خانم لیسا سو، مدیر عامل AMD، اخیراً به طور رسمی تأیید کرده است که این شرکت قصد دارد تا یک سری کارت گرافیک پیشرفته را وارد بازار جریان اصلی این قطعه بکند. تمام کارت گرافیک های جدید AMD بر مبنای معماری رده بالای RDNA 3 ساخته شده اند و با هدف جذب کاربران عادی عرضه می شوند. یکی از این کارت گرافیک های جدید، AMD Radeon RX 7600 است که از مشخصاتی مانند 8 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می برد.

این در حالی است که انویدیا نیز که به عنوان رقیب اصلی AMD شناخته می شود، به تازگی از کارت گرافیک میان رده GeForce RTX 4060 Ti رونمایی کرده است. این دو کارت گرافیک می توانند رقابت تنگاتنگی با یکدیگر در بازار داشته باشند. در این مقاله با مشخصات نماینده AMD بیشتر آشنا می شویم.

کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7600

کارت گرافیک Radeon RX 7600 (همانند RTX 4060 Ti) فقط دارای 8 گیگابایت حافظه است. این در حالی است که اکثر بازی های مدرن امروزی (سری AAA) به حداقل حافظه گرافیکی بین 10 تا 12 گیگابایت نیاز دارند. به این ترتیب به احتمال زیاد این کارت گرافیک از جانب گیمرهای حرفه ای با استقبال خوبی مواجه نخواهد شد. با این حال کاربران خانگی و افراد معمولی که به عنوان جامعه هدف اصلی، مد نظر AMD بوده اند، می توانند بر روی Radeon RX 7600 حساب ویژه ای باز کنند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت ویدئو کاردز پوشش داده شده، فروشگاه های خرده فروشی خود را برای عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 آماده کرده اند و نام این قطعه در محصولات آتی آنها دیده می شود. به این ترتیب به نظر می رسد چیز زیادی تا رونمایی رسمی از آن باقی نمانده است. به احتمال زیاد اولین نسخه ای که از این کارت گرافیک برای خرید عمومی در دسترس قرار می گیرد، مدل Sapphire Radeon RX 7600 Pulse خواهد بود. در عکس زیر می توانید این مدل را ببینید.

کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7600

مطابق با عکس بالا، کارت گرافیک RX 7600 بر اساس پردازنده گرافیکی Navi 33 طراحی شده و دارای 32 واحد محاسباتی RDNA 3 است. همچنین این کارت گرافیک از 2048 واحد سایه زنی و 32 مگابایت حافظه کش (از نوع Infinity Cache) بهره می برد. از لحاظ قدرت عملکرد، می توان این کارت گرافیک را چیزی بین مدل های RX 6650 XT و RX 6700/6750 XT دانست. البته مجدداً تأکید می کنیم که حافظه 8 گیگابایتی کارت گرافیک RX 7600 می تواند در هنگام اجرای بازی های روز، محدودیت های زیادی را برای آن ایجاد کند. به عنوان مثال بعید است این کارت گرافیک بتواند بازی های Forspoken، The Last of Us Part I، Hogwarts Legacy یا Callisto Protocol را به درستی اجرا کند!

جالب اینجا است که فردی که عکس بالا را ثبت کرده، ادعا کرده است که قیمت کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 برای عرضه در این فروشگاه 249 دلار بوده است که البته چنین چیزی بعید به نظر می رسد.

کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7600

چرا که هم اکنون نسخه رده پایین تر RX 6650 XT با قیمت 270 دلار در بازار به فروش می رسد و به احتمال زیاد قیمت نسخه RX 7600 از این میزان بالاتر خواهد بود. همچنین احتمال اینکه قیمت این کارت گرافیک از 300 دلار بیشتر باشد بسیار کم است. به هر حال برای اطلاع دقیق از قیمت کارت گرافیک RX 7600 باید چند هفته دیگر منتظر بمانیم.

منبع: amd