ارائه نسخه بتا یکی از روش های سودمند هم برای گیمرها و هم برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و بازی ها است. همان طور که می دانید، نسخه بتا در واقع نسخه آزمایشی است که پیش از نسخه نهایی عرضه می شود. در این بین کسانی که با نصب نسخه بتای یک اپلیکیشن بر روی گوشی موبایل، آن اپ را مورد تست قرار می دهند، حس افراد برگزیده ای را دارند که برای اولین بار در حال اجرای بازی ها و اپ های جدید هستند! توسعه دهندگان نیز از فیدبک های این کاربران استفاده کرده و ضعف های اپلیکیشن خود را پیش از عرضه نسخه نهایی برطرف می کنند. همچنین این فیدبک ها ممکن است ایده های جدیدی را به ذهن توسعه دهندگان برساند تا ویژگی های دیگری را نیز به اپلیکیشن های خود اضافه کنند. اما نسخه بتای اپلیکیشن ها دارای انواع مختلفی است.

چگونه برای دسترسی به نسخه بتای یک اپلیکیشن در گوگل پلی استور ثبت نام کنیم؟

چه تفاوتی بین Closed beta، Open beta و Early Access وجود دارد؟

نسخه های Closed beta معمولاً از طریق دعوت نامه قابل دسترسی هستند و کاربران برای نصب آنها باید از جانب تیم توسعه دهنده یا تیم PR دعوت شوند. فراخوان دعوت برای نصب این نسخه، معمولاً از جانب تیم توسعه دهنده اپلیکیشن بر روی شبکه های اجتماعی مانند توئیتر یا فیسبوک ارائه می شوند. پس از دریافت دعوت نامه، به شما یک کد مخصوص داده می شود که با مراجعه به گوگل پلی استور می توانید اپلیکیشن را دانلود کنید. در بعضی موارد خاص هم فایل APK نسخه بتای اپلیکیشن به صورت اختصاصی از طریق ایمیل برای کاربران ارسال می شود.

در طرف مقابل، نسخه های Open beta به طور مستقیم برای تمامی کاربرانی که در Google Play ثبت نام کنند، در دسترس خواهند بود. گزینه ملحق شدن به تست نسخه بتا در صفحه اپلیکیشن یا بازی در گوگل پلی قابل مشاهده خواهد بود و شما می توانید به سادگی از این امکان استفاده کنید. نسخه های Open beta تا به اینجا توسط صدها اپلیکیشن محبوب اندرویدی مورد استفاده قرار گرفته که از میان آنها می توان به Slack، YouTube و حتی Google Play Services اشاره کرد. توجه داشته باشید که نسخه های Open beta برای تعداد محدودی از کاربران قابل نصب است.

اما بازی ها و اپلیکیشن هایی که هنوز عرضه نشده اند، به صورت Early Access بر روی گوگل پلی در دسترس قرار می گیرند. نسخه Early Access بازی ها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید بازی هایی را که هنوز کسی از آنها خبر ندارد، بر روی گوشی خود نصب و اجرا کنید! در ادامه به شما آموزش می دهیم تا چگونه نسخه Early Access یک بازی را از گوگل پلی دریافت کنید.

برای پیش ثبت نام دریافت نسخه Early Access یک بازی در گوگل پلی چه باید کرد؟

1- اپلیکیشن Google Play را باز کنید.
2- در بخش مربوط به بازی ها بر روی تب Pre-register games ضربه بزنید. ممکن است برای پیدا کردن این تب به اسکرول کردن به سمت پایین نیاز داشته باشید.

برای پیش ثبت نام دریافت نسخه Early Access یک بازی در گوگل پلی چه باید کرد؟

3- بر روی بازی ای که می خواهید تا برای دریافت آن پیش ثبت نام کنید، ضربه بزنید.

4- بر روی Pre-register ضربه بزنید.

5- تیک مربوط به عبارت get notified را بردارید. چرا که در صورت فعال بودن این گزینه ممکن است ایمیل دریافتی شما به بخش spam ارسال شود.

برای پیش ثبت نام دریافت نسخه Early Access یک بازی در گوگل پلی چه باید کرد؟

6- بر روی Install when available ضربه بزنید.
7- اطمینان داشته باشید که گزینه Early Access فعال باشد.

با طی کردن مراحل بالا شما می توانید برای دریافت نسخه بتای Early Access یک بازی پیش ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که برای تمام بازی هایی که امکان پیش ثبت نام برای آنها وجود دارد، نسخه بتای Early Access عرضه نمی شود. همچنین این نسخه برای تعداد محدودی از کاربران قابل دسترس خواهد بود.

منبع: androidcentral