مادربرد به دلیل ارتباط مستقیمی که با سایر قطعات دارد تبدیل به مهم ترین و اصلی ترین اجزای کامپیوتر شده است. به همین دلیل می بایست در هنگام انتخاب آن وسواس زیادی به خرج داده شود. مادربردهای زیادی توسط گروه تولید محتوای شرکت ایده برتر پارسیان مورد بررسی گرفته تا کاربران با مطالعه آن ها با یک جمع بندی کلی رسیده و در نتیجه به انتخاب مادربرد مناسب با سیستم مد نظر خود اقدام کنند. در ضمن جهت دسترسی به دیگر مقاله هایی که به بررسی مادربردها پرداخته شده می بایست به قسمت اخبار و مقالات سایت ایده برتر پارسیان مراجعه کنید! در این مقاله نیز به بررسی یکی از قدرتمندترین و مناسب ترین مادربردهای بازار پرداخته ایم که با توجه به ویژگی های متعدد می تواند امکان اسمبل سیستم های قدرتمند را برای کاربر فراهم سازد. مادربرد مد نظر ما جهت بررسی با عنوان B450 Pro4 روانه بازارهای جهانی شده است. این مدل مادربرد توسط مهندسان شرکت ASRock (شرکت تایوانی) طراحی شده است. لازم به ذکر است که این شرکت بیشتر به طراحی قطعات و تجهیزات گیمینگ مشغول بوده و به همین دلیل توانسته کاربران زیادی را در سراسر دنیا به دست آورد. این مادربرد از امکاناتی همچون قابلیت پشتیبانی از پردازنده های رایزن، پورت های متعدد، شبکه پرسرعت، کانکتورهای متعدد، فرم فاکتور ATX و قابلیت سازگاری با سیستم عامل ویندوز  10 64-bit / 11 64-bit می تواند برای اسمبل سیستم های قدرتمند گیمینگ و خانگی بهترین و مناسب ترین گزینه باشد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد B450 Pro4 ازراک خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

آشنایی با مادربرد ازراک مدل B450 Pro4

بهره مندی از پورت ها و هدرهای متنوع!

ازراک جهت ارتباط و متصل شدن انواع ماوس و کیبورد، مانیتور و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد B450 Pro4 استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت PS/2 (جهت متصل کردن ماوس یا کیبورد)، یک عدد پورت D-Sub، یک عدد پورت HDMI، یک عدد پورت DisplayPort 1.2، دو عدد پورت USB 2.0 (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection)، یک عدد پورت USB 3.1 Gen2 Type-A (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection و سرعت 10 Gb/s)، یک عدد پورت USB 3.1 Gen2 Type-C (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection و سرعت 10 Gb/s)، چهار عدد پورت USB 3.1 Gen1 (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection) و یک عدد پورت RJ-45 LAN (ACT/LINK LED and SPEED LED) می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. کانکتورها و هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل یک عدد هدر COM Port، یک عدد هدر TPM، یک عدد هدر Power LED and Speaker، یک عدد هدر RGB LED، یک عدد هدر Addressable LED، یک عدد هدر AMD Fan LED، یک عدد کانکتور 4 پین CPU Fan (با قابلیت پشتیبانی از حداکثر قدرت فن 1A (12W))، دو عدد هدر USB 2.0 (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection و چهار عدد پورت USB 2.0)، یک عدد هدر USB 3.1 Gen1 (با قابلیت پشتیبانی از ESD Protection و دو عدد پورت USB 3.1 Gen1)، یک عدد کانکتور چهار پین CPU/Water Pump Fan (با قابلیت پشتیبانی از حداکثر توان فن 2A (24W))، سه عدد کانکتور 4 پین Chassis/Water Pump Fan (با قابلیت پشتیبانی از حداکثر توان فن 2A (24W))، یک عدد کانکتور 24 پین ATX Power، یک عدد کانکتور 8 پین 12V Power و یک عدد کانکتور Front Panel Audio می شود.

 

آشنایی با مادربرد ازراک مدل B450 Pro4

چیپست های قدرتمند و قابلیت پشتیبانی از پردازنده های رایزن!

از دیگر ویژگی های استفاده شده در مادربرد B450 Pro4 ازراک می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع RTL8111H ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. از دیگر ویژگی ها و مشخصات مهم کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد نیز می توان به قابلیت پشتیبانی از Wake-On-Lan، سیستم محافظتی Lightning-ESD، Energy Efficient Ethernet 802.3az و PXE اشاره کرد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع ALC892 ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکر متصل کنید. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدای با کیفیت، شفاف و قوی را برای شما فراهم کند. از ویژگی های مهم دیگر کارت صدای استفاده شده در مادربرد B450 Pro4 می توان به قابلیت پشتیبانی از Premium Blu-ray Audio، سیستم محافظتی Surge و ELNA Audio Caps اشاره کرد.

آشنایی با مادربرد ازراک مدل B450 Pro4

با توجه به اینکه مادربرد B450 Pro4 با فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت ASRock در این مادربرد از چیپست B450 AMD Promontory بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع AM4 است. پردازنده های قابل پشتیبانی این مدل مادربرد نیز شامل Ryzen 2000, 3000, 4000 G-Series, 5000 and 5000 G-Series Desktop می شود. این ویژگی باعث می شود تا این مدل مادربرد تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! از دیگر ویژگی های استفاده شده در مادربرد B450 Pro4 می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را داشته و دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است. با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 3200 مگاهرتز (به صورت اورکلاک و بدون اورکلاک در پردازنده های رایزن) هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

 

آشنایی با مادربرد ازراک مدل B450 Pro4

فناوری های کاربردی و نرم افزار اختصاصی!

فناوری های کاربردی نیز در طراحی این مدل مادربرد استفاده شده تا کاربر به اوج عملکرد مادربرد دست پیدا کند. فناوری های استفاده شده در مادربرد B450 Pro4 ازراک شامل فناوری XMP و فناوری AMD StoreMI می شودبا وجود فناوری XMP شما را قادر می سازد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. فناوری AMD StoreMI نیز یک ابزار قدرتمند بوده که به منظور ترکیب سرعت SSD با ظرفیت هارددیسک در یک درایو واحد اضافه شده است. با این فناوری می توان گفت که کاربر بیشترین دسترسی به SSD را در اختیار خواهد داشت! قابلیت پشتیبانی از 3 مانیتور به صورت همزمان نیز می تواند از مهم ترین ویژگی های مادربرد B450 Pro4 محسوب شود. این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا بدون تهیه و استفاده از کارت گرافیک مجزا به این ویژگی دست پیدا کند. لازم به ذکر است که مهندسان شرکت ASRock جهت دسترسی به تنظیمات کلی مادربرد و بهینه سازی سیستم کامپیوتری از نرم افزارهای اختصاصی استفاده کرده است. نرم افزارهای اختصاصی قابل سازگار با این مدل مادربرد شامل A-Tuning، Live Update و APP Shop می شود. برخورداری از 4 اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، 2 عدد اسلات PCI Express x16 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) نیز از دیگر مشخصات این مدل مادربرد محسوب می شود.

منبع: asrock