ای ام دی طی یک مراسم در کشور آمریکا از کارت گرافیک های جدید مبتنی بر معماری RDNA 3 خود رونمایی کرده است. اما چیزی که در این مراسم جلب توجه می کرد این بود که این شرکت بیشتر بر روی پیشرفت های خود مانور می داد و به نتایج آزمایش های انجام شده بر روی این کارت گرافیک ها اشاره ای نمی کرد! به طوری که هیچ مقایسه مستقیمی بین کارت گرافیک های جدید ای ام دی با رقبایش از انویدیا در این مراسم صورت نگرفت. اما در عوض AMD این محصولات را با مدل نسل قبلی RX 6950 XT با رزولوشن 4K مقایسه کرده است. با این حال برخی از کاربران خودشان به صورت مستقل دست به مقایسه مدل RX 7900 XTX (رده بالاترین مدل فعلی AMD) با RTX 4090 (رده بالاترین مدل انویدیا) زده اند و به نتایج جالبی هم دست پیدا کرده اند! به نظر می رسد که امتناع ای ام دی از مقایسه محصولات جدید خود با انویدیا چندان هم بی دلیل نبوده است!

کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX نسبت به انویدیا RTX 4090 ده درصد ضعیف تر است اما قیمت ارزان تری دارد

یکی از کاربران توییتری به نام Lock Gamer اعلام کرده که RX 7900 XTX نسبت به کارت گرافیک AMD 6950 XT تا 1.7 برابر سریع تر است که مربوط به عملکرد این کارت گرافیک ها در رزولوشن 4K بوده است. البته به طور میانگین این برتری در هنگام اجرای بازی های مختلف 1.5 برابر بوده و تنها در بازی سایبرپانک 2077 به 1.7 برابر رسیده است. در عکس زیر می توانید بنر مربوط به این مقایسه را مشاهده کنید:

کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX نسبت به انویدیا RTX 4090 ده درصد ضعیف تر است اما قیمت ارزان تری دارد

همچنین این کاربر حداکثر میزان FPS (فریم در ثانیه) به دست آمده از عملکرد این کارت گرافیک در بعضی بازی ها را به اشتراک گذاشته و آن را با FPS کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 مقایسه کرده است. مطابق با این اطلاعات کارت گرافیک AMD از 14 عنوان بازی، فقط در 3 عنوان توانسته نماینده انویدیا را شکست دهد! این کارت گرافیک در اجرای بازی Dying Light 2 فقط کمی و در اجرای بازی های Assassin’s Creed Valhalla و Far Cry 6 تا 10 درصد سریع تر بوده است. در سایر بازی ها کارت گرافیک AMD بین 5 تا 30 درصد ضعیف تر عمل کرده و پشت سر پردازنده گرافیکی NVIDIA RTX 4090 قرار گرفته است! با در نظر گرفتن عملکرد این دو کارت گرافیک در اجرای هر 14 بازی می توان گفت که نماینده انویدیا به طور میانگین تا 10 درصد از RX 7900 XTX سریع تر بوده است!

در بنچمارک دیگری که از جانب Linus منتشر شده اعلام شده که RX 7900 XTX در هنگام اجرای سایبرپانک 2077 به میزان 1 فریم در ثانیه پشت سر RTX 4090 قرار داشته است. همچنین کارت گرافیک جدید ای ام دی در هنگام اجرای CoD: Modern Warfare 2 تا شش درصد و در هنگام اجرای Watch Dogs: Legion تا ده درصد ضعیف تر بوده است.

کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX نسبت به انویدیا RTX 4090 ده درصد ضعیف تر است اما قیمت ارزان تری دارد

ای ام دی اعلام کرده است که کارت گرافیک جدید این شرکت از لحاظ عملکرد رهگیری پرتو (ری تریسینگ) بین 50 تا 60 درصد نسبت به مدل نسل قبل RX 6950 XT قوی تر است. اما متأسفانه به نظر می رسد که عملکرد ری تریسینگ آن در مقایسه با RTX 4090 تا دو برابر ضعیف تر است!

به هر حال اگر ادعاهای AMD در رابطه با کارت گرافیک RX 7900 XTX تا زمان عرضه آنها به بازار درست دربیاید و در بنچمارک ها ثابت شود، می توان این گرافیک را یک رقیب جدی برای RTX 4090 انویدیا دانست! چرا که فقط 10 درصد از آن ضعیف تر است اما حدود 60 درصد نسبت به پرچم دار انویدیا قیمت کمتری دارد! حتی این کارت گرافیک در مقایسه با مدل رده پایین تر RTX 4080 هم حدود 200 دلار ارزان تر است اما عملکرد به مراتب قوی تری را نسبت به آن ارائه می دهد. به هر حال به نظر می رسد که نحوه قیمت گذاری AMD بر روی محصولات جدیدش می تواند برگ برنده این شرکت در رقابت با انویدیا باشد!

منبع: notebookcheck.net