مایکروسافت بینگ به یک موفقیت بی نظیر دست پیدا کرده و توانسته با کنار زدن بایدو، به بزرگترین موتور جستجوی دسکتاپ در کشور چین تبدیل شود! بر اساس آماری که در آوریل 2023 توسط StatCounter منتشر شده، بینگ برای اولین بار در تاریخ 37.4 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده و توانسته تا Baidu را با یک اختلاف 10 درصدی کنار بزند! این موضوع قطعاً یک دستاورد درخشان برای مایکروسافت است و می تواند نقطه عطفی تاریخی در مسیر رشد و توسعه بینگ به حساب آید!

محبوبیت موتور جستجوی بینگ نسبت به بایدو

بینگ مسیر رشد و توسعه را به سرعت طی می کند

سهم Baidu از لحاظ تعداد کاربران موتورهای جستجوی دسکتاپ در چین به 27.01 درصد افت پیدا کرده است و همین مسئله باعث شده تا بینگ از آن پیشی بگیرید. پس از موتور جستجوی بینگ و بایدو، رتبه های بعدی پر مخاطب ترین موتور جستجو در چین به این صورت است: Sogou (با 16.36 درصد)، یاندکس (با 7.45 درصد)، Haosou (با 6.25 درصد) و در نهایت گوگل (با 5.2 درصد).

محبوبیت موتور جستجوی بینگ نسبت به بایدو

این موفقیت بینگ را می توان به ادغام گسترده این موتور جستجو با سایر محصولات و سرویس های مایکروسافت مربوط دانست. در حال حاضر موتور جستجوی بینگ از جانب مایکروسافت به عنوان چهارمین محصول مهم قلمداد می شود و ارتباط کاملاً نزدیکی با ویندوز، آفیس و ایکس باکس دارد.

در چند ماه اخیر مایکروسافت از جدیدترین تکنولوژی های موجود را در موتور جستجوی بینگ به کار برده است و به روز رسانی آن را در برنامه کاری ثابت خود قرار داده است. در تاریخ 8 فوریه 2023 (4 اسفند 1401)، بینگ به مدل زبانی هوش مصنوعی اختصاصی GPT-3.5 مجهز شد و روش سرچ جدیدی را به دنیا معرفی کرد. همچنین در تاریخ 15 مارچ 2023 (24 اسفند 1401) مایکروسافت اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی به کار رفته در موتور جستجوی بینگ را به GPT-4 ارتقا داده است. GPT-4 در حال حاضر پیشرفته ترین مدل زبانی هوش مصنوعی در دنیا است و دامنه اطلاعات وسیع تری را پوشش می دهد. این مسائل باعث شده تا بینگ بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و تعداد کاربران آن به یکباره با افزایشی چشمگیر مواجه شوند.

محبوبیت موتور جستجوی بینگ نسبت به بایدو

در همین رابطه اخیراً مصطفی سلیمان، یکی از بنیان گذاران DeepMind، طی یک بیانیه نسبت به تغییرات اساسی در آینده اینترنت هشدار داده است. این شخص پیش بینی کرده است که روش های جستجوی سنتی طی یک دهه آینده منسوخ می شوند و جای خود را به یک تجربه جستجوی محاوره ای و تعاملی می دهند. این روند می تواند بر آینده اینترنت و کسانی که از این طریق کسب و کار خود را می گذرانند، تأثیر عمیقی بگذارد و زندگی تعداد زیادی از مردم را در سرتاسر جهان زیر و رو کند!

رشد بینگ در چین قطعاً باعث بالا رفتن سهم آن در بازارهای جهانی موتور جستجو نیز خواهد شد. سال ها است (شاید حتی دهه ها) که مایکروسافت رؤیای تسخیر جایگاه گوگل را در سر می پروراند. آیا هوش مصنوعی می تواند بالاخره این رؤیای دیرینۀ مایکروسافت را به حقیقت بدل کند؟! تنها گذر زمان می تواند به این سؤال پاسخ دهد.

منبع: gizmochina