ایسوس را می توان یکی از بزرگ ترین و معتبرترین شرکت هایی محسوب کرد که مشغول تولید انواع مختلف کارت گرافیک های گیمینگ و اورکلاک شده است! از نمونه کارت گرافیک های اورکلاک شده این شرکت می توان به مدل TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک از معماری نوین Nvidia Ampere بهره گرفته شده و با توجه به برخورداری از حافظه اختصاصی 8 گیگابایتی GDDR6 به همراه سرعت انتقال (فرکانس) 14Gbps می تواند انواع مختلف بازی های روز دنیا را بدون کوچک ترین لگ به صورت روان به اجرا دربیاورد! سیستم دفع حرارت قدرتمندی نیز در طراحی این مدل کارت گرافیک استفاده شده و با توجه به ساختار پیشرفته ای که در اختیار دارد می تواند سلامت قطعات داخلی کارت گرافیک را تضمین کند! طراحان جهت تنظیم و دسترسی به اطلاعات TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition را سازگار با نرم افزار اختصاصی شرکت ایسوس کرده اند تا کاربر نسبت به نوع پردازش قادر به تنظیم کارکرد کارت گرافیک باشد! با وجود فناوری های پیشرفته و پورت های متعدد نیز می توان گفت که با یکی از مدرن ترین کارت گرافیک های بازار روبرو هستیم! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک ASUS خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming RTX 3060Ti OC Edition

تضمین 100 درصدی سلامت قطعات داخلی!

از ویژگی هایی که کارت گرافیک را تبدیل به قدرتمندترین و کارآمدترین بین سایر کارت گرافیک ها خواهد کرد می توان به سیستم دفع حرارت کارآمد و قدرتمند اشاره کرد! شرکت ایسوس به همین دلیل در ساخت کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition از قدرتمندترین نوع سیستم خنک کنندگی بهره برده است! این سیستم متشکل از 3 عدد فن پرقدرت از نوع Axial، جدیدترین سیستم چرخش فن و طراحی حرفه ای به منظور خروج حرارت ایجاد شده می شود. فن های تعبیه شده با فناوری Axial و بر اساس Dual Ball Bearings (یاتاقان های 2 توپی) ساخته شده اند! این نوع فن ها از مرکز محور کوچک تری نسبت به دیگر فن ها برخوردار هستند که باعث می شود پره ها هنگام چرخش امکان بلندتر شدنشان فراهم شود! از دیگر ویژگی هایی که در طراحی فن ها استفاده شده نیز می توان به امکان حرکت هوا با فشار زیاد اشاره کرد که به لطف ساختار حلقه بیرونی فن میسر شده است! فناوری MaxContact یکی دیگر از ویژگی های مثبت و مهم سیستم دفع حرارت این مدل کارت گرافیک شرکت ایسوس محسوب شده که وظیفه دریافت حرارت از مدار مجتمع کارت گرافیک و انتقال آن به پره های هیت سینک را بر عهده دارد.

TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition با توجه به بهره مندی از این فناوری توانسته به سطح داخلی صیقل داده شده برسد تا سطح پخش کننده حرارت بتواند با مدار مجتمع تماس بهتری برقرار کرده و در نتیجه باعث بهبود انتقال حرارت خواهد شد! لازم به ذکر است که این نوع فن ها نسبت به مدل های قبلی از قابلیت تبادل هوای بیشتری برخوردار بوده که موجب پایین آمدن میزان گرما و صدای کارکرد آن ها می شود! فن های تعبیه شده در کناره های کارت گرافیک به منظور کاهش دادن آشفتگی جریان هوا نیز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخند! از ویژگی های مهم فن های تعبیه شده نیز می توان به قابلیت توقف چرخش هوشمند اشاره کرد. این ویژگی در هنگام پایین بودن دمای قطعات داخلی (زیر 50 درجه سانتی گراد) پردازنده اتفاق افتاده و می تواند موجب پایین آمدن میزان مصرف انرژی و بی سر و صدا کار کردن آن ها شود! اسکلت فلزی که در قسمت بیرونی کارت گرافیک تعبیه شده نیز می تواند از موثرترین روش هایی باشد که به منظور دفع حرارت بهتر تعبیه شده است!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming RTX 3060Ti OC Edition

نورپردازی و فناوری های پیشرفته!

کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition دارای سیستم نورپردازی بوده که در قسمت بالاییی محفظه تعبیه شده است. سیستم نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده و با توجه به قابلیت شخصی سازی که در اختیار دارد به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید سیستم گیمینگ خود را جذاب تر کنید! در ضمن جهت نمایش رنگ های نیز از افکت های مختلفی همچون Static، Breathing، Strobing، Rainbow، Color Cycle، Starry Night، Smart و Dark استفاده شده است. از دیگر ویژگی های سیستم نورپردازی استفاده شده در کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition ایسوس می توان به قابلیت همگام سازی آن با دیگر لوازم و قطعات شرکت ایسوس (مادربرد، کیبورد، ماوس، مانیتور و ...) اشاره کرده که باعث می شود تا سیستم گیمینگ شما از نورپردازی یک دستی بهره مند شود! لازم به ذکر است که شرکت ایسوس به منظور آگاه سازی کاربر نسبت به اتصالات ناقص این کارت گرافیک نیز از چراغ های LED استفاده کرده است. ایسوس به منظور بالا بردن میزان بازدهی و عملکرد کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition از فناوری ها و ویژگی های انحصاری شرکت انویدیا بهره برده است! ویژگی های انحصاری انویدیا که در این مدل کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته شامل DirectX 12 Ultimate، Nvidia Broadcast، Nvidia Studio، Nvidia G-SYNC، Nvidia DLSS، Nvidia Reflex و Ray Tracing می شود!

  • Nvidia G-SYNC: این فناوری وظیفه ارائه تصاویر روان همراه با نرخ به روز رسانی بالا را بر عهده داشته و به کاربر این امکان را می دهد بدون کوچک ترین پارگی و یا سکته تصویر مشغول انجام بازی های ویدئویی خود باشند!
  • Ray Tracing: از بنیادی ترین عناصری که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرند می توان به فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره کرد. شرکت ایسوس در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition از این فناوری بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.
  • Nvidia Reflex: شرکت ASUS به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند. در واقع این فناوری وظیفه همگام سازی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را برعهده داشته که باعث می شود تا صف رندر از بین رفته و فشار بر روی پردازنده مرکزی تا حد زیادی کاهش یابد!
  • Nvidia Broadcast: این فناوری به صورت نرم افزار در اختیار کاربر قرار می گیرد. Broadcast به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند به شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. قابلیت هایی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وبکم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت، می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید!
  • Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!
  • DLSS: این ویژگی را می توان یکی از روش های فوق پیشرفته محسوب کرد که به منظور رندر گرفتن به کمک هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.DLSS  با استفاده از نسل چهارم هسته های Tensor اقدام به کاهش دادن نرخ فریم بدون از دست دادن کیفیت تصاویر کرده و به کاربر این امکان می دهد تا بتواند از بالاترین تنظیمات گرافیکی استفاده کند!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming RTX 3060Ti OC Edition

معماری نوین و فناوری Auto-Extreme

شرکت ASUS در ساخت کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition از جدیدترین سیستم و پیشرفته ترین قطعات استفاده کرده است. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی (Turing) مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر، عملکرد دو برابری Ray Tracing است. این طراحی باعث می شود تا کارت گرافیک قادر باشد بیشترین توان عملکرد خود را در اختیار کاربر قرار دهد! کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition ایسوس با توجه به گرافیک فوق العاده ای که در اختیار دارد می تواند پخش زنده روان و بدون لگ را برای شما به ارمغان بیاورد. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید یک استریم روان و کاملا حرفه ای داشته باشید.

تمامی کارت گرافیک های شرکت ASUS به منظور بهره مندی از عملکرد و کیفیت فوق العاده بوسیله پروسه های تمام خودکار مونتاژ و تولید می شوند. این نوع کارت گرافیک ها پس از گذراندن مراحل ذکر شده می توانند عملکرد خیره کننده ای را به ارمغان بیاورند! از مزایای خط تولید خودکار می توان به طراحی انحصاری، بهره مندی از لحیم کاری هوشمندانه بدون به وجود آمدن سطوح برنده در مدار و روش های کنترل کیفیت فوق پیشرفته اشاره کرد! شیوه Auto-Extreme نیز از دیگر ویژگی های مهم و مثبتی است که شرکت ASUS در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition مورد استفاده قرار داده است. کارت گرافیک با این شیوه توسط ماشین های دقیق و مهندسی شده تولید شده تا خیال کاربر را بابت خطاهای انسانی و دیگر مشکلات راحت کرده باشد. از مزایای این ویژگی نیز می توان به چندین مورد همچون بالا رفتن طول عمر، کیفیت، کارایی کارت گرافیک، جلوگیری از آسیب های زیست محیطی و مهم تر از همه پایین آمدن و صرفه جویی در زمینه مصرف انرژی اشاره کرد!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming RTX 3060Ti OC Edition

پل های ارتباطی و نرم افزارهای اختصاصی!

مجهز بودن به پورت های متعدد یکی دیگر از امکانات و قابلیت های مهم کارت گرافیک گیمینگ TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition ایسوس محسوب می شود. پورت های استفاده شده در این مدل از کارت گرافیک شامل 3 عدد پورت Native DisplayPort 1.4a و 2 عدد پورت Native HDMI 2.1 می شود. پورت های تعبیه شده در این کارت به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 256 بیت و فرکانس حافظه 14 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. کارت گرافیک گیمینگ RTX 3060 Ti OC Edition از رابط PCI Express 4.0 برای اتصال به سیستم پشتیبانی می کند. این رابط در اکثر مادربردهای گیمینگ وجود دارد. بنابراین به سادگی می توانید از این کارت گرافیک بر روی یک مادربرد گیمینگ استفاده کرده و یک سیستم قدرتمند را راه اندازی کنید! باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت استفاده از این مدل کارت گرافیک بهتر است از پاوری با حداقل توان 750 وات بر روی کامپیوتر خود بهره ببرید.

ایسوس جهت دسترسی آسان به تنظیمات کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti OC Edition از یک نرم افزار اختصاصی (GPU Tweak II) استفاده کرده است. کاربر با استفاده از این نرم افزار قادر خواهد بود به تنظیمات ولتاژ کارت، فرکانس حافظه و کلاهک هسته GPU دسترسی داشته باشد. در ضمن با توجه به قابلیت تنظیم 0 تا 100 این مدل کارت گرافیک توسط نرم افزار، این امکان را خواهید داشت تا با کمک آن بتوانید به حداکثر عملکرد کارت گرافیک دست پیدا کنید. از دیگر امکانات موجود در این نرم افزار نیز می توان به قابلیت اورکلاک راحت برای کاربران تازه کار، در اختیار گذاشتن متنوع ترین قابلیت ها برای کاربران حرفه ای، قابلیت متوقف کردن پردازش های جانبی و در اختیار گرفتن تمامی ظرفیت سخت افزاری سیستم جهت اجرای بازی های ویدئویی و نرم افزارهای سنگین به بهترین شکل ممکن اشاره کرد. یکی دیگر از نرم افزارهایی که به منظور راحتی کاربر اضافه شده نیز می توان به QuantumCloud اشاره کرد! این نرم افزار کاربر را قادر می سازد تا بدون زحمت خاصی و با به اشتراک گذاشتن قدرت محاسباتی کارت گرافیک خود پول بیشتری کسب کنند. جهت دسترسی به درآمد کسب شده نیز می توان از طریق حساب های PayPal و یا WeChat اقدام کرد. لازم به ذکر است که طبق اعلام سایت اصلی شرکت ایسوس از ویژگی های مهم این نرم افزار می توان به قابلیت محافظت از حریم خصوصی کاربر اشاره کرد. wtfast و XSplit نیز از دیگر نرم افزارهای اختصاصی ایسوس محسوب می شوند که وظیفه کاهش میزان پینگ، اجرای روان هنگام انجام بازی های ویدئویی و تجربه استریم باکیفیت را در اختیار دارند!

منبع: asus