پیدا کردن یک دوربین دیجیتال که هم ابعاد کوچکی داشته باشد و هم کیفیت عملکرد آن بالا باشد کار چندان آسانی نیست. بیشتر این نوع دوربین ها دارای سنسور کوچکی هستند و بیشتر برای مصارف عادی کاربرد دارند. با این حال برخی از شرکت های تولید کننده دوربین دست به اقدام جالبی زده اند و چند مدل از دوربین های کوچک را همراه با سنسورهای بزرگ به بازار فرستاده اند. این دوربین ها که با نام های میکرو چهار سوم (Micro Four Thirds) یا APS-C شناخته می شوند، قابلیت حمل و جابجایی مناسبی در هنگام مسافرت دارند و عکس و فیلم های با کیفیتی را نیز برای شما ثبت می کنند! در ادامه سه مدل از این دوربین های کمتر مورد توجه قرار گرفته را به شما معرفی می کنیم.

1. دوربین پاناسونیک Lumix GX85

دوربین پاناسونیک Lumix GX85

یکی از بزرگترین نقاط قوت دوربین های میکرو چهار سوم این است که به سادگی می توان آنها را در کیف های کوچک قرار دارد. دوربین پاناسونیک Lumix GX85 به طور کامل از این قابلیت برخوردار است و ابعاد فوق العاده جمع و جوری دارد. این دوربین به یک لنز قابل تعویض 16 مگاپیکسل مجهز است و از قابلیت هایی مانند لرزشگیر 5 محوره، ثبت ویدئوی 4K و منظره یاب الکترونیک بهره می برد.
ضریب برش 2 برابری سنسور M4/3 به این معنا است که لنزهای زوم فضای کمتری را اشغال می کنند. به عنوان مثال یک لنز 150 میلی متری M4/3 دارای میدان دید و بزرگ نمایی یکسانی با لنزهای 300 میلی متری فول فریم است. این ویژگی به خوبی در دوربین پاناسونیک Lumix GX85 به کار رفته است.

دوربین دیجیتال پاناسونیک Lumix GX85 بهترین کیفیت تصویرِ ممکن را ارائه نمی دهد و ممکن است در نور کم دچار مشکل شود. با این حال تعادلی منطقی بین کوچک بودن اندازه و کیفیت تصویر آن وجود دارد. شما می توانید از لنزهای M4/3 متنوعی در این دوربین استفاده کنید و دست شما در این زمینه باز خواهد بود.

در مجموع اگر به دنبال دوربینی هستید که از دوربین آیفون قوی تر باشد و در عین حال بتوانید آن را در جیب لباس یا کوله پشتی خود قرار دهید، پاناسونیک Lumix GX85 را مد نظر داشته باشید.

2. دوربین سونی Alpha ZV-E10

دوربین سونی Alpha ZV-E10

دوربین های سری RX100 سونی به دلیل کیفیت عملکرد عالی در ثبت عکس و ویدئو و بدنه کوچک خود مشهورند. سونی در طراحی دوربین Alpha ZV-E10 هم همین مسیر را در پیش گرفته، ولی سنسور دوربین را ارتقا داده و گزینه های قابل استفاده در آن را افزایش داده است.
در دوربین سونی آلفا ZV-E10 از یک سنسور 24.2 مگاپیکسلی CMOS از نوع APS-C استفاده شده است. این دوربین از قابلیت تعویض لنز هم برخوردار است و در آن از پایه نصب Sony E بهره برده شده است. این نوع طراحی باعث شده تا اندازه دوربین Alpha ZV-E10 در مقایسه با مدل های RX100 و حتی ZV-1 کمی بزرگتر باشد؛ با این حال اندازه بزرگتر می تواند به عملکرد بهتر این دوربین در شرایط نوری مختلف و انعطاف پذیری بالاتر آن در پشتیبانی از لنزهای متفاوت منجر شود.

دوربین کوچک سونی ZV-E10 برای استفاده تولید کنندگان محتوای ویدئویی و ولاگرها طراحی شده است. همچنین این دوربین با بهره بردن از سیستم فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز و سنسور با کیفیت، در هنگام عکاسی نیز عملکرد ایده آلی را ارائه می دهد.

3. دوربین ریکو GR III

دوربین ریکو GR III

ریکو در بازار دوربین های دیجیتال سابقه زیادی ندارد، اما دوربین GR III از این شرکت برای کاربران تازه کار و عادی از بهترین گزینه ها به حساب می آید. این دوربین کوچک برای عکاسی خیابانی طراحی شده و در آن از یک سنسور APS-C با رزولوشن 24 مگاپیکسل استفاده شده است. همچنین لنز این دوربین 28 میلی متری و ثابت است و از دیافراگم f/2.8 بهره می برد. می توان این لنز را با مدل های 42 میلی متری فول فریم معادل دانست.

از نقاط قوت دوربین ریکو GR III می توان به لنز شارپ، بازتولید رنگ دقیق و پشتیبانی از محدوده دید داینامیک اشاره کرد. دیافراگم فشرده F/2.8 به معنای آن است که لنز این دوربین در نور کم اندکی با افت کیفیت مواجه می شود. همچنین فراموش نکنید که لنز این دوربین از نوع ثابت (فیکس) است و از زوم پشتیبانی نمی کند.

علی رغم ابعاد کوچک، دوربین ریکو GR III به لرزشگیر 3 محوره مجهز شده است. اگر می خواهید تا از سوژه مورد نظر خود به صورت لحظه ای و سریع عکاسی کنید، این قابلیت به کارتان می آید. قیمت دوربین ریکو GR III در وب سایت آمازون 950 دلار است.

منبع: notebookcheck