از نمونه مادربردهایی که با هدف پشتیبانی از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل طراحی شده است می توان به مدل PRIME Z590-P WIFI اشاره کرد. این مدل مادربرد توسط مهندسان شرکت نام آشنا و معتبر ایسوس طراحی و ساخته شده است! شرکت ایسوس مادربردهای سری PRIME را به صورت کاملا ماهرانه و مهندسی شده طراحی کرده تا قادر به نمایش گذاشتن حداکثر پتانسیل پردازنده های سری Core اینتل را داشته باشند. از دیگر ویژگی مادربردهای سری پرایم می توان به روش های خنک سازی، گزینه های متعدد تنظیم هوشمند سیستم به وسیله BIOS و یا نرم افزار و برخورداری از مدار تغذیه قابل اعتماد اشاره کرد. مادربرد مدل PRIME Z590-P WIFI نیز از ویژگی های یاد شده برخوردار بوده و می تواند گزینه مناسبی برای کاربرهای تازه کار و یا حرفه ای باشد!

ایسوس در طراحی و ساخت این مادربرد از سیستم تامین برق بهبود یافته، پورت های ورودی و خروجی متعدد، امکان شخصی سازی تنظیمات و ... استفاده کرده است. با ویژگی های یاد شده می توان گفت که کاربر برای ارتقا سیستم خود می تواند بر روی این مادربرد حساب باز کند! چیپست استفاده شده در این مادربرد (Z590) توسط شرکت اینتل ساخته شده تا برای اسمبل سیستم مد نظر خود با هیچ چالشی روبرو نشوید! از ویژگی ها و قابلیت های مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P WIFI می توان به پشتیبانی از پروفایل حافظه XMP، Intel Optane و TPM، برخورداری از 1 عدد سوکت از نوع Intel LGA 1200، مجهز به 4 اسلات حافظه از نوع DDR4 با ظرفیت حداکثری 128 گیگابایت، قابلیت پشتیبانی از RAID، یک عدد PCI Express x16 و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P WIFI خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI

قابلیت صرفه جویی در انرژی و فناوری های کاربردی!

شرکت ایسوس در ساخت مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P WIFI از قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی نیز استفاده کرده است. این ویژگی به وسیله حالت Away Mode به صورت خودکار مصرف انرژی سیستم شما را به صورت اتوماتیک کاهش می دهد. در واقع با غیر فعال سازی قسمت های بلا استفاده مانده عمل صرفه جویی در انرژی را انجام می دهد. با توجه به اینکه مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI در ابعاد 305x234 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت ایسوس در این مادربرد از چیپست Z590 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA 1200 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 11 اینتل بر روی مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI استفاده کنید! لازم به ذکر است که ASUS از چهار حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد مدل PRIME Z590-P WIFI استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5133 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 3200 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

مادربرد PRIME Z590-P WIFI ایسوس دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP و OptiMem II نیز پشتیبانی می کند. XMP به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. OptiMem II نیز به منظور ترسیم نقشه های سیگنال حافظه در لایه های مختلف PCB اضافه شده است. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به دو اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، دو عدد اسلات PCI Express x16 و چهار کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد. مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI دارای کارت صدا Realtek ALC897 است و صدایی شفاف، طبیعی و قدرتمند را به ارمغان می آورد. از ویژگی های مهم کارت صدای استفاده شده در این مدل مادربرد ایسوس می توان به قابلیت پشتیبانی از فناوری صدای 7.1 کاناله به همراه 24-Bit/192 kHz playback اشاره کرد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید.

بررسی مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI

قابلیت برق رسانی بی نقص و پورت های متعدد!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد PRIME Z590-P WIFI از مدار تغذیه مناسب استفاده کرده اند. این مدار از نوع DrMOS بوده و از ویژگی های مدار تغذیه اضافه شده در این مدل مادربرد نیز می توان به ترکیب کردن ماسفت های بالا دست و پایین دست در یک مجموعه اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا مادربرد قادر به تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های سرسخت Intel شود. در ضمن به منظور برقراری شرایط انتقال پایدار و بی نقص برق به پردازنده از VRM باکیفیت استفاده کرده است. VRM استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع DIGI+ بوده که مجهز به مدار تغذیه 10+1 فاز است. ماژول DIGI+ به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! کانکتورهای برق رسانی نیز در ساخت مادربرد PRIME Z590-P WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. کانکتورهای تعبیه شده در این مدل مادربرد از نوع ProCool هشت پین بوده که در مقایسه با دیگر کانکتورها (کانکتورهای عادی) دارای ایمنی، ثبات و قابلیت تطابق پذیری بالا با خطوط انتقال قدرت پاور است! از دیگر ویژگی های موجود در این کانکتور نیز می توان به آمپدانس پایین آن اشاره کرد که باعث می شود تا سیستم برق رسانی موجود در این مادربرد با افزایش حرارت بیش از حد و کاهش ریسک عدم کارکرد مواجه نشود.

ASUS جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد PRIME Z590-P WIFI استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2x2 (1x USB Type-C)، یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (1x USB Type-A)، دو عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (2x Type-A) و دو عدد پورت USB 2.0 (2x USB Type-A) می شود. ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه 5.0 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد PRIME Z590-P WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5Gb Ethernet ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بررسی مادربرد ایسوس PRIME Z590-P WIFI

راهکار خنک کنندگی!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد PRIME Z590-P WIFI از سیستم خنک کنندگی بسیار مناسب نیز استفاده کرده اند! سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد شامل هیت سینک VRM، 3 عدد اسلات M.2، نرم افزار Fan Xpert 4، بایوس UEFI و هدرهای متعدد می شود. هیت سینک های اضافه شده در این مدل مادربرد از ساختار ضخیم و حجم بزرگی برخوردار بوده که به پوشش فلزی پورت های ورودی/خروجی مادربرد اتصال داده شده اند. در ضمن هیت سینک VRM اضافه شده علاوه بر حجم بزرگ دارای مساحت گسترده ای نیز بوده تا قادر به دفع موثر حرارت ایجاد شده پردازنده های نسل جدید اینتل باشد! هیت سینک اسلات M.2 نیز جهت کمک به هیت سینک های اختصاصی اضافه شده تا به ایده آل کردن میزان حرارت اس اس دی های M.2 بپردازند. با این روش دیگر شاهد افت عملکرد و کارایی این اس اس دی های نخواهیم بود. هدرهای اختصاص یافته جهت خنک سازی پردازنده نیز می تواند از موثرترین روش های خنک سازی قطعات محسوب شود. این هدرها به منظور استفاده از کولرهای مایع AiO، کولرهای بازی سنتی با فن DC یا PWM و کولرهای CLC اضافه شده اند! در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که PRIME Z590-P WIFI از دیگر ویژگی هایی همچون اکو سیستم Aura Sync نیز بهره مند است! این ویژگی به کاربر این امکان را می دهد تا نورپردازی موجود بر روی این مدل مادربرد را با دیگر محصولات شرکت ایسوس هماهنگ کند!

منبع: asus