شرکت ایسوس با طراحی و تولید مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند نسل 10 و 11 از سری پردازنده های شرکت اینتل را بر روی سیستم خود تعبیه کرده و از ویژگی آن ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. این مدل مادربرد همانطور که از عنوانش پیداست مخصوص سیستم های گیمینگ ساخته شده و با توجه به ویژگی های رده بالایی که در اختیار دارد می تواند این امکان را به کاربر بدهد تا اقدام به پیاده سازی سیستم گیمینگ خود کنند! شرکت ایسوس به منظور دفع حرارت از راه حل های پیشرفته و متریال های کاملا باکیفیت که مجهز به درجه نظامی هستند استفاده کرده تا این مدل مادربرد علاوه بر عملکردی عالی از پایداری بسیار مناسب هنگام اجرای بازی های ویدئویی سنگین برخوردارد باشد! از دیگر ویژگی ها و قابلیت هایی که جهت بالا بردن میزان عملکرد مادربرد استفاده شده نیز می توان به مدار VRM پیشرفته، سیستم برق رسانی پایدار، قابلیت اورکلاک DRAM، پورت ها و هدرهای متعدد و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS ایسوس خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی مادربرد گیمینگ ایسوس Z590-PLUS

قابلیت برق رسانی بی نقص و راهکار خنک کنندگی!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS از مدار تغذیه مناسب استفاده کرده اند. این مدار از نوع DrMOS بوده و از ویژگی های مدار تغذیه اضافه شده در این مدل مادربرد نیز می توان به ترکیب کردن ماسفت های بالا دست و پایین دست در یک مجموعه اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا مادربرد قادر به تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های سرسخت Intel شود. در ضمن به منظور برقراری شرایط انتقال پایدار و بی نقص برق به پردازنده از VRM باکیفیت استفاده کرده است. VRM استفاده شده در این مدل مادربرد گیمینگ ایسوس از نوع DIGI+ بوده که مجهز به مدار تغذیه 14+2 فاز است. ماژول DIGI+ به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! کانکتورهای برق رسانی نیز در ساخت مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. کانکتورهای تعبیه شده در این مدل مادربرد از نوع ProCool هشت پین بوده که در مقایسه با دیگر کانکتورها (کانکتورهای عادی) دارای ایمنی، ثبات و قابلیت تطابق پذیری بالا با خطوط انتقال قدرت پاور است! از دیگر ویژگی های موجود در این کانکتور نیز می توان به آمپدانس پایین آن اشاره کرد که باعث می شود تا سیستم برق رسانی موجود در این مادربرد با افزایش حرارت بیش از حد و کاهش ریسک عدم کارکرد مواجه نشود.

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS از سیستم خنک کنندگی بسیار مناسب نیز استفاده کرده اند! سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد شامل هیت سینک VRM، 3 عدد اسلات M.2، نرم افزار Fan Xpert 4، بایوس UEFI و هدرهای متعدد می شود. هیت سینک های اضافه شده در این مدل مادربرد از ساختار ضخیم و حجم بزرگی برخوردار بوده که به پوشش فلزی پورت های ورودی/خروجی مادربرد اتصال داده شده اند. در ضمن هیت سینک VRM اضافه شده علاوه بر حجم بزرگ دارای مساحت گسترده ای نیز بوده تا قادر به دفع موثر حرارت ایجاد شده پردازنده های نسل جدید اینتل باشد! هیت سینک اسلات M.2 نیز جهت کمک به هیت سینک های اختصاصی اضافه شده تا به ایده آل کردن میزان حرارت اس اس دی های M.2 بپردازند. با این روش دیگر شاهد افت عملکرد و کارایی این اس اس دی های نخواهیم بود. هدرهای اختصاص یافته جهت خنک سازی پردازنده نیز می تواند از موثرترین روش های خنک سازی قطعات محسوب شود. این هدرها به منظور استفاده از کولرهای مایع AiO، کولرهای بازی سنتی با فن DC یا PWM اضافه شده اند!

بررسی مادربرد گیمینگ ایسوس Z590-PLUS

فناوری های کاربردی و پورت های متعدد!

مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS ایسوس دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP و OptiMem II نیز پشتیبانی می کند. XMP به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. OptiMem II نیز به منظور ترسیم نقشه های سیگنال حافظه در لایه های مختلف PCB اضافه شده است. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به دو اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، دو عدد اسلات PCI Express x16 و شش کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد. مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS دارای کارت صدا Realtek ALC S1200A است و صدایی شفاف، طبیعی و قدرتمند را به ارمغان می آورد. از ویژگی های مهم کارت صدای استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به قابلیت پشتیبانی از فناوری صدای 7.1 کاناله به همراه 24-Bit/192 kHz playback اشاره کرد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید.

ASUS جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2x2 (1x USB Type-C)، دو عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (2x USB Type-A)، دو عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (2x USB Type-A)، دو عدد پورت USB 2.0 (2x USB Type-A)، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت HDMI، یک عدد پورت نوری S/PDIF (خروجی) و یک عدد پورت PS/2 جهت متصل کردن کیبورد و یا ماوس می شود! از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5Gb Ethernet ساخت شرکت Intel می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بررسی مادربرد گیمینگ ایسوس Z590-PLUS

قابلیت پشتیبانی از نسل 10 و 11 اینتل!

با توجه به اینکه مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS در ابعاد 305x234 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت ایسوس در این مادربرد از چیپست Z590 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA 1200 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 10 (Core, Penyium Gold, Celeron) و 11 اینتل (Core) بر روی مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS استفاده کنید! لازم به ذکر است که ASUS از چهار حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی این مدل از مادربرد خود استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5133 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 3200 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت ایسوس از کانکتورها و هدرهای متعددی نیز در ساخت مادربرد گیمینگ TUF GAMING Z590-PLUS استفاده کرده است که شامل یک عدد هدر 4-pin CPU Fan، یک عدد هدر 4-pin CPU OPT، یک عدد هدر 4-pin AIO Pump، سه عدد هدر 4-pin Chassis Fan، یک عدد هدر USB 3.2 Gen 1 با قابلیت پشتیبانی از دو عدد پورت USB 3.2 Gen 1، دو عدد هدر USB 2.0 با قابلیت پشتیبانی از چهار عدد پورت USB 2.0، دو عدد هدر AURA Addressable Gen 2، دو عدد هدر AURA RGB، یک عدد هدر Clear CMOS، یک عدد هدر COM Port، یک عدد هدر Front Panel Audio (AAFP)، یک عدد هدر 20-3 pin System Panel، یک عدد هدر Thunderbolt، یک عدد کانکتور 24-pin Main Power، یک عدد کانکتور 8-pin +12V Power و یک عدد کانکتور 4-pin +12V Power می شود. این مدل مادربرد با توجه به برخورداری از هدرهای ذکر شده می تواند نیاز کاربران را تا حد زیادی برطرف کند!

منبع: asus