پس از موفقیتی که تراشه های سری M اپل کسب کردند، این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی به ارتقای آنها تمایل زیادی پیدا کرده است! در همین راستا این طور که در اخبار آمده، اپل برای تولید نسل جدید این تراشه ها وقت و هزینه زیادی را در نظر گرفته و به سختی مشغول کار است! این شرکت قصد دارد تا از نسل جدید این تراشه ها که با مدل M3 شناخته می شوند، در طیف وسیعی از دستگاه های جدید خود استفاده کند. از جمله این دستگاه ها می توان به مدل 15 اینچی مک بوک ایر و نسل بعدی آیپد پرو اشاره کرد. تراشه اپل M3 به احتمال بسیار زیاد بر مبنای فرآیند پیشرفته TSMC N3E طراحی خواهد شد.

ارتقای عملکرد نسل بعدی مک بوک ایر و آیپد پرو با تراشه قدرتمند اپل M3

فرآیند N3E در واقع نسخه ارتقا یافته N3 است که اپل از آن در طراحی تراشه موبایل A17 Bionic نیز بهره خواهد برد. با استناد به اخباری که توسط China Times منتشر شده، به نظر می رسد که اپل تنها شرکتی در دنیا است که قصد دارد از تراشه های 3 نانومتری در محصولات خود استفاده کند؛ چرا که اپل به تازگی قرارداد خرید تمام تراشه های 3 نانومتری TSMC را با این شرکت امضا کرده است! به این ترتیب اپل به اولین برند دنیای تکنولوژی تبدیل خواهد شد که سیستم های مبتنی بر چیپست خود را بر پایه رده بالاترین فناوری های تراشه سازی به بازار عرضه خواهد کرد.

در گزارش های قبلی به این نکته اشاره شده بود که تراشه های A17 Bionic و M3 بر اساس فرآیند 3 نانومتری TSMC (یا همان N3) تولید می شود. با این حال در اخبار جدید این موضوع تغییر پیدا کرده و اعلام شده است که نوت بوک های مبتنی بر ARM اپل از فرآیند N3E بهره خواهند بود. با توجه به اینکه فرآیند N3E نسبت به N3 باعث افزایش بهره وری و قدرت عملکرد تراشه می شود، به نظر می رسد که تراشه M3 اپل از آنچه که پیش از این تصور می شد قدرتمند تر خواهد بود.

ارتقای عملکرد نسل بعدی مک بوک ایر و آیپد پرو با تراشه قدرتمند اپل M3

به هر حال هنوز هم در رابطه با نام دقیق فرآیند TSMC که اپل قصد استفاده از آن را در تراشه های M3 و A17 Bionic دارد، اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع باعث سردرگمی کاربران و کارشناسان شده است. به عنوان مثال وب سایت معتبر Nikkey اعلام کرده که این فرآیند، N3E است؛ اما منابع دیگر آن را N3 اعلام کرده اند. حتی پیش از این در خبرها آمده بود که اپل به دلیل مشکلات TSMC در تولید چیپست های 3 نانومتری، قصد دارد تا از اهداف خود در رابطه با قدرت عملکرد تراشه A17 Bionic دست بکشد و از فرآیند 4 نانومتری در آن بهره ببرد.

ارتقای عملکرد نسل بعدی مک بوک ایر و آیپد پرو با تراشه قدرتمند اپل M3

با توجه به اقدامات اپل در این رابطه، به نظر می رسد که TSMC در ارتقای تکنولوژی های مربوط به توسعه فرآیند N3E موفق عمل کرده است و توانسته اعتماد اپل را جلب کند. به طوری که این غول دنیای تکنولوژی تصمیم گرفته تا ریسک استفاده از تراشه های 3 نانومتری این شرکت را بپذیرد و برای اولین بار در دنیا از آنها در محصولات رده بالای خود استفاده کند. البته فراموش نکنید که این اخبار هنوز به طور رسمی از جانب اپل یا TSMC تأیید نشده اند و شاید در نهایت تراشه های M3 و A17 Bionic با فرآیند N3 ساخته شوند! پس برای اطمینان از موضوع همچنان باید منتظر بمانیم!

منبع: gizmochina