در حالیکه سی پی یو، کارت گرافیک و حافظه رم همگی برای راه اندازی یک کامپیوتر کارآمد اهمیت زیادی دارند، اما این مادربرد است که این قطعات را در کنار هم نگه می دارد و همانند یک پشتیبان از آنها محافظت می کند! انتخاب اشتباه مادربرد یک امر رایج در میان کاربران است و باعث می شود تا آن طور که دوست دارید، نتوانید یک سیستم با کیفیت راه اندازی کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک سری از «بهترین مادربردهای سال 2022» را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب مدل مورد نظر خود کار آسان تری داشته باشید. در این مقاله به بررسی مادربرد ایسوس Prime X670-P می پردازیم که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین مادربرد AM5 سال بوده است. پس اگر قصد راه اندازی کامپیوتر خود را بر اساس پلتفرم AMD دارید، با ما همراه باشید!

نگاهی سریع به مادربرد ایسوس Prime X670-P، بهترین مادربرد AM5 در سال 2022

مشخصات فنی کلیدی:

فرم فاکتور: ATX – سوکت: AM5 – چیپست: AMD X670 – فازبندی پاور: 12+2 – PCIe: نسخه 5.0 – حداکثر رم قابل پشتیبانی: 128 گیگابایت DDR5 – پهنای باند شبکه: 2.5 گیگابیت

نقاط قوت:

•    طراحی فازبندی پاور به صورت 12+2
•    کارت شبکه 2.5Gb
•    قیمت خوب
•    پشتیبانی از پردازنده های AMD Ryzen 7000

نقاط ضعف:

•    پشتیبانی فقط از پردازنده های جدید و گران قیمت
•    سازگاری فقط با رم های رده بالا و گران قیمت

مادربردهای X670 مانند مادربرد جدید ایسوس Asus Prime X670-P WiFi برای پردازنده های جدید رایزن 7000 ای ام دی طراحی شده اند و قیمت فوق العاده بالایی دارند. اما اگر کمی بیشتر وقت بگذارید، می توانید مادربردهایی با قیمت مناسب از این دست را نیز در بازار پیدا کنید! مادربرد ایسوس Prime X670-P یکی از همین مدل هاست که اگر چه به جذابیت و قدرت مادربردهای X670E ارائه شده در سری های TUF و ROG Strix نیست، ولی امکانات متعددی را برای راه اندازی یک کامپیوتر قدرتمند براساس پلتفرم AMD در اختیار شما می گذارد.

نگاهی سریع به مادربرد ایسوس Prime X670-P، بهترین مادربرد AM5 در سال 2022

به طور کلی اگر می خواهید یک پی سی مدرن بر اساس جدیدترین دستاوردهای AMD راه اندازی کنید، باید مادربردی بخرید که به چیپست سری 600 ای ام دی مجهز باشد. ایسوس Prime X670-P چنین مشخصه ای را دارد!

البته این مدل قدرتمندترین مادربرد AMD موجود در بازار نیست، اما با توجه به قیمتش می توان آن را در زمره بهترین ها قرار داد. مادربردهای X670E حداقل 500 دلار قیمت دارند، اما شما می توانید با پرداخت هزینه ای کمتر این مادربرد ایسوس را تهیه کرده و هنوز هم امکان استفاده از پردازنده های پرچم دار AMD را داشته باشید!

مادربرد Prime X670-P ایسوس به لطف مجهز بودن به سوکت AM5، از پردازنده های رایزن 7000 پشتیبانی می کند و به رده بالاترین چیپست در سری X670 مجهز است. در زمینه رم باید گفت که شما می توانید از حداکثر 128 گیگابایت حافظه DDR5 را در چهار اسلات DIMM این مادربرد نصب کنید. به عنوان مثال شما میتوانید حافظه رم جی اسکیل Trident Z5 DDR5 بر روی این مادربرد استفاده کنید. بد نیست که این برد از حداکثر سرعت حافظه 6400MT/s پشتیبانی می کند که عالی است!

نگاهی سریع به مادربرد ایسوس Prime X670-P، بهترین مادربرد AM5 در سال 2022

با وجود اینکه مادربرد Prime X670-P جزء مدل های مقرون به صرفه تر شرکت ایسوس است، اما در ساخت آن از کامپوننت هایی با بالاترین کیفیت استفاده شده است. طراحی VRM و فازبندی پاور آن به گونه ای است که حتی پردازنده پر مصرفی مانند AMD Ryzen 9 7950X را جواب می دهد؛ البته اگر به سراغ اورکلاک کردن آن با نیتروژن مایع نروید!

پورت های ورودی و خروجی پشت مادربرد ASUS Prime X670-P هم قابل توجه است. در این بخش به مجموعه ای از پورت های USB، خروجی های تصویر، پورت شبکه 2.5Gb و تمامی پورت های صدای موجود دسترسی خواهید داشت. همچنین این مادربرد به دلیل سازگاری با جدیدترین چیپ ها و پردازنده های AMD، از استاندارد PCIe 5.0 هم پشتیبانی می کند.

منبع: windowscentral