نبرد بین اینتل و AMD در زمینه ساخت پردازنده همچنان ادامه دارد و این دو غول دنیای فناوری هر روز محصولات جدیدتر و متنوع تری را نسبت به رقیب خود به بازار معرفی می کنند! در همین راستا شرکت AMD به تازگی یک بنچمارک جدید از پردازنده قدرتمند Ryzen 7 7800X3D منتشر کرده است که در آن عملکرد گیمینگ آن مورد آزمایش قرار گرفته است. مطابق با نتایج این آزمایش، پردازنده Ryzen 7 7800X3D در اجرای بازی های روز، تا 31 درصد نسبت به پرچم دار اینتل، Core i9-13900K، سریع تر بوده است! در ادامه با جزئیات این خبر همراه باشید.

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D به تازگی به صورت رسمی معرفی شده است. این پردازنده بر خلاف نسل های قبلی خود کمی ناشناخته مانده بود و مانور تبلیغاتی زیادی بر روی آن داده نشده بود. تا اینکه مشخصات عملکرد آن در بنچمارک SiSoft Sandra منتشر شد و همه توجه ها را به خود جلب کرد! مطابق با نتایج این بنچمارک، پردازنده Ryzen 7 7800X3D نسبت به مدل قبلی خود (Ryzen 7 5800X3D) تا 36 درصد قوی تر شده است. اکنون وب سایت معتبر ویدئو کاردز اطلاعات جالبی را در مورد قدرت عملکرد گیمینگ پردازنده سری 7000 رایزن منتشر کرده است که در ادامه به آن می پردازیم.

پردازنده قدرتمند Ryzen 7 7800X3D عملکرد گیمینگ فوق العاده ای را در بنچمارک AMD ارائه داده است!

در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که بنچمارکی که در ویدئو کاردز پوشش داده شده، توسط خود AMD ارائه شده است. به این ترتیب شاید بهتر باشد برای قضاوت نهایی در مورد قدرت گیمینگ پردازنده Ryzen 7 7800X3D منتظر بنچمارک های مستقل و ترد پارتی باشیم. با این حال بررسی بنچمارک AMD خالی از لطف نیست! مطابق با این اطلاعات، پردازنده Ryzen 7 7800X3D نسبت به پرچم دار اینتل، Core i9-13900K، تا 31 درصد قوی تر عمل کرده است و توانسته تا هیولای اینتل را در اجرای بازی های روز شکست دهد! از جمله بازی هایی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • Horizon Zero Dawn
  • DOTA2
  • CS: GO
  • Far Cry 6
  • Cyberpunk 2077
  • Assassin’s Creed: Valhalla

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از مشخصات فنی پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D در دسترس قرار نگرفته است؛ تنها نکته ای که به آن اشاره شده، این است که تمامی بازی هایی که در لیست بالا مشاهده می شود، با رزولوشن 1080p و بالاترین تنظیمات گرافیکی مورد آزمایش قرار گرفته اند. همچنین AMD ادعا کرده است که عملکرد پردازنده گرافیکی در هنگام اجرای این بازی ها نادیده گرفته شده و تأثیر آن در نتایج نهایی حذف شده است. با این حال باید گفت که در صورت اجرای بازی های فوق با رزولوشن 4K، قطعاً عملکرد پردازنده Ryzen 7 7800X3D از چیزی که AMD ارائه داده ضعیف تر خواهد بود؛ به خصوص در هنگام اجرای بازی هایی مانند سایبر پانک 2077 که منابع سیستم را به شدت درگیر می کند.

پردازنده قدرتمند Ryzen 7 7800X3D عملکرد گیمینگ فوق العاده ای را در بنچمارک AMD ارائه داده است!

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در لیست بازی ها، نام عناوین جدیدتر و سنگین تری مانند Hogwarts Legacy، Forspoken و حتی The Last of Us دیده نمی شود! شاید پردازنده Ryzen 7 7800X3D در اجرای این بازی ها عملکرد چندان موفقی نداشته و AMD مجبور شده تا آنها را در نتایج نهایی بنچمارک لحاظ نکند!

حتی پردازنده پرچم دار AMD Ryzen 9 7950X3D نسبت به رقیب مستقیم خود در سری رپتور لیک اینتل، تنها 3 درصد در بنچمارک ها سریع تر بوده است! این موضوع برتری 31 درصدی پردازنده Ryzen 7 7800X3D بر پردازنده اینتل را کمی زیر سؤال می برد! به این ترتیب همان طور که اشاره شد، بهتر است تا منتظر ارائه نتایج بنچمارک های مستقل از این پردازنده باشیم و چندان به بنچمارک خود AMD اعتماد نکنیم!

پردازنده قدرتمند Ryzen 7 7800X3D عملکرد گیمینگ فوق العاده ای را در بنچمارک AMD ارائه داده است!

قیمت پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D حدود 499 دلار اعلام شده است. این موضوع نیز دلیل دیگری است که نشان می دهد این پردازنده بیشتر برای سیستم های گیمینگ میان رده مناسب است تا سیستم های رده بالا! به هر حال اگر قصد خرید این پردازنده را دارید، پیشنهاد می کنیم در کنار آن از کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4070 استفاده کنید تا به تجربه بهتری از اجرای بازی های 1440p دست یابید!

منبع: notebookcheck