شرکت بنانا پای سرانجام فروش کامپیوتر تک برد BPI-W3 را آغاز کرده است. این SBC بر اساس چیپست Rockchip RK3588 طراحی شده و در آن از 8 گیگابایت حافظه رم استفاده شده است. با این حال این برد جدید نسبت به نسخه پیش نمایشی که از آن ارائه شده بود، تغییراتی داشته و زبان طراحی کاملاً متفاوتی در آن به کار رفته است. از جمله این تغییرات می توان به معماری SOM یا System-On-Module و مجهز بودن به اسلات M.2 Key M اشاره کرد. در ادامه با جزئیات بیشتری از این کامپیوتر آشنا خواهید شد.

بررسی کامپیوتر تک برد بنانا پای BPI-W3

حدود یک سال پیش شرکت Banana Pi از نسخه پیش نمایش کامپیوتر تک برد BPI-W3 رونمایی کرده بود و انتظار می رفت که این برد با همان مشخصات اولیه راهی بازار شود. با این حال بنانا پای یک سری تغییرات اساسی را در آن اعمال کرده است.

بر اساس گزارش CNX Software، بنانا پای طراحی کامپیوتر تک برد BPI-W3 را با تغییرات اساسی مواجه کرده است. در طراحی جدید، دیگر خبری از چیپست آنبورد Rockchip RK3588، دو پورت اترنت گیگابیت و اسلات PCIe x4 نیست.

در عوض در SBC جدید از چیپست Rockchip RK3588 با معماری SOM (یا system-on-module) استفاده شده است. این نوع طراحی باعث حذف لاین های PCIe از برد شده و به بنانا پای اجازه داده است تا به جای آنها از اسلات های M.2 Key M استفاده کند. همچنین این نوع طراحی امکان پشتیبانی از حافظه های ذخیره سازی M.2 NVMe SSD را فراهم آورده است. علاوه بر این، بنانا پای یک پورت اترنت 2.5 گیگابیت را بین ورودی POE و جک هدفون این برد تعبیه کرده است

بررسی کامپیوتر تک برد بنانا پای BPI-W3

از دیگر مشخصات کامپیوتر تک برد بنانا پای BPI-W3 می توان به 8 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی فلش eMMC اشاره کرد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که ابعاد فوت پرینت این برد، برابر با 148x100.5 میلی متر اعلام شده است.
کامپیوتر تک برد Banana Pi BPI-W3 در نسخه های اندروید 12، دبیان و اوبونتو (نسخه 22.04) عرضه شده است. در حال حاضر قیمت این برد برای عرضه در بازارهای جهانی 162.1 دلار است.

همان طور که اشاره شد، کامپیوتر تک برد Banana Pi BPI-W3 از تراشه راک چیپ RK3588 قدرت می گیرد. این تراشه بر مبنای فرآیند 8 نانومتری ساخته شده و به پردازنده 8 هسته ای (شامل چهار هسته A76+ و چهار هسته Core A55) مجهز است. همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه از مدل ARM Mali-G610 MP4 است. این پردازنده گرافیکی با رابط های برنامه نویسی اوپن جی ال، اوپن سی ال و وولکان سازگاری دارد.

بررسی کامپیوتر تک برد بنانا پای BPI-W3

در چند سال اخیر استفاده از کامپیوترهای تک برد یا Single Board Computer (SBC) بیشتر از قبل شده است. این کامپیوترها همان طور که از اسمشان مشخص است، فقط از یک برد تشکیل شده اند و ابعاد فوق العاده کوچکی دارند؛ به طوری که می توانید آنها را در کف دستتان نگه دارید! از کامپیوتر تک برد بیشتر در زمینه اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم های توکار استفاده می شود. علاوه بر شرکت بنانا پای، شرکت های دیگری مانند رزبری پای نیز چند مدل کاربردی از این برد را راهی بازار کرده اند.

منبع: notebookcheck