شرکت Beelink یکی از برندهای شناخته شده در بازار کامپیوترهای کوچک یا «مینی کامپیوتر» است که چندین مدل کاربردی را راهی این بازار کرده است. این شرکت در جدیدترین فعالیت خود، اقدام به عرضه یک مینی کامپیوتر اقتصادی با مدل EQ12 کرده است. این مینی پی سی جدید، اولین محصول Beelink است که در آن از پردازنده سری N آلدر لیک اینتل استفاده شده است. چنانچه قصد آشنایی بیشتر با مینی کامپیوتر Beelink EQ12 را دارید، با ما تا انتهای متن همراه باشید.

مینی کامپیوتر Beelink EQ12

مینی کامپیوتر Beelink EQ12 از پردازنده اینتل N100 قدرت می گیرد و در آن از 16 گیگابایت حافظه رم DDR5 استفاده شده است. همچنین این کامپیوتر کوچک به مجموعه ای از پورت های کاربردی مجهز است و از اتصال به انواع دستگاه های دیجیتال و لوازم جانبی کامپیوتر پشتیبانی می کند. شرکت Beelink این دستگاه جدید را برای اولین بار در اوایل سال 2023 معرفی کرد و اکنون آن را در چهار رنگ مختلف راهی بازار کرده است.

کامپیوتر کوچک Beelink EQ12 دارای ابعاد 124x112x38 میلی متر است و همان طور که اشاره شد، به پردازنده اینتل N100 مجهز است. این پردازنده به چهار هسته بازدهی (یا هسته E) و چهار هسته پرفورمنس (یا هسته P) مجهز است و معماری آن مشابه با نمونه های رایج موجود در بازار است. با این حال فناوری اینتل Hyper-Threading در این پردازنده به کار نرفته است و هر یک از هسته های آن تنها توان اجرا کردن یک رشته پردازشی را دارد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که پردازنده اینتل N100 از توان حرارتی 6 وات برخوردار است و به پردازنده گرافیکی مجتمع UHD Graphics Xe (با 24 واحد اجرایی) مجهز شده است.

پردازنده به کار رفته در مینی کامپیوتر Beelink EQ12 توانایی دستیابی به کلاک اسپید حداکثر 3.4 گیگاهرتز را دارد. همچنین حداکثر کلاک اسپید گرافیک مجتمع آن 750 مگاهرتز اعلام شده است. این مشخصات برای مصارف روزمره و اجرای انواع اپلیکیشن ها و نرم افزارهای رایج مناسب است. لازم به ذکر است که این کامپیوتر کوچک از لحاظ پیکر بندی حافظه رم در نسخه های 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی عرضه شده است. هر دوی این نسخه ها به 500 گیگابایت حافظه ذخیره سازی NVMe SSD مجهزند.

مینی کامپیوتر Beelink EQ12

نکته قابل توجه در رابطه با مینی کامپیوتر Beelink EQ12، امکان توسعه دادن آن توسط کاربر است. برای این منظور این دستگاه به درگاه کارت خوان microSD، یک کانکتور M.1 2280 و اسلات 2.5 اینچ مجهز شده است. پس امکان ارتقای ظرفیت حافظه ذخیره سازی این دستگاه با استفاده از کارت حافظه جانبی، هارد دیسک داخلی یا حافظه SSD وجود دارد.

پورت های ارتباطی مینی کامپیوتر Beelink EQ12 شامل سه پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک پورت USB Type-C می شود. پورت تایپ سی این دستگاه از ویژگی DisplayPort Alt Mode پشتیبانی می کند و می توان از ان در قالب درگاه دیسپلی پورت استفاده کرد. دیگر پورت های این کامپیوتر کوچک شامل دو درگاه اترنت 2.5 گیگابیت و یک پورت HDMI 2.0 می شود. مینی کامپیوتر Beelink EQ12 از وای فای 6 و بلوتوث 5.2 هم پشتیبانی می کند و امکان اتصال آن به شبکه های بی سیم وجود دارد.

همان طور که اشاره شد شرکت Beelink مینی کامپیوتر EQ12 را در چهار رنگ سفید، خاکستری روشن، خاکستری تیره و سرمه ای به بازار عرضه کرده است. در عکس زیر می توانید مدل های مختلف این کامپیوتر را مشاهده کنید:

مینی کامپیوتر Beelink EQ12

قیمت مینی کامپیوتر Beelink EQ12 با رم 8 گیگابایت 239 دلار اعلام شده است. این در حالی است که قیمت این دستگاه با رم 16 گیگابایت برابر با 259 دلار اعلام شده است.

منبع: gizmochina