سال 2023 را می توان «سال هوش مصنوعی مولد» نام گذاری کرد. همه چیز از اواخر سال میلادی گذشته و رونمایی از تکنولوژی ChatGPT 3.5 توسط OpenAI شروع شد. این فناوری جدید نشان داد که هوش مصنوعی مولد چه کارهایی می تواند انجام دهد و انقلابی را در دنیا به پا کرد. کمی بعد، در ماه های ابتدایی سال 2023 اعلام شد که مایکروسافت نیز با رونمایی از Bing Chat وارد دنیای هوش مصنوعی شده است. این چت بات بر مبنای تکنولوژیِ جدیدتر ChatGPT 4.0 استوار بود و استانداردهای جدیدی را به فناوری قبلی اضافه کرد.

از آن زمان به بعد، مایکروسافت تمام تمرکز خود را بر روی مجهز کردن سرویس ها و محصولات خود به تکنولوژی هوش مصنوعی مولد معطوف کرد. از جمله مهم ترینِ این سرویس ها می توان به مایکروسافت آفیس، گیت هاب و البته ویندوز 11 اشاره کرد. کمی بعد گوگل هم با معرفی Bard وارد این بازی شد و از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود تجربه سرچ اینترنتی بهره برد.

رقابت اپل با چت جی بی تی، بیگ چت و گوگل بارد

زمانی که تمام این اتفاقات در جریان بود، شرکت اپل به شکل مرموزی سکوت اختیار کرده و خود را به طور کامل از موج ایجاد شده در رابطه با فناوری هوش مصنوعی کنار کشیده بود. به طوری که حتی یک محصول هوش مصنوعی نیز از این غول دنیای تکنولوژی به بازار معرفی نشده بود. اکنون به نظر می رسد که این شرایط در حال تغییر است و اپل هم در آینده ای نزدیک به جمع مایکروسافت، گوگل و OpenAI می پیوندد!

بر اساس گزارشی که آقای مارک گارمن، تحلیلگر شناخته شدۀ اپل، در بلومبرگ منتشر کرده، این غول دنیای تکنولوژی در حال کار کردن بر روی چت بات هوش مصنوعی اختصاصی خود است و قصد دارد با Bing Chat و Google Bard وارد رقابت شود. این چت بات بر مبنای مدل زبانی بزرگِ اختصاصی اپل استوار است و “Ajax” نام دارد!

این طور که در گزارش آقای گارمن آمده، Ajax از فریم ورک ماشین لرنینگ Google Jax بهره می برد و از Google Cloud قدرت می گیرد. در ابتدا اپل تصمیم داشت که در زمینه توسعه مدل زبانی خود با OpenAI نیز همکاری هایی داشته باشد، اما در نهایت از این کار منصرف شده است.

رقابت اپل با چت جی بی تی، بیگ چت و گوگل بارد

فعلاً Ajax به عنوان یک ابزار داخلی اپل مورد استفاده قرار می گیرد و به کارمندان این شرکت در پیشبرد کارهایشان کمک می کند. اما آقای گارمن ادعا کرده است که اپل در حال حاضر در تلاش است تا راهی برای عرضه این سرویس در بازار برای مصرف کنندگان نیز پیدا کند. منابع نزدیک به اپل معتقدند که این شرکت برنامه دارد تا با برگرزی یک مراسم بزرگ در سال 2024، رسماً ورود خود به دنیای هوش مصنوعی را اعلام کند و احتمالاً در این مراسم از برخی دستاوردهای خود در این زمینه پرده برداری خواهد کرد.

به این ترتیب اپل پس از اینکه مایکروسافت و گوگل نشان دادند هوش مصنوعی مولد چگونه می تواند کامپیوترها و گوشی های هوشمند را متحول کند، قصد دارد تا به این حوزه وارد شود. به نظر می رسد که اپل انتخاب دیگری نداشته است و شرایط فعلی دنیای تکنولوژی این شرکت را مجبور به استفاده از AI کرده است. در غیر این صورت آیفون و کامپیوترهای مک در رقابت با دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی عقب می افتادند و این موضوع می توانست چالش های بزرگی را برای شرکتی که به برنده شدن عادت دارد، ایجاد کند!

رقابت اپل با چت جی بی تی، بیگ چت و گوگل بارد

مارک گارمن خاطر نشان کرده است که در آگهی های استخدامی جدید اپل، توجه این شرکت به تکنولوژی هوش مصنوعی مولد کاملاً مشهود است. به این ترتیب شکی نیست که در آینده ای نه چندان دور، اپل چت بات اختصاصی خود را برای رقابت باChatGPT  معرفی خواهد کرد. ورود اپل به حوزه هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشگامان دنیای تکنولوژی، می تواند به پیشرفت و معرفی قابلیت های جدید در این زمینه منجر شود. روزهای هیجان انگیزی در راه است، نه؟!

منبع: windows central