در طی رویداد WWDC 2023 که به تازگی در کالیفرنیای آمریکا برگزار شده، اپل از جدیدترین تراشه سری M2 خود با نام M2 Ultra رونمایی کرده است. این چیپست رده بالا و فوق العاده قدرتمند بر اساس نسل دوم فناوری 5 نانومتری ساخته شده است و از فناوری جدید و دیوانه وار UltraFusion بهره می برد. اپل اعلام کرده است که از تراشه M2 Ultra در نسخه 2023 مک استودیو و مک پرو استفاده کرده است. در ادامه می توانید با مشخصات این چیپست جدید بیشتر آشنا شوید.

مقایسه پردازنده M2 Ultra با M1 Ultra

سرعت و بازدهی بی نظیر، فراتر از آن چیزی که تصورش را می کنید

در ساخت تراشه M2 Ultra از رقم حیرت انگیز 134 میلیارد ترانزیستور استفاده شده است! در مقام مقایسه بد نیست که در نسخه قبلی این تراشه، یعنی مدل M1 Ultra، حدود 20 میلیارد ترانزیستور به کار رفته بوده است!

معماری حافظه یکپارچه اپل یک قدم رو به جلوی بزرگ در طراحی این تراشه بوده است. بر اساس این معماری، M2 Ultra اکنون می تواند از 192 گیگابایت حافظه پشتیبانی می کند که در مقایسه با M1 Ultra تا 50 درصد بیشتر است. علاوه بر این، تراشه جدید اپل از پهنای باند حافظه حداکثر 800 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند که چیزی در حدود دو برابر چیپست M2 Max است!

یکی از نقاط قوت اصلی M2 Ultra، پردازنده 24 هسته ای آن است. این پردازنده به 16 هسته پرفورمنس و 8 هسته بازدهی مجهز است که تمامی آنها از نسل جدید هستند. در مجموع پردازنده این تراشه در مقایسه با پردازنده M1 Ultra تا 20 درصد سریع تر عمل می کند!

پردازنده گرافیکی مدل M2 Ultra به معنای واقعی کلمه قدرتمند است! این پردازنده نسبت به نسل قبلی 30 درصد سریع تر شده و در دو کانفیگ با 60 یا 76 هسته عرضه شده است! همچنین موتور عصبی (یا Neural Engine) به کار رفته در M2 Ultra به 32 هسته ارتقا پیدا کرده و توانایی اجرای 31.6 تریلیون پردازش در ثانیه را دارد. عملکرد این واحد منطقی نسبت به نسل قبلی 40 درصد بهبود یافته است.

مقایسه پردازنده M2 Ultra با M1 Ultra

اپل واحد پردازش مدیا تراشه M2 Ultra را نیز ارتقا داده و ظرفیت آن را به دو برابر تراشه M2 Max بهبود داده است. این تراشه اکنون به صورت اختصاصی و سخت افزاری از کدک های H.264 و HEVC پشتیبانی می کند و از قابلیت انکود و دیکود ProRes بهره می برد. به این ترتیب M2 Ultra می تواند تا 22 استریمِ 8K را به صورت هم زمان مدیریت کند!

به طرز حیرت انگیزی تراشه M2 Ultra قادر است تا شش نمایشگر Pro Display XDR را مدیریت کند و بیش از 100 میلیون پیکسل را هم زمان به نمایش بگذارد! لازم به ذکر است که اپل در طراحی این تراشه بر تعهد خود در راستای امنیت اطلاعات پایبند بوده است و در این راستا از جدیدترین نسخه Secure Enclave در آن بهره برده است. همچنین این تراشه از بوت ایمن در سطح سخت افزاری و تکنولوژی های ضد هکِ لحظه ای برخوردار است و بالاترین میزان امنیت را برای کاربران خود به ارمغان می آورد.

مقایسه پردازنده M2 Ultra با M1 Ultra

همان طور که اشاره شد، تراشه M2 Ultra در نسل جدید Mac Studio و Mac Pro مورد استفاده قرار گرفته است و به زودی شاهد عرضه این دو دستگاه قدرتمند به بازار خواهیم بود. با مجهز شدن مک پرو به تراشه M2 Ultra، اپل با افتخار اعلام کرده است که مرحلۀ گذار تمامی دستگاه های مک از اینتل به سیلیکون با موفقیت به پایان رسیده است و شاهد شروع دوران جدیدی برای این محصولات خواهیم بود.

منبع: gizmochina