در این بخش از مقاله قصد معرفی و بررسی تخصصی یکی دیگر از قدرتمندترین کارت گرافیک های تولیدی شرکت ایسوس که با عنوان کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X عرضه شده را داریم! با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که این مدل از کارت گرافیک در اختیار دارد می توان گفت که با یکی از پرتوان ترین و رده بالاترین کارت گرافیک های تولیده شده روبرو هستیم! قابلیت های موجود در این مدل کارت گرافیک شامل سیستم خنک کنندگی قدرتمند، تولید شده با استفاده از شیوه Auto-Extreme، معماری نوین NVIDIA Ada، فناوری های متعدد، نورپردازی، شتاب دهنده DLSS 3.0 و ... می شود! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X ایسوس خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X، پرتوان و گران قیمت!

قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور و شتاب دهنده DLSS 3.0

مجهز بودن به پورت های متعدد از امکانات و قابلیت های مهم کارت گرافیک ASUS مدل TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X محسوب می شود. پورت های استفاده شده در این مدل از کارت گرافیک شامل 2 عدد پورت DisplayPort 1.4a  و 3 عدد پورت HDMI 2.1 می شود. پورت های تعبیه شده در این کارت به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرید! این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. در ضمن شرکت ایسوس به منظور بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت تصاویر ارائه شده توسط کارت گرافیک از شتاب دهنده DLSS 3.0 مجهز به هوش مصنوعی بهره برده است! این ویژگی را می توان یکی از روش های فوق پیشرفته محسوب کرد که به منظور رندر گرفتن به کمک هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. DLSS 3.0 با استفاده از نسل چهارم هسته های Tensor اقدام به کاهش دادن نرخ فریم بدون از دست دادن کیفیت تصاویر کرده و به کاربر این امکان می دهد تا بتواند از بالاترین تنظیمات گرافیکی استفاده کند!

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X، پرتوان و گران قیمت!

سیستم خنک کنندگی کارآمد و قدرتمند!

از ویژگی هایی که کارت گرافیک را تبدیل به قدرتمندترین و کارآمدترین بین سایر کارت گرافیک ها خواهد کرد می توان به سیستم خنک کنندگی کارآمد و قدرتمند اشاره کرد! شرکت ایسوس به همین دلیل در ساخت کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X از قدرتمندترین نوع سیستم خنک کنندگی بهره برده است! این سیستم متشکل از 3 عدد فن پرقدرت از نوع Axial، جدیدترین سیستم چرخش فن و طراحی حرفه ای به منظور خروج حرارت ایجاد شده می شود. فن های تعبیه شده با فناوری Axial و بر اساس Dual Ball Bearings (یاتاقان های 2 توپی) ساخته شده اند! این نوع فن ها از مرکز محور کوچک تری نسبت به دیگر فن ها برخوردار هستند که باعث می شود پره ها هنگام چرخش امکان بلندتر شدنشان فراهم شود! از دیگر ویژگی هایی که در طراحی فن ها استفاده شده نیز می توان به امکان حرکت هوا با فشار زیاد اشاره کرد که به لطف ساختار حلقه بیرونی فن میسر شده است!

لازم به ذکر است که این نوع فن ها نسبت به مدل های قبلی از قابلیت تبادل هوا تا 23 درصد برخوردار بوده که موجب پایین آمدن میزان گرما و صدای کارکرد آن ها می شود! فن های تعبیه شده در کناره های کارت گرافیک به منظور کاهش دادن آشفتگی جریان هوا نیز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخند! از ویژگی های مهم فن های تعبیه شده نیز می توان به قابلیت توقف چرخش هوشمند اشاره کرد. این ویژگی در هنگام پایین بودن دمای قطعات داخلی (زیر 50 درجه سانتی گراد) پردازنده اتفاق افتاده و می تواند موجب پایین آمدن میزان مصرف انرژی و بی سر و صدا کار کردن آن ها شود! اسکلت فلزی که در قسمت بیرونی کارت گرافیک تعبیه شده نیز می تواند از موثرترین روش هایی باشد که به منظور دفع حرارت بهتر تعبیه شده است! از ویژگی های اسکلت بیرونی اضافه شده در این مدل کارت گرافیک می توان به قابلیت جلوگیری از خم شدن PCB (مدار چاپی) در کنار بک پلیت آلومینیومی اشاره کرد! در ضمن بک پلیت و اسکلت تعبیه شده در قسمت بیرونی کارت گرافیک با توجه به بهره مندی از حفره های بزرگ می توانند فرآیند دفع حرارت را تا حد زیادی آسان کنند!

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X، پرتوان و گران قیمت!

فناوری های کاربردی و نرم افزار اختصاصی!

از فناوری های استفاده شده در کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X می توان به فناوری NVIDIA G-Sync اشاره کرد! این فناوری وظیفه ارائه تصاویر روان همراه با نرخ به روز رسانی بالا را بر عهده داشته و به کاربر این امکان را می دهد بدون کوچک ترین پارگی و یا سکته تصویر مشغول انجام بازی های ویدئویی خود باشند! این کارت گرافیک دارای فناوری NVIDIA G-Sync است و می تواند پخش زنده روان و بدون لگ را برای شما به ارمغان بیاورد. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید یک استریم روان و کاملا حرفه ای داشته باشید. در ضمن این مدل از کارت گرافیک با برخورداری از ترکیب رمزگشایی و رمزگذاری نسل بعد می تواند تمامی ویدئوهای شما را با بهترین جزئیات به نمایش بگذارد. این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از فناوری NVIDIA Ansel نیز قادر است امکان ضبط تصاویر حرفه ای و باکیفیت را برای کاربر فراهم سازد. با استفاده از این فناوری می توانید تصاویر مورد نظر خود را با رزولوشن بی نظیر دامنه داینامیک بالا به همراه تصاویر 360 درجه ای ضبط کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید!

این کارت گرافیک مناسب اجرای بازی های روز است و از باس حافظه 384 بیت و فرکانس حافظه 21 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. نورپردازی نیز از دیگر ویژگی های مثبتی است که در طراحی کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X مورد استفاده قرار گرفته است. نورپردازی استفاده شده در این کارت گرافیک از نوع ARGB بوده و با توجه به قابلیت شخصی سازی که در اختیار دارد این امکان را به شما می دهد تا با انتخاب افکت ها و طیف گسترده رنگ ها اقدام به شخصی سازی کرده و یا با دیگر قطعات خود همگام سازی کنید! ایسوس به منظور دسترسی آسان به تنظیمات کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X از یک نرم افزار اختصاصی (GPU Twaek III) استفاده کرده است. کاربر با استفاده از این نرم افزار قادر خواهد بود به تنظیمات ولتاژ کارت، فرکانس حافظه و فرکانس پردازنده گرافیکی دسترسی داشته باشد. در ضمن با توجه به قابلیت تنظیم 0 تا 100 این مدل کارت گرافیک توسط نرم افزار، این امکان را خواهید داشت تا با کمک آن بتوانید به حداکثر عملکرد کارت گرافیک دست پیدا کنید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل کارت گرافیک دارای طراحی 3.5 اسلات و حافظه 24 گیگابایتی از نوع GDDR6X بوده و از HDCP 2.3 نیز پشتیبانی می کند!

منبع: asus