ایسوس رسماً از سریع ترین و گران قیمت ترین کارت گرافیک RTX 4090 دنیا رونمایی کرد: این شما و این کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX GeForce RTX 4090!

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG MATRIX GeForce RTX 4090

این کارت گرافیک تمام معیارها را به بالاترین حد خود رسانده و با طراحی جمع و جور و سیستم خنک کنندۀ مایع منحصر به فرد خود به یکی از رده بالاترین گرافیک های حال حاضر دنیا تبدیل شده است! البته این ویژگی ها بر روی افزایش قیمت نهایی این قطعه نیز تأثیر داشته است! ویژگی های کلیدی و اصلی کارت گرافیک ایسوس ROG Matrix GeForce RTX 4090 را می توان شامل موارد زیر دانست:

  • قدرت گرفته از فناوری انویدیا DLSS3: معماری فوق العاده پر بازده انویدیا Lovelace و پشتیبانی کامل از فناوری رهگیری پرتو (ray tracing) در بالاترین سطح
  • هسته های نسل چهارم Tensor: چهار برابر قدرتمند تر از قبل به لطف DLSS 3، مناسب برای سنگین ترین رندرهایی که به ذهنتان می رسد!
  • هسته های نسل سوم RT: دو برابر قدرتمند از لحاظ عملکرد ری تریسینگ
  • اشغال فقط 2.5 اسلات به منظور سازگاری بیشتر با طیف وسیع تری از کیس ها و سیستم ها
  • خنک کنندۀ فلزی مبتنی بر مایع برای افزایش بازدهی سیستم دفع حرارت کارت گرافیک و امکان دستیابی به کلاک اسپیدهای بالاتر
  • پمپ تعبیه شدۀ داخلی با نرخ خنک کنندگی بهینه سازی شده
  • مهندسی سفارشی سیستم خنک کننده برای رساندن سریع و کامل مایع به هستۀ پردازنده گرافیکی، VRM ها و حافظه
  • رادیاتور 360 میلی متری، سازگارپذیری کامل با انواع سیستم ها بدون تأثیر منفی بر روی قدرت عملکرد
  • فن های مغناطیسی با قابلیت چینش زنجیره وار که نصب کارت گرافیک و مدیریت کابل ها را آسان تر می کنند
  • تیوب 700 میلی متری به منظور سازگاری با فرم فاکتور EATX و پایه های نصب جایگزین
  • کنترل برق دیجیتال با بهره بردن از 15 هزار خازن و ایستگاه های برق جریان بالا برای تأمین انرژی مورد نیاز جهت ارائه بالاترین قدرت عملکرد
  • قابلیت Auto-Extreme که بالاترین دقت را برای ارائه یک عملکرد پایدار در حجم کاری پرفشار ارائه می دهد
  • نرم افزار GPU Tweak III: امکانات کامل برای مدیریت عملکرد کارت گرافیک، کنترل پیشرفته سیستم خنک کننده و مانیتور وضعیت سیستم را در اختیار شما قرار می دهد

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG MATRIX GeForce RTX 4090

کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX Platinum GeForce RTX 4090 برای اولین بار در جریان رویداد کامپیوتکس 2023 معرفی شد و اکنون با ورود خود به بازار همه را شگفت زده کرده است. این کارت گرافیک از پردازنده اصلی انویدیا AD102 قدرت می گیرد و به 16384 هسته CUDA مجهز است. همچنین این کارت گرافیک از 24 گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می برد و توانایی دستیابی به فرکانس حیرت انگیز 2.7 گیگاهرتز را در حالت اورکلاک دارد! جالب اینجاست که فرکانس پیش فرض این مدل 2.67 گیگاهرتز است که رقم فوق العاده بالایی است! لازم به ذکر است که سرعت حافظه کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX Platinum GeForce RTX 4090 نیز به 21 گیگابیت در ثانیه می رسد.

کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX Platinum GeForce RTX 4090 به شما این امکان را می دهد تا PCB و طراحی سیستم خنک کننده کامپیوتر خود را متناسب با نیازهایتان شخصی سازی کنید. VRM موجود بر روی این کارت از طراحی 28 فازی برخوردار است و 15000 خازن در آن به کار رفته است. برق مورد نیاز این کارت گرافیک فوق پیشرفته نیز تنها از یک کانکتور 16 پین 12VHPWR تأمین می شود. شما می توانید از طریق ابزار ASUS GPU Tweak III به راحتی وضعیت تک تک پین های این کانکتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارت به درستی به کانکتور متصل شده باشد. این نرم افزار همچنین به شما نشان می دهد که توان مصرفی کارت گرافیک در هر لحظه چقدر است. برای این منظور باید به تب Mileage در آن مراجعه کنید.

توان مصرفی نسخه کاستوم کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX Platinum بین 500 وات در حالت پیش فرض و 600 وات در حالت اورکلاک است. البته این میزان توان، از طریق کانکتور اولیۀ 16 پینی قابل تأمین است. اورکلاکرهای حرفه ای می توانند این مرزها را جابجا کنند و با ایجاد کمی تغییرات، به فرکانس بی نظیر 4 گیگاهرتز نیز دست پیدا کنند! این فرکانس رکورد بالاترین امتیاز در بنچمارک های معتبری مانند 3DMark Fire Strike Extreme را خواهد شکست!

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG MATRIX GeForce RTX 4090

کارت گرافیک جدید RTX 4090 ایسوس به LED های ARGB در بخش داخلی بدنه مجهز است و به خوبی با سیستم گیمینگ شما هماهنگ می شود. این کارت گرافیک دوام و استحکام بالایی نیز دارد و به یک رادیاتور 360 میلی متری و فن های MF-12S ایسوس مجهز شده است.

درست است که کارت گرافیک ایسوس ROG MATRIX Platinum GeForce RTX 4090 یکی از سریع ترین و قدرتمند ترین مدل های دنیا است، اما برای خرید آن باید هزینۀ زیادی بپردازید! قیمت این کارت گرافیک در آمریکا 3200 دلار اعلام شده که تقریباً 2 برابر اکثر گرافیک های 4090 موجود در بازار است!

منبع: wccftech