در یک روز آفتابی تابستانی در اپل پارک، اپل سرانجام از یکی از هیجان انگیزترین دستاوردهای خود رونمایی کرد: هدست Vision Pro.

چند سالی بود که اخبار متعددی در مورد این هدست و دستاوردهای نوین اپل در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به گوش می رسید. با این حال رونمایی از این هدست برای مدتی نسبتاً طولانی به تأخیر افتاده بود. تا اینکه امسال در مراسم WWDC 2023 که در کوپرتینو برگزار شد، از این محصول جدید رونمایی شده است. پیش از این گمان می رفت که این هدست Reality Pro نام داشته باشد، اما اکنون با نام Apple Vision Pro معرفی شده است. در این مقاله و بخش های دوم و سوم آن، هر آن چیزی را که باید در مورد هدست واقعیت مجازی اپل بدانید، به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

امکانات هدست واقعیت افزوده اپل Vision Pro

هدست Apple VR: در یک نگاه

* این دستگاه چیست؟ یک «کامپیوتر فضایی پوشیدنی» که واقعیت افزوده را ارائه می دهد و دو نمایشگر 4K را به ارمغان می آورد.

* قیمت؟ 3499 دلار

* چه زمانی به بازار می آید؟ اوایل سال 2024

امکانات هدست واقعیت افزوده اپل Vision Pro

اپل عنوان کرده است که این محصول جدید از یک نوع محاسبات جدید به نام «محاسبات فضایی (Spatial Computing)» بهره می برد و خبری از محاسبات موبایل در آن نیست. این دستگاه ویدئو را از مقابل چشمان شما عبور می دهد و قادر است تا دسکتاپ های مجازی را در اطراف صورت شما ایجاد کند. سپس آنها را لایه بندی می کند یا آنها را بر روی هم قرار می دهند. اپل می گوید شما می توانید برای فوکوس کردن بر روی هر یک از این لایه ها، سر خود را بچرخانید.

اما چیزی که هدست اپل را از سایر دستگاه ها متمایز می کند، استفاده عمیق تر از واقعیت افزوده است. اپل ویژن پرو همانند دیگر هدست ها از تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر به نحوی که توسط یک لنز قابل مشاهده باشند استفاده می کند، اما تفاوت کار آن در بهره بردن از قابلیت سوپرایمپوز برای انداختن این تصاویر بر روی دنیای واقعی است. این فناوری باعث می شود تا یک تجربه پویا برای کاربر ایجاد شود و واقعیت مجازی و دنیای واقعی در مقابل چشمان او با هم ترکیب شود. یک مثال خوب در مورد این فناوری، بازی موبایل محبوب Pokemon Go است.

اپل ویژن پرو همچنین می تواند در «محیط» و هر گونه فضای آزادی برای تماشای فیلم مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید سطح غوطه وری مورد نظر خود از طریق دکمه چرخان یا Digital Crown بر روی این هدست اعمال کنید. اپل گفته است که هدست ویژن پرو برای کنترل تنها به چشم ها، دست ها و صدای شما متکی است. تنها کافی است تا انگشتان خود را به هم بزنید تا چیزی را انتخاب کنید یا کافی است پلک بزنید تا تصویر برایتان عوض شود! همچنین می توانید به یک کادر جستجو نگاه کنید و سپس عبارت مورد نظرتان را به زبان بیاورید تا عبارت در کادر نوشته و عمل جستجو انجام شود.

امکانات هدست واقعیت افزوده اپل Vision Pro

در هدست واقعیت افزوده اپل از یک چیپ جدید R1 به همراه دو چیپ M2 استفاده شود. لنز این هدست از نوع OLED و خمیده است و به صورت 3D و عدسی شکل طراحی شده است. در این هدست هیچ دوربین ویدئویی به شما نگاه نمی کند! اپل عنوان کرده است: «این سیستم از یک شبکه عصبی رمزگذار/ رمز گشا (انکودر/ دیکودر) استفاده می کند که بر روی هزاران نفر آزمایش شده تا یک شخصیت مجازی از شما با حجم و عمق مشابه با واقعیت ایجاد کند».

به منظور تأمین امنیت، در هنگام استفاده از ویژن پرو یک OpticID به آن اختصاص داده می شود. این آی دی بر اساس الگوی شبکیه چشم شما ساخته می شود و کاملاً منحصر به فرد است. همچنین اپل تضمین کرده است که وب سایت هایی را که با مرورگر داخلی این هدست چک می کنید، به هیچ عنوان اطلاعات شما را جمع آوری نخواهند کرد.

امکانات هدست واقعیت افزوده اپل Vision Pro

اپل ویژن پرو: طراحی

به زبان ساده اپل ویژن پرو یک قطعه شیشه چند لایه سه بعدی است که به منظور ایجاد یک سطح نوری (همانند یک لنز) صیقل داده شده است. این دستگاه دارای مجموعه ای از دوربین ها در جلوی بدنه است که می توانند دنیای دیجیتال را با دنیای فیزیکی با هم ترکیب کنند. قاب هدست ویژن پرو از آلیاژ آلومینیوم سفارشی ساخته شده و بخش اپتیکال آن با پارچه مهر و موم شده است. این دستگاه در طیف وسیعی از اشکال و اندازه ها به بازار خواهد آمد.

اپل ویژن پرو دارای یک هد بند بافتنی سه بعدی نیز هست و در طراحی آن تمام اصول لازم برای جریان یافتن هوا و استراحت سر کاربر رعایت شده است. این هد بند نیز سایزهای مختلفی دارد.

امکانات هدست واقعیت افزوده اپل Vision Pro

اپل ویژن پرو: پردازنده

هدست واقعیت افزورده ویژن پرو از چیپ سیلیکون M2 قدرت می گیرد که پیش از این در رده بالاترین مک بوک های اپل از آن استفاده شده بود. این چیپ توانایی تجربه بهترین تجربه بصری را برای کاربر دارد. با این حال اپل از یک چیپ جدید R1 نیز در کنار آن استفاده کرده است. این تراشه تمام ورودی های مورد نیاز برای عملکرد صحیح هدست را آنالیز و پردازش می کند. این ورودی ها شامل اطلاعات ارسالی از جانب 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفون هدست می شود!

شما می توانید با سایر قابلیت های هدست اپل ویژن پرو، در بخش های دوم و سوم این مقاله آشنا شوید.

منبع: imore