اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل، Vision Pro، حدود چند هفته پیش در جریان مراسم WWDC 2023 معرفی شد. در همین زمان کم، این مدل هدست اپل به دلیل برخورداری از فناوری های روز و البته قیمت بسیار بالا به صدر اخبار دنیای تکنولوژی راه پیدا کرده و تمام نگاه ها را به سمت خود جلب کرده است. با این حال به نظر می رسد که قیمت بالا تنها چالش اپل برای تولید انبوه ویژن پرو نیست؛ بلکه طراحی پیچیده این دستگاه نیز مشکلاتی را برای اپل ایجاد کرده است! این چالش ها به اندازه ای جدی است که اپل تصمیم گرفته تا تولید انبوه هدست ویژن پرو را کاهش دهد.

کاهش میزان تولید هدست ویژن پرو اپل

هدست ویژن پرو یکی از پیچیده ترین دستگاه هایی است که تا به حال توسط اپل ساخته شده است. این دستگاه ویژگی های متعددی دارد که جا دادن تمام آنها در دستگاه کوچکی مانند یک هدست کار بسیار سختی است. همین موضوع باعث شده تا اپل برنامه های خود برای تولید این دستگاه را تغییر دهد.

طبق برنامه زمان بندی اعلام شده از جانب شرکت اپل، هدست ویژن پرو در اوایل سال 2024 به بازار خواهد آمد. اپل در ابتدا اعلام کرده بود که قصد دارد تا 1 میلیون نسخه از این دستگاه را در سال اول تولید کند. اما اکنون اخباری منتشر شده که این شرکت به شرکای چینی خود اعلام کرده که قطعات مورد نیاز برای تنها 130000 تا 150000 نسخه از این هدست را تولید کنند.

کاهش میزان تولید هدست ویژن پرو اپل

هدست ویژن پرو از یک سری تکنولوژی های جدید بهره می برد و این موضوع کار را برای تولید آن سخت کرده است؛ چرا که این تکنولوژی ها برای اولین بار است که در یک دستگاه دیجیتال به کار می روند و پیش از این توسط هیچ تولید کننده ای آزمایش نشده اند. به این شرایط چالش های موجود در زنجیره تأمین اپل را نیز اضافه کنید!

در نتیجۀ کاهش تولید انبوه هدست ویژن پرو، پیش بینی می شود که اپل در بهترین حالت بتواند 400000 نسخه از این دستگاه را در سال 2024 به فروش برساند. این میزان فروش در مقایسه با هدف گذاری های اولیه اپل بسیار پایین تر است، با این حال برای دستگاهی که نخستین حضور خود در بازار را تجربه می کند چندان هم بد نیست.

ویژن پرو اولین حضور جدی APPLE در بازار واقعیت افزوده است و از تکنولوژی های مدرن و پیشرفته ای بهره می برد. از میان قابلیت های متعدد این هدست می توان به ردیابی حرکات چشم، تشخیص چهره و نمایشگرهای با رزولوشن بالا اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که تصمیم اپل مبنی بر کاهش تولید انبوه ویژن پرو بر روی قیمت آن نیز تأثیر می گذارد یا نه، با این حال این احتمال وجود دارد که این موضوع باعث شود تا اپل قیمت این هدست را افزایش دهد.

کاهش میزان تولید هدست ویژن پرو اپل

با وجود چالش هایی که به آنها اشاره کردیم، اپل همچنان به تولید انبوه هدست ویژن پرو متعهد است و هیچ قصدی برای انصراف از به بازار فرستادن آن ندارد. حتی در خبرها آمده که این غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی در حال کار کردن بر روی یک نسخه مقرون به صرفه تر از این هدست نیز هست تا افراد بیشتری بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. نسخه اقتصادی ویژن پرو احتمالاً تا سال 2025 به بازار خواهد آمد؛ البته اگر اپل بتواند به اهداف خود از فروش این هدست در سال 2024 دست پیدا کند!

منبع: gizmochina