از نمونه محصولات شاهکار شرکت ایسوس در زمینه گیمینگ می توان به مادربرد مدل ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi اشاره کرد. ایسوس این مدل از مادربرد خود را مبتنی بر یکی از جدید ترین چیپست های اینتل (Z590) طراحی کرده است. این مادربرد سازگار با نسل 10 و 11 پردازنده های اینتل است، ضمن اینکه از حافظه 128 گیگابایتی و 4 درگاه رم از نوع DDR4 نیز بهره میبرد و می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای اسمبل سیستم های گیمینگ باشد! سیستم خنک کنندگی به همراه مدار تغذیه نیز نسبت به مدل های قبلی مورد ارتقا قرار گرفته و قادر است بهترین میزبان برای پردازنده های سرسخت Intel باشد! شرکت ایسوس در ساخت این مدل مادربرد از جدیدترین نسخه ارتباط بی سیم (Wi-Fi 6E) بهره برده است. از دیگر ویژگی های مثبت این مدل مادربرد نیز می توان به نورپردازی حرفه ای و طراحی جذاب آن اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi ایسوس خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi، از شاهکارهای ایسوس!

قابلیت تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های قدرتمند اینتل!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi از مدار تغذیه مناسب استفاده کرده اند. مدار تعذیه استفاده شده در این مادربرد گیمینگ مجهز به 16 فاز بوده که 2 فاز آن به کیت رم و بقیه فازها نیز (14 فاز) به پردازنده اختصاص داده شده است. از ویژگی های مدار تغذیه اضافه شده در این مدل مادربرد می توان به ترکیب کردن ماسفت های High-Side و Low-Side در یک واحد تکی اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا مادربرد قادر به تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های سرسخت Intel شود. در ضمن ایسوس با اضافه کردن چوک ها و خازن های آلیاژی به این مدل مادربرد موجب بالا رفتن میزان مقاومت و میزان عملکرد آن ها نسبت به دیگر مادربردها شده است! از دیگر ویژگی هایی که باعث شده این مدل مادربرد تبدیل به یکی از شاهکارهای ایسوس شود نیز می توان به بهره مندی از کانکتور برق PROCOOL II، ماژول تنظیم ولتاژ از نوع Digi+ و مدار چاپی 6 لایه اشاره کرد! کانکتور برق استفاده شده دارای 24 پین بوده که با دقت و ریز بینی بالا توسط طراحان خلاق شرکت ایسوس ساخته شده است. از ویژگی های این کانکتور می توان به پوشش فلزی اشاره کرد که باعث می شود دفع حرارت با افزایش و آمپدانس با کاهش روبرو شود. ماژول DIGI+ به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! مدار چاپ 6 لایه نیز به منظور دفع حرارت اطراف ماژول تنظیم ولتاژ اضافه شده است. این مدار علاوه بر دفع حرارت می تواند باعث مساعد ساختن فضا به منظور اورکلاک هر چه بیشتر و افزایش پایداری کل سیستم شود!

مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi، از شاهکارهای ایسوس!

بهره مندی از پل های ارتباطی و سیستم خنک کنندگی!

ASUS جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل پورت HDMI، پورت DisplayPort، 2 عدد پورت USB Type-C، 2 عدد پورت USB 2.0، 4 عدد پورت USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1) و 2 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 1 عدد USB Type-C (USB 3.2 Gen 2)، 2 عدد USB 2.0 و 1 عدد USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1) می شود. ماژول Wi-Fi 6E از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5/6 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. از دیگر ویژگی های استفاده شده در مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع l225-V 2.5Gb Ethernet ساخت شرکت Intel می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع ALC4080 CODEC ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. در ضمن به منظور خروجی صدای باکیفیت نیز از 5 عدد پورت 3.5 میلی متر استفاده کرده است.

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi از سیستم خنک کنندگی بسیار مناسب نیز استفاده کرده اند! سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد شامل 2 عدد هیت سینک ضخیم VRM، پد های حرارتی، هست سینک اسلات M.2، بک پلیت M.2 و هدرهای اختصاص داده شده به همراه نرم افزار FanXpert 4 می شود! هیت سینک های اضافه شده در این مدل مادربرد از ساختار ضخیم و حجم بزرگی برخوردار بوده که به پوشش فلزی پورت های ورودی/خروجی مادربرد اتصال داده شده اند. در ضمن هیت سینک های اضافه شده علاوه بر حجم بزرگ دارای مساحت گسترده ای نیز بوده تا قادر به دفع موثر حرارت ایجاد شده پردازنده های نسل جدید اینتل باشد! هیت سینک اسلات M.2 نیز از دیگر هیت سینک های اضافه شده در سیستم خنک کنندگی این مدل مادربرد بوده که به صورت مجزا برای هر اسلات M.2 نصب شده است. این هیت سینک با دفع حرارت و متعادل سازی دمای حافظه های پر سرعت باعث افزایش عملکرد و پایداری آن ها خواهد شد. پدهای حرارتی نیز با توجه به کیفیت بسیار بالایی که در اختیار دارند وظیفه انتقال حرارت ایجاد شده در فازهای مدار تغذیه و القاگر به هیت سینک ها را بر عهده دارند. هدرهای اختصاص یافته جهت خنک سازی پردازنده نیز می تواند از موثرترین روش های خنک سازی قطعات محسوب شود. این هدرها به منظور استفاده از کولرهای مایع AiO، کولرهای بازی سنتی با فن DC یا PWM و کولرهای CLC اضافه شده اند!

بهره مندی از پل های ارتباطی و سیستم خنک کنندگی!

مجهز به چیپست Z590 و سوکت LGA1200

چیپست Z590 اینتل را می توان اولین چیپستی دانست که قابلیت پشتیبانی از ماژول های حافظه رم DDR4 را دارد! سوکت LGA1200 از دیگر پیشرفت های ایسوس در زمینه ساخت مادربرد بوده که به کاربر این امکان را می دهد تا قادر باشد با یازدهمین نسل پردازنده های شرکت اینتل (Core, Pentium Gold and Celeron) سازگاری کامل داشته باشد. در ضمن با توجه به اینکه مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi ایسوس در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. ASUS از حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد گیمینگ ROG STRIX Z590-F Gaming Wi-Fi استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5333 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 3200 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید. این مدل مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به 3 عدد اسلات PCI Express x16، 4 عدد کانکتور M.2 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

منبع: anandtech