به نظر می رسد که اوضاع برای دو غول آمریکایی دنیای تکنولوژی چندان مساعد نیست و شائبه هایی در رابطه با عملکرد این دو شرکت در زمینه حفظ حریم شخصی کاربرانشان ایجاد شده است! به طور کلی حفظ حریم شخصی یکی از مهم ترین مسائل روز دنیای تکنولوژی است و صحبت های زیادی پیرامون آن مطرح می شود. در همین راستا شرکت های فعال در این حوزه همواره به این موضوع تأکید داشته اند که نهایت تلاش خود را برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران به کار می گیرند. اما اکنون به نظر می رسد که اپل و گوگل علیرغم تبلیغات فراوانی که بر روی حفظ حریم شخصی کاربرانشان انجام می دهند، در پشت پرده مشغول انجام کارهای دیگری هستند!

آیا اپل و گوگل به جمع آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان متهم می شوند؟!

اخیراً گزارشی توسط وال استریت ژورنال منتشر شده که چهار قانون گذار دموکراتیک آمریکا از کمیسیون تجارت فدرال، خواستار تحقیق در رابطه با فعالیت های اپل و گوگل در رابطه با فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان شده اند! مطابق با این گزارش، این قانون گذاران به Lina Kahn، رئیس کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نامه ای نوشته اند و در آن به این موضوع اشاره کرده اند که «اپل و گوگل با ایجاد شناسه های ردیابی تبلیغاتی در سیستم عامل های موبایل خود، به طور آگاهانه در حال انجام اقدامات مضر و جمع آوری اطلاعات کاربران هستند».

وال استریت ژورنال همچنین تأکید می کند که این اتهامات در حالی مطرح شده که هر دوی این شرکت ها اقدامات زیادی را برای محدود کردن جمع آوری اطلاعات کاربران انجام داده اند. به خصوص اپل که طی چند ماه اخیر چندین روش جدید برای حفظ بیشتر حریم شخصی کاربران را ارائه داده است که از میان آنها می توان به Sign in with Apple (ورود با حساب کاربری اپل)، ویژگی حریم خصوصی App Tracking Transparency (قابلیت شفافیت در ردیابی اپلیکیشن ها) و حتی قابلیت Privacy Report (ارائه گزارش در رابطه با حریم شخصی) اشاره کرد.

آیا اپل و گوگل به جمع آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان متهم می شوند؟!

اما از نظر سناتور الیزابت وارن، رون وایدن، کوری بوکر و سارا جیکوبز، اپل و گوگل باید در زمینه حفظ حریم شخصی کاربران خود سختگیرانه تر عمل کنند و به خصوص در زمینه ردیابی اطلاعات آنها به صورت آنلاین تمهیدات جدی تری را بیاندیشند. این چهار قانون گذار آمریکایی در نامه ای که به آن اشاره کردیم، چنین نوشته اند:

«تا همین اواخر اپل قابلیت ردیابی شناسه کاربران را به صورت پیش فرض در حالت فعال قرار می داد و سپس به کاربران می گفت که در صورت نیاز می توانند آن را غیر فعال کنند؛ در حالی که کاربران برای غیر فعال کردن این قابلیت، باید به تنظیمات گیج کننده گوشی خود مراجعه می کردند و بسیاری از آنها به خاطر این مسیر پر پیچ و خم، از غیر فعال کردن ردیابی اطلاعاتشان منصرف می شدند. گوگل هنوز هم شناسه ردیابی کاربران خود را به صورت پیش فرض در حالت فعال قرار می دهد و تا همین اواخر حتی به کاربران دسترسی غیر فعال کردن آن را هم نداده بود.

این شناسه ها در واقع یک بسته از اطلاعات ایجاد می کنند که به دستگاه کاربران لینک می شود و این امکان را فراهم می آورد که کارگزاران داده و مشتریانشان از آن برای لینک شدن به سایر اطلاعات مربوط به کاربران استفاده کنند و به این ترتیب به بازار دسترسی غیر قانونی به داده ها دامن زده می شود».

وال استریت ژورنال می گوید که اپل هنوز در این رابطه بیانیه ای صادر نکرده است. در گزارش این نشریه به این نکته اشاره شده است که از زمانی که Kahn ریاست FTC را از سال گذشته به دست گرفته، به دنبال وضع قوانین سفت و سخت تری برای کسب و کارهای دیجیتال در زمینه جمع آوری اطلاعات کاربران بوده است. به این ترتیب به نظر می رسد که اپل و گوگل کار سختی برای دفاع کردن از خود دارند و شاید به زودی مجبور شوند تا سیاست های خود را در این زمینه تغییر دهند! حتی اگر جمع آوری آگاهانه اطلاعات کاربران توسط این دو شرکت اثبات شود، احتمال جریمه های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود!

آیا اپل و گوگل به جمع آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان متهم می شوند؟!

در چند سال اخیر اپل یکی از سردمداران دنیای تکنولوژی در زمینه حفظ حریم شخصی کاربران بوده و اقدامات متعددی در این رابطه انجام داده است. اما اگر این اقدامات از جانب قانون گذاران کافی نباشد، حتی اپل هم مصونیت نخواهد داشت و به طور قطع مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. آیا اپل و گوگل به جمع آوری و فروش اطلاعات کاربران خود متهم می شوند؟! در این صورت چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود و چه تغییراتی در قوانین حفظ حریم شخصی برای شرکت های دیجیتال اعمال خواهد شد؟ برای اطلاع از پاسخ این سؤال ها باید مدتی منتظر بمانیم!

منبع: 9to5mac