اولین مک پروی مبتنی بر سیلیکون اپل به تازگی عرضه شده است و به نظر می رسد ماجراجویی های این شرکت در این زمینه آغاز شده است! به طوری که در گزارش های اخیر آمده است که مک پرو جایگزین دستگاه های مک استودیو در برنامه های اپل شده است. به این ترتیب هرگز شاهد عرضه Mac Studio با تراشه های M2 نخواهیم بود.

اپل به دلیل تمرکز بر روی مک پرو قصد ندارد نسخه M2 کامپیوترهای مک استودیو را تولید کند

به احتمال بسیار زیاد اپل تا زمان تولید تراشه های سری M3 یا M4، مک استودیو را به حال خود رها خواهد کرد. پس تا چند سال آینده، فقط مک استودیوی M1 را در بازار خواهیم داد. مارک گارمن، یکی از افراد نزدیک به اپل این خبر را تأیید کرده است. در حالی که حتی مینی پی سی های اپل نیز با تراشه های سری M2 به روز رسانی شده اند، اما تا به اینجا خبری از این تراشه در مک استودیو نبوده است. با این حال اپل در این مدت بر روی توسعه چیپست های سری M2 تمرکز زیادی داشته است و مدل های M2 Pro و M2 Max را هم معرفی کرده است. حتی به زودی شاهد معرفی تراشه های M2 Max و M2 Ultra هم خواهیم بود.

اپل به دلیل تمرکز بر روی مک پرو قصد ندارد نسخه M2 کامپیوترهای مک استودیو را تولید کند

آقای گارمن با بیان مطالب بالا، عنوان کرده است که این تراشه ها در مک استودیو استفاده نخواهند شد و شاهد عرضه نسل دوم این دستگاه Mac به بازار نخواهیم بود. در عوض اپل تمام تمرکز خود را معطوف به توسعه Mac Pro می کند. به طور کلی مک پرو برای اپل اهمیت زیادی دارد، چرا که اولین دستگاه این شرکت است که در آن از پردازنده های ساخت اپل به جای پردازنده های اینتل استفاده شده است.

کارشناسان یکی از دلایل این موضوع را کنسل شدن تولید تراشه M2 Extreme دانسته اند. پیش از این شایعه شده بود که اپل برای تولید این تراشه برنامه دارد و قصد دارد تا آن را در محصولات جدید خود استفاده کند. با این حال این خبر در حد شایعه باقی مانده و فعلاً هیچ خبری از ساخت تراشه M2 Extreme نیست! این تراشه در صورت ساخته شدن، قرار بود به یک پردازنده 48 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 152 هسته ای مجهز باشد و از حداکثر 384 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی کند. با این حال این تراشه هیچ وقت به مرحله تولید نرسیده است و امکان استفاده از آن در محصولات جدید اپل وجود ندارد.

اپل به دلیل تمرکز بر روی مک پرو قصد ندارد نسخه M2 کامپیوترهای مک استودیو را تولید کند

در راستای توسعه مک پرو، پیش بینی می شود که به زودی یک نسخه جدید از آن با تراشه M2 Ultra نیز به بازار معرفی شود. این تراشه به پردازنده 24 هسته ای و پردازنده گرافیکی 76 هسته ای مجهز خواهد بود. با توجه به این برنامه ها، دیگر شانسی برای تولید نسخه به روز رسانی شده مک استودیو وجود ندارد. حتی مارک گارمن معتقد است که اپل تنها پس از عرضه یک نسل از مک استودیو، این دستگاه را بازنشسته خواهد کرد و دیگر مدل جدیدی از آن را تولید نمی کند. باید ببینیم این پیش بینی تا چه اندازه درست از آب در خواهد آمد!

منبع: notebookcheck