برای کاربران حرفه ای که به دنبال یک مادربرد رده بالا و قدرتمند هستند تا با استفاده از آن به تجربه ای از عملکرد هوشمند همراه با کارایی بالا دست یابند، مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI را پیشنهاد می کنیم. از ویژگی های مثبتی که شرکت ایسوس در طراحی و ساخت این مدل مادربرد مورد استفاده قرار داده است می توان به برخورداری از چیپست قدرتمند Z690، قابلیت سازگاری با نسل 12 و 13 پردازنده های اینتل، سیستم برق رسانی با عملکردی بی نظیر، پورت ها و هدرهای متعدد، سیستم خنک کنندگی موثر، قابلیت اورکلاک با هوش مصنوعی ROG، فناوری های کاربردی و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI ایسوس خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

ROG STRIX Z690-E WIFI، از رده بالاترین و قدرتمندترین مادربردهای ASUS

سیستم برق رسانی و سیستم خنک کنندگی مادربرد asus rog strix z690-e wifi!

شرکت ایسوس به منظور انتقال پایدار و بی نقص برق به مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI از ماژول VRM استفاده کرده است. ماژول VRM استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع DIGI+ بوده که به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! در ضمن این مادربرد به منظور بهره مندی کاربر از نهایت عملکرد و ثبات کاری نیز از قابلیت تنظیم دستی پردازنده نیز برخوردار است! لازم به ذکر است که مهندسان شرکت ASUS جهت مدیریت بهتر گرما برای حیاتی ترین اجزای مادربرد از چندین لایه PCB استفاده کرده اند. این لایه ها همچنین از قابلیت در اختیار گذاشتن درگاه های بیشتر به پردازنده نیز برخوردار بوده که موجب می شود پردازنده ها با سرعتی فراتر از پیش بینی پردازش کنند! کانکتورهای برق رسانی قدرتمند از ویژگی های مهمی است که به منظور جلوگیری از ایجاد دمای بیش از حد در داخل مادربرد و در نتیجه خرابی کانکتور استفاده شده است. از دیگر کانکتورهایی که به منظور برق رسانی پایدار در طراحی مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته می توان به کانکتور ProCool II اشاره کرد. کانکتور ProCool II تعبیه شده در این مدل مادربرد مخصوص گیم ایسوس از نوع 8+8 پین بوده که در مقایسه با دیگر کانکتورها (کانکتورهای عادی) دارای ایمنی، ثبات و قابلیت تطابق پذیری بالا با خطوط انتقال قدرت پاور است! از دیگر ویژگی های موجود در این کانکتور نیز می توان به آمپدانس پایین آن اشاره کرد که باعث می شود تا سیستم برق رسانی موجود در این مادربرد با افزایش حرارت بیش از حد و کاهش ریسک عدم کارکرد مواجه نشود.

شرکت ASUS جهت محافظت کردن از قطعات متصل شده به مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI  و بهره مندی از بهترین عملکرد از یک سیستم خنک کنندگی پرقدرت استفاده کرده است. در ضمن ASUS به منظور بی نقص کردن جریان برقی که به پردازنده منتهی می شود از هیت سینک بزرگ بهره برده است. هیت سینک تعبیه شده با توجه به اتصال مستقیم به حفاظ فلزی I/O و لوله های انتقال حرارت قادر به دفع حرارت به صورت موثر خواهد بود. در ضمن شرکت ASUS جهت مدیریت حرارت ایجاد شده توسط پردازنده نیز از کاور فلزی حفاظ I/O استفاده کرده که از افزایش سطح تماس بیشتری نسبت به نسل های گذشته برخوردار است. لازم به ذکر است که این مدل مادربرد به منظور باقی ماندن ایده آل دما و جلوگیری از افت عملکرد علاوه بر استفاده از هیت سینک ها و بک پلیت های M.2 از 1 عدد هیت سینک M.2 بهره برده است. هیت سینک استفاده شده در این مادربرد از نوع Combo Sink بوده و با توجه به برقراری ارتباط مستقیم با هیت پایپ ها می تواند به درایورهای PCIe 5.0 Nvme برای این امر کمک کند! هدرهای زیادی نیز به منظور بالا بردن میزان موثر بودن سیستم خنک کنندگی سیستم کاربر بر روی مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI تعبیه شده است. هدرهای اضافه شده شامل 1 عدد هدر فن 4 پین OPT پردازنده، 1 عدد هدر 4 پین فن عادی پردازنده، 5 عدد کانکتور 4 پین فن برای کیس و 1 عدد هدر 4 پین پمپ خنک کننده مایع (AIO) می شود. در ضمن کاربر به منظور شخصی سازی سیستم خنک کنندگی نیز می تواند از طریق بایوس UEFI و یا Fan Xpert 4 اقدام کند.

سیستم برق رسانی و سیستم خنک کنندگی مادربرد asus rog strix z690-e wifi!

راه های برقراری ارتباط مادربرد ایسوس rog strix z690-e wifi!

ASUS در طراحی و ساخت این مادربرد از پورت های مختلفی به منظور برقراری ارتباط با سایر دستگاه های دیجیتال نیز بهره برده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل پورت DisplayPort، درگاه USB Type-C (1x USB 3.2 Gen2, 1x USB 3.2 Gen 2x2)، 4 عدد درگاه USB 2.0، 4 عدد درگاه USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1)، 2 عدد درگاه USB 3.1 می شود. در ضمن این مادربرد از پورت HDMI جهت اتصال به مانیتور و دیگر دستگاه های دیجیتال برخوردار است. ماژول Wi-Fi 6E و بلوتوث از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5/6 GHz داشته و می تواند نسبت به باند 5 گیگاهرتزی تا 3 برابر و نسبت به باند 160 مگاهرتزی تا 7 برابر پهنای باند بیشتری داشته باشد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع l225-V 2.5GB Ethernet شرکت اینتل می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمنی را در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. از دیگر ویژگی های کارت شبکه استفاده شده می توان به قابلیت ارائه پهنای باند بی نظیر و سرعت انتقال داده عالی اشاره کرد.

با توجه به اینکه مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت ایسوس در این مادربرد از چیپست Z690 اینتل بهره برده و دارای 1 عدد سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (Pentium Gold, Core, Celeron) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! در ضمن ASUS از 4 عدد حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری هایی همچون XMP و Optimem II نیز پشتیبانی می کند. فناوری XMP به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. فناوری Optimem II نیز به منظور ترسیم نقشه های سیگنال حافظه در لایه های مختلف PCB اضافه شده است.

راه های برقراری ارتباط مادربرد ایسوس rog strix z690-e wifi!

نورپردازی و نرم افزار انحصاری مادربرد ایسوس مدل rog strix z690-e wifi!

شرکت ASUS جهت زیباسازی سیستم گیمینگ کاربر نیز در ساخت این مدل مادربرد اقدام کرده و با اضافه کردن نورپردازی ARGB بر روی لوگوی رنگین کمانی ROG که بر روی پوشش های ورودی و خروجی تعبیه شده توانسته چهره خفن تری را پدید آورد! از ویژگی های نورپردازی می توان به سازگاری با نرم افزار Aura Sync اشاره کرد. این ویژگی به کاربر این امکان را می دهد تا نورپردازی موجود بر روی مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z690-E WIFI را با دیگر محصولات شرکت ایسوس هماهنگ کنند! از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به 3 عدد اسلات PCI Express x16، 3 عدد کانکتور M.2 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارد دیسک و درایو نوری) اشاره کرد. در ضمن این مدل مادربرد دارای کارت صدا CODEC ALC4080 است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. از دیگر ویژگی های صوتی استفاده شده در این مدل مادربرد نیز می توان به فناوری SupremeFX، DTS و Sonic Studio III اشاره کرد. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که ایسوس به منظور کنترل، تقویت و مدیریت بهتر مادربرد از نرم افزارهای متعددی همچون Armoury Crate (جهت کنترل تمامی محصولات گمینیگ اکو سیستم ROG به صورت متمرکز)، UEFI BIOS (فراهم سازی بستر تقویت و تنظیم سیستم) و AI Suite 3 (قابلیت در دست گرفتن تمامی کارکردها و تنظیمات مادربرد) استفاده کرده است.

منبع: tomshardware