاه هوشمند و... را ممکن می کند.

منبع: digitaltrends