شرکت اپل به تازگی نسخه های جدید 14 و 16 اینچی مک بوک پرو را معرفی کرده و در آنها از جدیدترین چیپست های خود (M2 Pro و M2 Max) رونمایی کرده است. این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی برای این منظور مراسم یا کنفرانسی را برگزار نکرده است و فقط یک ویدئو 19 دقیقه ای در یوتیوب برای معرفی آنها منتشر کرده است. مک بوک های پرو M2 Pro و M2 Max قرار است جایگزین مدل های قدیمی این دستگاه ها شوند که در سال 2021 به بازار آمده بودند. این دستگاه ها از لحاظ قدرت عملکرد و کارایی نسبت به مدل های قبلی ارتقا یافته اند که در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم.

مدل های جدید مک بوک پرو از چیپ های سیلیکون آپدیت شده اپل قدرت می گیرند. در آخرین نسل این دستگاه ها (مدل های 2021) از چیپ های M1 Pro و M1 Max استفاده شده بود که دارای پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته ای بودند. همچنین این چیپ ها به موتور Neural با 16 هسته مجهز بودند و از 64 گیگابایت حافظه رم و 8 ترابایت SSD پشتیبانی می کردند. اما مک بوک پروی جدید به چیپست های M2 و M2 Pro مجهز است و قطعاً قدرتی فراتر از این مشخصات خواهد داشت!

اپل مک بوک پروهای 14 و 16 اینچ را با امکانات و مشخصات ارتقا یافته معرفی کرد

چیپ M2 برای اولین بار در نسخه رده پایین مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچ استفاده شده بود، اکنون اپل قصد دارد تا از نسخه های Pro و Max این تراشه در نسخه های 14 و 16 اینچ مک بوک پرو بهره ببرد. چیپ M2 Pro به پردازنده 12 هسته ای و پردازنده گرافیکی 19 هسته ای مجهز است و از 32 گیگابایت حافظه پشتیبانی می کند. مدل M2 Max نیز به پردازنده گرافیکی 38 هسته ای مجهز است و با 96 گیگابایت حافظه رم سازگاری دارد.

تراشه M2 Pro در مقایسه با نسخه استاندارد M2 دارای 2 برابر ترانزیستور بیشتری است. همچنین تعداد ترانزیستورهای این چیپ در مقایسه با M1 Pro به میزان 20 درصد بیشتر شده است. این تراشه توانایی پشتیبانی از پهنای باند حافظه به میزان 200 گیگابایت در ثانیه را دارد که 2 برابرِ چیپ معمولی M2 است. لازم به ذکر است که تراشه M2 Max نیز همانند مدل پرو به پردازنده 12 هسته ای مجهز است، اما از لحاظ گرافیکی قدرتمندتر خواهد بود.

اپل مک بوک پروهای 14 و 16 اینچ را با امکانات و مشخصات ارتقا یافته معرفی کرد

علاوه بر چیپ های جدید، مدل های جدید مک بوک Pro به یک سری امکانات پیشرفته دیگر نیز مجهز شده اند که از میان آنها می توان به وای فای 6E3، جدیدترین نسل از تکنولوژی Wi-Fi، اشاره کرد. این فناوری در مقایسه با وای فای 6، سرعت انتقال دیتای بیشتری را فراهم می آورد، عملکرد بهتری را ارائه می دهد و مصرف انرژی بهینه تری نیز دارد. مک بوک پرو به یک پورت HDMI پیشرفته نیز مجهز شده که از صفحه نمایش های 8K (با نرخ 60 هرتز) و 4K (با نرخ حیرت انگیز 240 هرتز) پشتیبانی می کند. این پورت امکان پلی بک ویدئو با بالاترین کیفیت و گیمینگ حرفه ای را فراهم می آورد.

کیبورد و تاچ پد مک بوک پروهای جدید نیز ارتقا یافته اند و امکان تایپ آسان تر و دسترسی سریع تر به اپلیکیشن ها و ابزارهای پر استفاده را فراهم می آورند. مک بوک پروهای 14 و 16 اینچی باتری حجیم تری نیز دارند و شارژ باتری آنها دیرتر به اتمام می رسد.

اپل مک بوک پروهای 14 و 16 اینچ را با امکانات و مشخصات ارتقا یافته معرفی کرد

در کل می توان گفت که مدل های جدید MacBook Pro برای کاربران حرفه ای و افرادی که به دنبال بالاترین میزان پرفورمنس در بیزینس خود هستند طراحی شده اند. این دستگاه ها برای ادیت ویدئو، طراحی گرافیکی، تولید موزیک و اجرای انواع تسک ها و وظایف کاملاً مناسب اند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که مک بوک پرو اپل به ویژگی های امنیتی پیشرفته ای مانند تاچ ID و چیپ ایمنی اپل T2 هم مجهز شده اند و از یک لایه اضافی برای محافظت از دیتاهای شخصی کاربر بهره می برند.

در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که قیمت مک بوک پرو 14 اینچ برابر با 1999 دلار و قیمت نسخه 16 اینچ آن برابر با 2499 دلار است. این دستگاه ها از طریق اپل استور برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته اند.

منبع: gizmochina